המכתב שמסעיר את צפת: פריימריז של אחדות או קרע פנים-חרדי?

בעוד המועמד החסידי לייזר לזר מפמפם כי הוא "שוקל" לרוץ לראשות העיר, הקהילות החסידיות בעיר הולכות למהלך של פריימריז • באופן רשמי, הוא מברך על המהלך, באופן מעשי, מדובר בתרגיל שעלול/עשוי לסנדל אותו • גורם צפתי: "אתה אמור לתאם עם מפלגת האם שלך"
ט' טבת התשע"ח / 27.12.2017 16:58

פריימריז ב’שלומי אמונים’ הם דבר די שגרתי, שכבר לא מפתיע, גם לא על רקע העובדה שביהדות התורה לא עשו ולא עושים את ההליך הכביכול דמוקרטי הזה.

אבל כשמדובר בצפת, העיר שהתפלגה בבחירות האחרונות לשתי מפלגות חרדיות אשכנזיות, וגרוע מכך, העיר שבה פוצלה אגודת ישראל, הפלג האשכנזי חסידי, לשניים (חסידות ברסלב נותרה עם האות ג’, החסידויות הקטנות עקרו למפלגת ת’ של ‘דגל התורה’), צריך לקרוא בעיון את נוסח המכתב הבא:

הכותרת מבשרת על כך ש”נציגי הקהילות והמוסדות החסידיים בצפת בקריאה משותפת להתאחד לקראת הבאות”.

כבר בכותרת טמון ‘חומר נפץ’, שכן נכון להיום חלק מהקהילות החסידיות המזוהות עם ‘שלומי אמונים’ נמצא תחת הגג של מפלגת ת’, חלק אחר של חסידי חב”ד נמצא במפלגה נוספת הקשורה גם ב’תקומה’ ו’האיחוד הלאומי’, ועוד חלק נמצא במפלגת ג’.

כלומר, כשנציגי הקהילות והמוסדות החסידיים בצפת קוראים להתאחד, למה בעצם הם מתכוונים??

וכשהם קוראים לעריכת פריימריז, תוצאותיהם, היכן ישובצו? כלומר, נניח שמוישה, סתם שם לדוגמה, יבחר כפופולארי ביותר בתוצאות הפרימריז. היכן הוא יכהן כיו”ר? בת’? בג’?

“בצעד נדיר אך מרגש חתמו נציגי הקהילות החסידיות וראשי מוסדות החינוך החסידיים בצפת על קריאה משותפת לגיבוש של חטיבה אחת גדולה ומאוחדת וללא פיצולים שתוכל לייצג נאמנה את צרכי הכלל והפרט בעיר”. מרגש, אך מה זה אומר בעצם?

“מלאכת החתימה והגיבוש הנדיר. נעשה מתוך היענות של נציגי הקהילות והמוסדות החסידיים לפנייה, שהועברה אליהם במהלך הקיץ האחרון ושבה הוצע דרך פעולה של אחדות לקראת הבחירות המוניציפליות שתערכנה אי”ה בחודש חשון תשע”ט.

כזכור, בבחירות המוניציפליות שהתקיימו לפני כארבע שנים בחודש חשון תשע”ד, התפצלו הקהילות החסידיות בעיר צפת כאשר חלקן תמכו ברשימת אגודת ישראל וחלקן תמכו ברשימה משותפת לדגל התורה.

כאמור, בקיץ האחרון נערכה פנייה לראשי הקהילות והמוסדות בצפת ובה הוצע לפעול בעת קביעת הנציגים החסידיים ומיקומם ברשימה, בדרך מאוחדת שהיא תקל על העוסקים בתפקידים הציבוריים לרווחת הציבור החרדי בעיר.

בפנייה מחודש תמוז תשע”ז, נאמר בין השאר: דא עקא שאחדות מופלאה זו כגירא בעיני דשטן הוא, ואשר על כן מבקש הוא בכל דרך לפרוץ חומת האחדות בין יראי ד’, ולגרום לפירוד ומחלוקת בין קהילות הקודש. ואם בכל שעה אין מזימתו השפלה עולה בידו ב”ה, הרי בשעה של חולשה, כגון בעת מערכת בחירות וכדו’, הרי פרצה קוראת לגנב להבקיע את חומת האחדות, כשבכך מבקש לפגוע חלילה בכל הפריחה המופלאה של קהילות הקודש בעירנו הק'”.

פנייה זו מסתיימת, “על כן מוצע שנקבע ביננו מועד לערוך בדיקות עם הגורמים השונים וקבלת עמדת הקהילות תוך חודשיים, ולכל המאוחר, עד תום שנת תשע”ז, ולפיהם ייקבע מי הנבחר, שיוביל את הרשימה האגודאית בבחירות לעירית צפת בחשון תשע”ט, ונשמח מאוד לשמוע את דעתכם בנדון, ובנוסף כל הצעה נוספת למען חיזוק האחדות בעיה”ק צפת תובב”א”.

בעקבות פנייה זו שעוררה התעניינות רבה בקרב ראשי הציבור בצפת התקיימו שיחות בין העוסקים במלאכת הקודש ולאחר התייעצויות רבות הוחלט על חתימת נציגי הקהילות והמוסדות החסידיים בעיר על קריאה משותפת תחת הכותרת “כולנו כאחד נעשה ונשמע”

במכתב נציגי הקהילות והמוסדות החסידיים בצפת נאמר בין היתר: “אין זה סוד שיחד עם ריבוי ציבור החרדים לדבר ד’ בעירנו, גדלים לאין שיעור, צרכי הקהילות לתפילה, לחינוך ולמעשי החסד, וכידוע שעם כל העזרה המושגת לצרכים הנ”ל, עדיין אנו,-אשר הצרכים האלה הם החיוניים והיסודיים לקיומנו הרוחני כאן,-חשים בחסר הגדול”.

“ברור לכל שנדרשת מאתנו פעולה ממשית ומשמעותית, שתגבש אותנו ללא פיצולים לחטיבה אחת גדולה ומאוחדת, שתוכל בפעילותה לייצג נאמנה את צרכי הקהילות בכלל והצרכים הנ”ל, בפרט”.

“כולם אהובים וכולם ברורים, ואין ברצוננו שקביעת המיקום של סדר המתמודדים ייעשה בכפייה ח”ו, ועל כן נציע שפעולה זו וקביעת מיקומם של המתמודדים ייעשה בהבעת דעתם של הקהילות, ביום ובשעות שייקבעו לכך, ע”י ועדה של אישי ציבור מייצגי קהילות הדרים בעיה”ק צפת, ת”ו”.

הקריאה המשותפת הנ”ל אשר חתומה ע”י ה”ה אברהם דניאל הלר – אמשינוב, אי”ש הכהן עדני – סדיגורה, ברוך קליין – צאנז, גבריאל סופר – תורת משה ערלוי, חיים שלום קעניג – ברסלב, חנוך גוטסמן – ביאלה, יוסף אשלג – נדבורנה, יצחק אייזק וייס – קהל חסידים, יששכר דוב פריעד – מוסדות החינוך אידיש, משה חיים פרידמן (בר”מ) – סערט ויז’ניץ, משה לוסטיג – לעלוב. ואף הופצה בקרב מאות המשפחות החסידיות בצפת, גרמה לסיפוק רב מתוך תקווה שאלה העוסקים במלאכת קודש זו, יביאו לאחדות וגיבוש כל הציבור החרדי.

שימו לב, שגם חסידות סערט ויז’ניץ חתומה על המכתב, ה’מרגש’… זאת בעוד נציגה הלא פורמלי, לייזר לזר, משובץ במפלגה מתחרה לג’…

בעיניים של פרשנות פוליטית ניתן לראות במכתב הנ”ל מעין ‘תרגיל’, למרות שבשיחה עם כל הצדדים הנוגעים לעניין הם שוללים מכל וכל כל אפשרות כזו ועומדים על כך שאדרבה, מדובר במסר של אחדות.

ובכל זאת, בשיחות לא רשמיות הסביר לי גורם צפתי בכיר ככה: “תראי. לזר קצת הגזים עם ההודעות הפמפוזיות על כך שהוא רוצה לרוץ לראשות. ולא משנה אם הוא קרא לזה ‘אני שוקל’, או ‘אני בוחן’ או ‘אני מתלבט’. הוא הוציא את המסר באופן שהיה נראה כמו רעמים וברקים, לא ראית כזה מסר לא מצד שלמה חדד ולא מצד אף מועמד ששוקל לרוץ.

“במפלגות החרדיות ‘זה לא עובד ככה’. כשאתה רוצה לרוץ אתה אמור לתאם מהלכים עם מפלגת הגג שלך, וכשאתה חסיד סערט זה אומר שאתה אמור להתייעץ עם מפלגת הבית שלך ‘שלומי אמונים’ שהיא הגג של החסידות בכל הארץ. אתה לא בן אדם עצמאי, אתה חלק ממפלגה חרדית, שבתוכה מאוגדות חסידויות. אף אחד לא בחר בך לחבר מועצה בסבב הקודם בגלל העיניים היפות שלך. לא היית מוכר אז כמו שאתה מוכר היום, והבחירה בך נעשתה כי אתה חלק מקהילה חסידית צפתית וחלק מחסידות סערט ויז’ניץ בכלל.

“אז נחמד להגיד, עדיין לא החלטתי סופית, נראה, נבחן, ובמקביל לפמפם בכל הודעה ‘לזר המתכוון לרוץ לראשות’ או כל ניסוח דומה. זה לא עובד ככה, ובעם בעלי הבית האמיתיים בפלח החסידי של ת’ הראו לו את הכיוון”.

ומה אומר לזר עצמו? לא תאמינו, אבל הוא נוקט בטקטיקה של ‘חיבוק המהלך’. טקטיקה בלבד, להערכתי. “המועמד לראשות העיר צפת אליעזר לזר בירך על הפריימריז בסיעת שלומי אמונים בעיר ואמר כי ‘רק באחדות פנימית ושילוב ידיים בין כל הקהילות והמגזרים נוכל לפעול למען צפת טובה יותר, נקייה יותר, מפותחת יותר ומשגשגת יותר”.

שמתם לב לפתיח? “המועמד לראשות העיר צפת”.

לזר הוסיף, כי הוא “מאחל הצלחה רבה לכל המתמודדים בפריימריז הפנימי ברשימת שלומי אמונים למועצת העיר ומצפה לעבוד עם כל מי שייבחר כשותף קואליציוני עתידי במועצת העיר שבראשותי”.

ושוב, שימו לב למילה. “שבראשותי”.

ההערכה שלי? צפת הולכת לייצר המון כותרות בחודשים הקרובים. מאבק חילונים-חרדים, אבל גם מאבק חרדי פנימי לא פשוט. גזרו ושמרו.

 לכתבות קודמות בנושא:

האם חסיד סערט ויז’ניץ בן 29 יצליח להפתיע ולכבוש את עיר המקובלים

האם דווקא ‘חביב הקהל’ שלמה חדד יכבוש את עיר המקובלים?

 

צילום אילן שוחט: יונתן סינדל פלאש 90 צילום לייזר לזר: דוד כהן

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות