בג”ץ הוציא צו ביניים: לא להרוס את בית המחבל שהתנקש ביהודה גליק

בג"ץ הוציא היום צו ביניים נגד הריסת בית המחבל שהתנקש ביהודה גליק - אך אישר את הרס בתי המחבלים שביצעו את הטבח בהר נוף • סולברג הסביר בפסק הדין את ההבדל בין מעשי טרור ערביים לאלו המתבצעים בידי יהודים
אבי כץ
ט' טבת התשע"ה / 31.12.2014 21:08

לא להרוס: בג”ץ הוציא צו בינים, נגד הריסת בית המחבל שהתנקש בחייו של יהודה גליק, אך אישר את הרס בתי המחבלים מהטבח בהר נוף.

במסגרת עתירה שהגישו בני המחבל לבג”ץ, החליט השופטים להוציא צו בינים שימנע את ההרס, ודרשו מהמדינה לנמק מדוע יש להרוס את בית המחבל.

השופט אליקים רובינשטיין כתב: “עקרון המידתיות אינו מאפשר להמשיך להניח לעד כי בחירה באפשרות הדרסטית של הריסת בתים או אף אטימתם משיגה את המטרה המיוחלת של ההרתעה, בלא שיובאו יתר נתונים המאמתים השערה זו באופן שניתן להידרש אליו”.

בתוך פסק הדין, התייחס השופט נועם סולברג, לטענה כי ישנה אפליה בהריסת בתים בין יהודים לערבים, וטען כי: “אין יסוד לטענה. הטעם לכך שלא נעשה שימוש בתקנה 119 כלפי יהודים נעוץ בכך שאין צורך באותה הרתעה סביבתית במגזר היהודי. אין לכחד: יש ויש מעשים של תקיפה מצד יהודים כלפי ערבים. לבטח יש צורך במיצוי הדין הפלילי ובענישה הולמת. להוותנו אף לכדי הרצח הנורא של מוחמד אבו-ח’דיר הגענו. אך השוני עולה על כל דמיון. הפער הוא עצום – באיכות הפיגועים, בכמות, ובעיקר לצורך ענייננו, ביחס הסביבה: גינוי תקיף והחלטי מקיר לקיר במגזר היהודי, מה שאין כן בצד שכנגד”.

השופטת אסתר חיות ציינה: “גל הפיגועים האחרון שתחילתו בחטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים ז”ל והמשכו במעשי הרג וטבח תכופים של אזרחים תמימים, עוברי אורח ומתפללים בבית כנסת, סימן אף הוא שינוי מצב קיצוני המתאפיין במפגעים ממזרח ירושלים, שהצריך הפעלה מחדש של אמצעי זה. אך מצבי קיצון אלה אסור שישכיחו מאיתנו את הצורך עליו עמד חברי לשוב ולבחון מעת לעת ולעורר ספקות ושאלות באשר לתוקף החוקתי של כלי הריסת הבתים על פי מבחני פיסקת ההגבלה”.

כאמור, במקביל דחה בג”ץ את העתירות נגד הריסת בתי המחבלים שביצעו את הטבח בבית הכנסת בהר נוף, ובתיהם צפויים לההרס

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות