חסיד בעלזא נדקר בשבת באנטוורפן: שוחרר במצב טוב

יהושע מליק, חסיד בעלזא בן 31, היה בדרכו לתפילת שחרית כאשר הוא הותקף ונדקר בגרונו • פציעתו חמורה פחות ממה שדווח והוא שוחרר לביתו במוצאי שבת, במצב טוב • מצוד אחר התוקף • "התוקף רץ לעברם של שני החסידים שצעדו לבית הכנסת, דקר אחד מהם בגרונו ונמלט"
שי וייספיש
כ"ב חשון התשע"ה / 15.11.2014 18:11

האברך יהושע מליק, חסיד בעלזא בן 31, נדקר היום (שבת) באיזור היהודי של אנטוורפן שבבלגיה.

מליק  נדקר בגרונו. בתחילה דווח כי נפצע באורח קשה, אך בערב מסרה המשטרה כי פציעתו חמורה פחות ממה שדווח והוא שוחרר לביתו במוצאי שבת, במצב טוב.

מפרטי האירוע עולה, כי הדקירה התרחשה מתחת לגשר הרכבת ברחוב פליקאן, באיזור היהודי של אנטוורפן. הנדקר צעד ברחוב עם חברו בדרך לבית הכנסת,  בזמן שהדוקר ניגש אליהם עם סכין ודקר את האיש בצוואר. “התוקף רץ לעברם של שני החסידים שצעדו לבית הכנסת, דקר אחד מהם בגרונו ונמלט. הפצוע נלקח לבית החולים”, דווח.

המשטרה הבלגית פתחה בחקירה ונקטה באמצעי אבטחה ברובע היהודי.

כעבור זמן קצר נעצר חשוד במעשה, אך הוא שוחרר לאחר חקירה קצרה. המשטרה המקומית ממשיכה במצוד אחר התוקף. בשלב זה עדיין לא ברור האם הרקע לתקיפה פלילי או לאומני.

על פי הדיווחים, מצלמות האבטחה לא תיעדו את התקיפה.

“מתכוונים לקיים פגישה דחופה עם ראשי האיחוד האירופאי”

מנחם מרגולין, מנכ”ל איגוד הארגונים היהודיים באירופה (EJA) ו’מרכז רבני אירופה’ (RCE) , אמר בתגובה למתקפה: “אנחנו מתכוונים לקיים פגישה דחופה עם ראשי האיחוד האירופאי ולהעמיד אותם על חומרת הדברים. חזרנו ואמרנו בעבר שבעיית האנטישמיות רק תתגבר אם ממשלות אירופה לא יעשו מאמץ מרוכז בתחום החינוך וההסברה לעקירת התופעה מהשורש”.

סמנכ”ל מרכז רבני אירופה, אריה גולדברג, אמר: “אנו רואים בחומרה רבה את האירוע, שהוא המשך לגל האנטישמיות באירופה עליו התרענו מספר פעמים. חובתו של האיחוד האירופי לגנות את הארוע ולפעול באירופה למיגור האנטישמיות על ידי חקיקת חוקים וביצוע פעילות”.

הרב אברהם גיגי, רבה של בלגיה ונציג ‘ועידת רבני אירופה’ במוסדות האיחוד האירופי, אמר כי הוא שמח לשמוע שהאברך שהותקף שוחרר ומצבו טוב. הרב גיגי אמר, כי שירותי הביטחון הבלגים מנהלים מצוד אחר התוקף, ככל הנראה ממוצא פולני וכי עדיין לא ברור להם האם ההתקפה בוצעה על רקע אנטישמי או ניסיון שוד. בשעות אלה נבחנות מצלמות האבטחה המוצבות באיזור ומומחי משטרת בלגיה מנסים לפענח את התמונות.

הרב גיגי הוסיף כי באחרונה הגבירו שירותי הביטחון הבלגים את השמירה והאבטחה סביב המוסדות היהודיים, וכי הוא סומך שיניחו את ידם גם על הפושע או הפושעים שביצעו בשבת את ההתקפה.

“הקלות בה עובר אורח שולף סכין”

 בעקבות אירוע התקיפה, שלח יו”ר ועדת העלייה הקליטה והתפוצות ח”כ יואל רזבוזוב, מכתב לשגריר בלגיה, בדרישה ששלטונות בלגיה יפעלו בחומרה כנגד מבצעי הפיגועים כנגד היהודים.

“המצב שבו רב יהודי, מותקף בצהרי השבת כשהוא יוצא מבית הכנסת אינו מתקבל על הדעת”, כך כתב ח”כ רזבוזוב במכתבו. “הקלות בה עובר אורח שולף סכין ומשסף את גרונו של יהודי, רק מוכיחה עד כמה ביטחונם של יהודי בלגיה שביר. אירוע זה, מתוכנן או מאולתר ככל שיהיה, צריך להדליק נורת אזהרה גדולה מאוד.

לא ייתכן שבמרחק של כמה חודשים בודדים, דמם של יהודי בלגיה שוב יישפך ברחוב. האנטישמיות היא תופעה שהולכת וגוברת – ואנחנו חייבים למנוע אותה ולשמור על אחינו שבתפוצות. לכן אמשיך לקיים דיונים בנושא, ואמשיך לדרוש נקיטת צעדים משמעותיים מכל הגופים הרלוונטיים, כדי שההיסטוריה של העם היהודי באירופה לא תחזור על עצמה”.

חמישה חודשים של שנאה

בחודש אייר, תשע”ד, נרצחו ארבעה בני אדם בעיר בריסל שבבלגיה. הארבעה נפגעו מאש שנפתחה לעברם מחוץ למוזיאון היהודי בבריסל שבבלגיה. באירוע נפצע אדם נוסף אנושות ו-12 מוגדרים נפגעי חרדה.

בין ההרוגים היו זוג ישראלים: מירה ועמנואל ריבה, תושבי תל אביב, בני 54 ו-53.

הרוצח, מהדי נמוש, צרפתי ממוצא אלג’יראי, הוסגר לבלגיה על ידי צרפת.

כעבור שלשה חדשים הוצב בית כנסת בבריסל. על פי סוכנות הידיעות הצרפתית, אשת שמש בית הכנסת ושני ילדיו נפגעו קל משאיפת עשן, כאשר האש התפשטה בקומה העליונה של הבניין, בו הם מתגוררים.  השמש לא היה בביתו באותה עת.

באותה שבוע הושלכו אבנים על קבוצה שערכה ביקור באנדרטה הלאומית ליהדות בלגיה, הממוקמת גם היא בשכונת אנדרלכט.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות