ראש המועצה בזכרון יעקב סגר הת”ת האשכנזי “בגלל אפליה”

ראש מועצת זיכרון יעקב אלי אבוטבול סגר הבוקר את הת"ת האשכנזי זכרון גבריאל, בשל טענות לאפליה על רקע עדתי של תלמידים ספרדים • קרוב משפחה: "הציעו לנו 120 אלף שקל אם יעברו לספרדי" • הורה בת"ת: " לחיידר יש קרטריונים - הם לא מתאימים"
נחמן וייס
י"א כסלו התשע"ה / 03.12.2014 13:56

ראש מועצת זכרון יעקב אלי אבוטבול החליט לסגור את תלמוד התורה ‘זכרון גבריאל’, וזאת בשל טענות לאפליה.

הסיפור, הקורע את הקהילה החרדית ביישוב הצפוני, החל כאשר שני ילדים, בנים למשפחה ספרדית, סורבו להתקבל לתלמוד תורה, בטענה כי לאבי המשפחה יש מכשיר אייפון.

אולם במשפחה טענו כי מדובר בתירוץ בלבד, וכי הסיבה האמיתית היא בשל מוצאם הספרדי.

לאחר התערבות משרד החינוך, אולץ המוסד לקבל את הילדים. אלא שכאשר הם הגיעו אל התלמוד תורה –  הם גילו כיתות ריקות. רק אחרי שעזבו את שטח הת”ת חזרו התלמידים האשכנזים.

אחד מקרובי משפחתם, אמר לחדשות2, כי גורמים אשכנזים הציעו להם להוציא את הילדים מהת”ת האשכנזי, ולהעבירם לת”ת הספרדי, ובתמורה לקבל פיצוי של 120 אלף שקל. “גורמים אשכנזים מטילים עלינו המשפחה אימה, כמו דאע”ש, הם נוקטים אלימות”, אמרו.

אבוטבול אמר כי הסיבה לסגירה היא: “אלו שמונעים מילדים לקבל חינוך ופוגעים בנפש שלהם ובדימוי העצמי שלהם אף הם לא ילמדו. סגרנו את שערי בית הספר בשרשראות ופקחים ואנשי שמירה מנעו כניסת ילדים, הורים ומורים למתחם. זהו מאבק על דמות המושבה ומאבק ערכי יהודי חשוב מעין כמותו שאני לא מתכוון להיכשל בו”.

מישה בלומנפלד, חבר מועצת העיר, אמר היום: “הגזענות הזאת מלווה את העיר כבר כמה שנים ואף נחשפה בחדשות 2 לפני כשנה וחצי. ראש העיר הבין שיש למגר את התופעה ועשה צעד דרסטי לאחר שאתמול בבוקר הודעתי לו שהילדים הגיעו לכיתה ריקה. הבוקר נסגרו ננעלו שערי בית הספר והוצבו בשעריו אנשי ביטחון”.

מצד שני, אחד ההורים שילדיהם לומד בתלמוד תורה, חושף סיבה אחרת להתגלגלות הפרשה:

הורי תלמידי הת”ת מתנגדים לקבלת הילדים לתלמוד תורה, וטוענים כי הסירוב לקבלתם אינו בשל אפליה עדתית, אלא בגלל אי התאמה רוחנית.

“אף אחד לא אוהב לגור עם אנשים שבוגדים באמון ושטובתם האישית קודמת בעיניהם לטובתה של הקהילה בה הם חיים”, אומר איש הקהילה בחרדית בזכרון יעקב. “אנחנו ביחסי ידידות עם האבא והסבא – למעלה מעשור, וחבל מאוד שהם הלכו לכיוון הזה. הילדים לכשעצמם הם ממש לא הבעיה.

“אבל הסיבה איננה אישית ולא בגלל שהם מזרחיים, אלא בגלל קריטריונים של קבלה. האבא מאוד מודרני ולא מתאים בכלל לאופי המשפחות שבחיידר (נכון שיש עוד עם אייפון ודומיו, אבל אף אחד לא מנפנף בזה, המשפחה הזו כן).

“וגם זה לא מספיק סיבה, ובהחלט יתכן שלא נעשה מספיק שיקול דעת מלכתחילה, אבל, וכאן יש אבל גדול, לחיידר יש קרטריונים ואמנם יש משפחות שהצליחו על ידי איומים להכניס את הילדים לחיידר, אבל המנהל פנה להורים הפעם ואמר להם שאם זה לא ייעצר הוא יאלץ לבטל את הקריטריונים לקבלה, מאחר ויש רשימה של הורים שעיניה נשואות למקרה הזה, ואם הם יראו שמשרד החינוך מנצח – גם הם יפנו ויטענו על אפליה עדתית, מה שיביא לשינוי אופיו של החיידר (מדובר על כעשרים משפחות שזה כיתה שלימה).

“הרבנים בקשו מההורים לדון על הנושא בפני בית דין, והמנהל הסכים לכל בית דין שההורים יבחרו. הם סירבו ופנו למשרד החינוך, לכן ההפגנות, זה ביזוי של רבני הקהילה ושל הקהילה עצמה.

“במעשיהם הם הוכיחו שאין הם מתאימים לחיידר כי הם אינם סופרים את רבני הקהילה בפרט ואת הרבנים בכלל. הפניה הזו למשרד החינוך היא יריקה בפנים של כולנו, ולכן ההפגנות. פשוט רוצים שהם יעזבו”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    2500 קולות
    04/12/2014 22:19
    משה
  1. של הקהילה החרדית האשכנזית כנירה לא יצביעו לדגל,, שום חבר כנסת לא עוזר להם בגלל שיש את אלעד וזה יותר מידי להם זה הרבה עבודה וכאב ראש….