עיריית ירושלים ושיטת מצליח: כך מתעשרים מקנסות על אופנועים
“עיריית ירושלים פועלת ב’שיטת מצליח’: משיתה קנסות על בעלי אופנועים כשהיא מודעת לכך שמדובר במדיניות פסולה ואסורה”. כך מאשים עורך הדין יואב ללום בתביעה ייצוגית חריפה שהגיש באמצעות עו”ד מתן פריידין, כנגד העירייה.
“העירייה גילתה את שיטת הקנסות והחליטה להפוך למחלבה של כספים”, אומר ללום לחרדים10.
ללום, בעצמו בעל אופנוע שנקנס בשל חנייה במרכז העיר, לאחר תקופה ארוכה בה החנה את אופנועו ללא קבלת כל דו”ח. כשהדו”חות הצטברו לסכום של 1,200 שקלים נמאס לעורך הדין החרדי, ולכן הוא החליט להגיש את התביעה הייצוגית כנגד העירייה.
איפה התמרור?
מחוייבותה של העירייה, מסבירים העותרים, היא לדאוג לתקני חנייה מכח חוק תכנון ובנייה, כשההסדר לחניית אופנועים הינו חלק ממחוייבות זו.
העירייה, שמודעת לחובתה זו, נהגה במשך שנים ארוכות שלא לבצע אכיפה מלאה, עד להסדרת מקומות החניה כנדרש.
בפרט שמרה העירייה על מדיניות אי האכיפה, כאשר האופנועים לא חסמו את המדרכה ולא הפריעו להולכי הרגל.
בסרטון שצורף לתביעה, ניתן לשמוע את אחד הפקחים העירוניים מאשר עובדה זו.
העותרים מסבירים, כי מספר מתקני החנייה המוסדרים לאופנועים עומד על 114 [בנוסף ל-164 לאופניים] ברחבי העיר – פחות מאחוז אחד של מספר המקומות הנדרש, ומכאן הכרתה של העירייה כי לא ניתן לאכוף הסדרי חנייה מול רכבים דו-גלגליים.
על פי מסמכים פנימיים של העירייה הנמצאים בידי העותרים, העירייה עצמה מודעת לכך והיא אף קובעת כי כל אכיפה בנושא היא פסולה ואסורה.
אלא שבתקופה האחרונה, ‘גילתה’ העירייה מכרה זהב, והחלה לאכוף את חוקי החנייה ללא כל הודעה מוקדמת – אזהרה באמצעות תמרור או פרסום באמצעי התקשורת.
אז איך העירייה בכל זאת גובה את הקנסות?
“העירייה נוקטת בשיטת מצליח. היא משיתה את הקנס ומקווה כי בעלי האופנועים ישלמו אותם. אם הם פונים לבית המשפט, העירייה – שמודעת להתנהגותה הפסולה – ‘מוותרת’ על הקנס”, מסביר ללום.
ומה עם העירייה בעצמה?
באופן חמור במיוחד מעלים התובעים תמונות בהם נראים אופנועים של העירייה עצמה, החונים ללא כל מפריע על המדרכה.
אופנועים אלו ניצבים במרחק מטרים ספורים מהאופנועים שנקנסו.
צילום: יואב ללום
“קשה להבין איך העירייה פועלת בצורה כל כך פסולה, כאשר היא עצמה נותנת דוגמה שלילית ומציבה את כלי הרכב שלה במקומות האסורים לכאורה”, אומרים עורכי הדין.
בתביעה שהוגשה לבית המשפט טוענים העותרים, כי פנו לעירייה על-מנת לנסות ולגרום לה לחדול משיטתה הפסולה אלא שזו השיבה את פניהם ריקם, ואף כלל לא נענתה עד עתה – תוך זלזול בקבוצת בעלי האופנועים.
מבית המשפט הם דורשים, אפוא, להורות לעירייה לחדול מאכיפתה, אך גם לשפות ולפצות את בעלי האופנועים שנקנסו על לא עוול בכפם.
מה תהיה גובה התביעה? המינימום הוא 2.5 מליון שקלים, אך קשה לקבוע סכום מדויק. בכל מקרה, מדובר על מיליונים.
יצוין, כי ממסמכים רשמיים של העירייה עולה, כי רק בשנת 2016 גבתה העירייה כ-45 מיליון שקלים מדו”חות חנייה של רכבים, מכל הסוגים.
בניגוד למצב בירושלים, בתל אביב העירייה מתרה היכן היא מתכוונת לתת דוחות. צילום: עו”ד יעקב ביטון
מעיריית ירושלים נמסר בתגובה לאתר ynet: “העירייה הרחיבה בשנים האחרונות באופן משמעותי את כמות החניות לאופנועים, ופועלת כל העת להכשיר מקומות נוספים. יצוין כי על פי מדיניות העירייה למען הרוכבים, לא ניתנים דו”חות במקרים שבהם אופנוע מחנה בחניה מוסדרת במקום רכב ובמקרים שבהם המקומות המוסדרים לאופנועים תפוסים או לא מוסדרים, ובתנאי שהחניה אינה מהווה הפרעה וחוסמת את המדרכה”.
בעירייה מוסיפים: “העירייה תמשיך להרחיב את מקומות החניה לאופנועים לצד שמירה על המדרכות למען בטיחות הולכי הרגל ותגיב לעתירה בבית המשפט”.
-
יהי רצון שתכניע את העיריה כשם שהבסת את הגזענים הארורוים בעמנואל !!!