הרפורמים חוגגים: האברכים הפסיקו לקבל הבטחת הכנסה

היום יקבלו האברכים את התשלום האחרון של קצבת הבטחת הכנסה, בעקבות פסיקת בג"ץ מחודש מאי האחרון • המשמעות המעשית: קיצוץ של כ-1000 שקלים בהכנסה החודשית למשפחות אברכים עניות • האברכים מודאגים? בחוד"ש חוגגים
נחמן וייס
ט' טבת התשע"ה / 31.12.2014 16:11

המלחמה בעולם התורה: היום (רביעי) מקבלים אלפי אברכים בפעם האחרונה את קצבת הבטחת הכנסה.

המשמעות המעשית היא שכל אברך שהיה עד כה זכאי לכך, תגרע מהכנסתו החודשית, המצומצת ממילא, כ-1000 שקלים.

על פי הנתונים, בשנת 2014 קיבלו כ-9,500 אברכים את הקצבה, בסך כולל של כ-110 מיליון שקל בשנה.

ביטול הבטחת הכנסה מגיע בעקבות פסיקת בג”ץ בחודש מאי 2014.  בית המשפט העליון קיבל, בהרכב מורחב בראשות הנשיא אשר גרוניס, עתירה שהוגשה על ידי עמותות אנטי-חרדיות.

בפסק הדין שנכתב על ידי השופט אליקים רובינשטיין נקבע, כי אכן מדובר בפגיעה בשוויון שאינה חוקתית וכי ההסדר שנקבע אינו מקיים את התכלית עליו הצהירה הממשלה – קידום השתלבות בתעסוקה של אברכי כוללים.

עם זאת, אישר בג”ץ תקופת הערכות להפסקת הקצבה שמסתיימת בסוף דצמבר.

הסאגה סביב הבטחת ההכנסה החלה לפני כ-15 שנה, אז הוגשה עתירה לבג”ץ על ידי עמותות שונות, וביוני 2010 קבע בג”ץ – לאחר עשור של דיונים – כי הקצבה אינה חוקית משום שהיא מפלה. על פי אותה פסיקה היה אמור להסתיים תשלום הבטחת הכנסה כבר ב-2010.

אלא שהממשלה קיבלה החלטה עוקפת בג”צ – והתשלום נמשך.  

בעקבות החלטה זו, הגישו בינואר 2011 מספר גופים – בהם: התנועה הרפורמית, עמותת חדו”ש לחופש דת ושוויון, התאחדות הסטודנטים, נאמני תורה ועבודה, התנועה המסורתית, ישראל חופשית ותנועת אומץ – עתירה נוספת לבג”צ.

העותרים יוצגו על ידי עו”ד אורלי ארז-לחובסקי מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה ועו”ד גלעד ברנע. העותרים טענו, כי החלטת הממשלה, להעניק “מלגות לימודים ועידוד השתלבות” לאברכים, מהווה בעצם המשך הקצבאות המפלות וממשיכה את הפגיעה הקשה בשוויון.

כאמור בחודש מאי, קיבל בג”צ את העתירה וקבע כי החל מ-2015 לא תשולם הבטחת הכנסה לאברכים.

אלא שבעוד בכוללים נרשמת דאגה רבה בעקבות הפסקת הקצבה, שכאמור מהווה חלק נכבד מההכנסה החודשית של משפחות האברכים – בחדו”ש חוגגים.

מנכ”ל העמותה אורי רגב אמר: “הדאגה לטובת הכלל ולשלטון החוק מחייבת שקצבת הבטחת ההכנסה לאברכים, שלא היתה צריכה לבוא לעולם, תושלך לפח האשפה של ההיסטוריה.

“יש לקוות שהפעם באמת הסתיים המצב הבלתי נסבל בו יש רק ציבור תלמידים אחד שמופלה לטובה ומקבל הבטחת הכנסה – האברכים. אנו מצפים שהקואליציה הממשלתית הבאה, יהא הרכבה אשר יהיה, לא תנסה  שוב להעביר חוק עוקף בג”צ בניגוד לעיקרון השיוויון”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    ומי ידאג להחזיר את השיוויון באמת לכנו? חרדים10 לטיפולכם!
    01/01/2015 12:38
    סטודנטית
  1. כזכור, כדי לדאוג ל”שיוויון” בין הסטודנטים לאברכים נוסדה מילגה חדשה לסטודנטים להם ילד אחד לפחות. המילגה הזאת עדיין חיה קיימת ובועטת.
    אז אם דורשים שיוויון – עד הסוף!