למעלה מ-20 אלף מסתננים יישארו בישראל • נתניהו: “נכנסנו למלכודת”

נתניהו ודרעי הציגו את המתווה שגיבשה ישראל עם האו"ם, לפיו כמחצית ממבקשי המקלט, 16 אלף איש, יישארו בישראל במעמד תושבים ארעיים - והיתר יגורשו • דרעי: "אני אחליט איפה הם יגורו והיכן הם יעבדו, על מנת שיהיה פיזור של האוכלוסייה"
אריה ריבקינד
י"ז ניסן התשע"ח / 02.04.2018 19:39

ראש הממשלה בנימין נתניהו הסביר אחר הצהריים (שני), במסיבת עיתונאים שקיים יחד עם שר הפנים אריה דרעי, את ההחלטה לבטל את הגירוש המוחלט של המסתננים ולהגיע להסכם עם נציבות האו”ם לפליטים.

לפי ההסכם, המדינות שייקלטו את 16,250 מבקשי המקלט שייצאו מישראל הן: קנדה, גרמניה, איטליה, ארה”ב ושבדיה. היתר, למעלה מ-20 אלף מסתננים, יישארו בישראל ויקבלו אשרת עבודה ושהייה כחוק.

“זה יום חשוב, רק לפני שמונה שנים הגבול שלנו עם אפריקה היה פרוץ לחלוטין”, אמר נתניהו. “מול הסכנה הגדולה הזו, הוריתי על בניית גדר וליוויתי את הקמתה. זה נעשה חרף ביקורת אדירה, ספקנות אדירה. המכשול אכן מנע את תרחיש האימים של מיליון איש שנכנסים למדינת ישראל.

“עד השלמת הגדר, קצת פחות מ-60 אלף הצליחו להיכנס, ורבים מהם נקלטו או השתכנו בשכונות דרום תל אביב ומקומות אחרים. נקטנו מדיניות נחושה מאוד והוצאנו יותר מ-20 אלף. נשארו כ-35 אלף, רובם בדרום תל אביב בשכונות.

“הלכתי לשכונות. ראיתי את הסבל של האנשים. ביקרתי בבתים, שוחחתי עם האנשים, וביקרתי בלילות. אריה דרעי ואני עשינו סיור סמוי בלילות וראינו את מלוא הבעיה. אמרנו שחייבים להוציא את היתרה שנמצאים שם.

אבל הייתה בעיה, בית המשפט הלכה למעשה אסר עלינו להוציא אותם למדינה שלא מוכנה לקבל אותם. כדי להתגבר על הבעיה הזו, היינו צריכים לחפש מדינה שתסכים לקבל אותם מבלי שהם יסכימו לעבור אליה. זו הייתה פריצת דרך חשובה מאוד שנתנה לנו הרבה תקווה.

“התחלנו להוציא אנשים, אבל מהר התברר שהמדינה השלישית הזו איננה עומדת בתנאים ובלחץ. לכן, מהרגע שהתברר בשבועות האחרונים שהמדינה השלישית היא אופציה לא קיימת, נכנסנו למעשה למלכודת שאומרת שכולם היו נשארים. זו המשמעות.

“לא ויתרנו שוב… הגענו להסכם ייחודי עם נציבות הפליטים של האו”ם, שמוציא 16,250 איש החוצה. בהתחלה הם אמרו שעל כל אחד שייצא יהיו ארבעה שיישארו כתושבים ארעיים. לא הסכמנו לכך. הגענו להסכם שעל כל אחד שיוצא, אחד יישאר. ההתחייבות ההדדית – אתם מוציאים 16,250, אנחנו משאירים כתושבים ארעיים אותו המספר”.

נתניהו הוסיף: ” “אני מבין שהציפיה היתה – גם אצלי – שנוכל להוציא את כולם, אבל ברגע שזה לא עומד על הפרק, אנו עושים את הדבר הטוב ביותר שנוכל. להוציא אנשים, לשקם את היתרה ולשקם את דרום תל אביב”.

שר הפנים אריה דרעי אמר כי ישראל התעקשה על שתי נקודות בהסכם עם נציבות הפליטים, ש”הן הכי משמעותיות בכל ההסכם הזה. רצינו את התמיכה הבינלאומית של האו”ם, שכל אלו שהולכים לקבל ממני עכשיו הרשאה של תושב ארעי, וגם הזמניים שיקבלו אשרת עבודה מסודרת – אני אחליט, ואפעיל את סמכותי להחליט איפה הם יגורו והיכן הם יעבדו. על מנת שיהיה פיזור של האוכלוסייה. האו”ם תמך בזה, היועמ”ש, ומשרד המשפטים.

אנחנו נפזר מדרום ת”א ואיפה שיש ריכוזים גדולים, אנחנו נתחיל לפנות ונעביר אותם למקומות אחרים ברחבי הארץ. אני רק מקווה כל אותם גופים, ארגונים ואנשים שבחודשים האחרונים יצאו והטיפו לנו בצדק מבחינתם, יהיו הראשונים שיצטרכו לעמוד במבחן הזה. הקיבוצים מוכנים לקלוט, ערים מבוססות, מי שיצאו בשלטים ‘אני רוצה לטפל במסתננים’, עכשיו, ניקח את כל אלה שהתנדבו”.

הוא ציין כי מדובר גם בחיסכון כספי משמעותי למדינה. “חסכנו כאן סכומים גדולים מאוד. 250 מיליון על מתקן חולות, גם את ההסכם עם המדינות השלישיות שכלל סכומים של מאות מליוני שקלים”.

ראש המועצה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, סיפר על היתרונות של ההסכם. “ההסכם מאפשר להוציא מספר מהגרים גדול יותר ריאלית, ממה שהיה אפשר במקרה של המדינה השלישית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות