המשטרה רוצה אישור להאזנת סתר בליווי צילומי וידאו – הח”כים מתנגדים

ועדת החוקה דנה בהצעת חוק להרחבת סמכויות בנוגע להאזנות סתר • סטרוק שיתפה בחוויה אישית: "התחושה קשה מאוד כאשר אני לא יכולה לדבר באורח חופשי עם בעלי וילדיי"
ג' כסלו התשע"ה / 25.11.2014 19:17

עין רואה: הצעת חוק האזנות הסתר שנידונה היום בוועדת החוקה, מבקשת להתיר להתקין גם מצלמת וידאו בבתיהם של נעקבים, והרחבת סמכויות נוספת – אבל הח”כים מתנגדים.

על פי ההצעה, שופט, ראש הממשלה ושר הביטחון, ובמקרים דחופים גם מפכ”ל המשטרה, ראש אמ”ן וראש השב”כ, הרשאים לאשר ביצוע האזנות סתר, יהיו רשאים, להתיר גם התקנת מצלמה לצורך ביצוע מעקב גם בווידאו. 

התיקון המוצע מבוסס בעיקרו על דו”ח של צוות בדיקה בראשות המשנה ליועמ”ש לממשלה,  לבנת משיח, והוא כולל נושאים נוספים הקשורים בהאזנות הסתר.

הנושאים העיקרים הכלולים בהצעת החוק, הם הסדר לגבי שיחות חסויות שנקלטו בדרך אגב, מתן היתר להפקת חומר מודיעיני מתוצרי ההאזנה, מתן היתר לשימוש במידע שלא ניתן לתמלל אותו בשל צורך מיידי, הרחבת רשימת העבירות שמאפשרות להגיש בקשה להאזנה לשיחות חסויות של בעלי מקצוע ושל חברי כנסת, מתן היתר להעברת חומר האזנה לרשויות אחרות, ומתן היתר להוספת תיעוד חזותי להאזנת סתר.

בנוסף מבקשת הצעת החוק להסדיר את נושא האזנות שנקלטו בדרך אגב, לחברי כנסת, שעל פי ההצעה יועברו לשופט בית משפט העליון, שיאזין להקלטה, ובמידה וישוכנע שיש יסוד לחשד נגד חבר הכנסת, יתיר את השימוש בהקלטה.

נציגת משרד המשפטים עו”ד רביד דקל אמרה שההצעה מבקשת כלים מאוד מצומצמים, שתכליתם, לסייע במלחמה בפשיעה המאורגנת. מנגד, נציג לשכת עוה”ד, עו”ד מנחם רובינשטיין, אמר שההצעה מבקשת לפרוץ פרצה בחיסיון לקוח-עו”ד שהיא אבן יסוד למעט הזכיות שנותרו לחשודים.

ח”כ אורית סטרוק, סיפרה על תחושותיה כמי שהייתה מאוזנת על ידי כוחות הביטחון:  “התחושה קשה מאוד כאשר אני לא יכולה לדבר באורח חופשי עם בעלי וילדי. צריך למנוע את הפגיעה בפרטיות”.

ח”כ אורי מקלב אמר : “אתם נושאים את שם המלחמה בהון השחור, לשווא. כיוון שניתנה הרשות למלאך להאזין, הוא אינו מבחין בין הלבנת הון לעבירת העלמת מס שולית. אנחנו צריכים לדעת, כשאנחנו מאשרים להם כלים, שיעשה בהם שימוש שלא כפי שאישרנו להם”.

ח”כ עדי קול שניהלה את הדיון בהצעת החוק, דרשה מנציגי המשטרה רשימה של עבירות בהם ניתן לוותר על ההאזנה ובאילו עבירות הם חייבים –  אך נציג המשטרה נצ”מ אלעזר כהנא התנגד בתוקף לקבוע סוגי עברות בהם ניתן לוותר על האזנות סתר, בטענה כי ההאזנות הם פועל יוצא של ביצוע העבירה ולא של סוג העבירה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות