חמישה כללים: איך מומלץ לסדר את חדר המשחקים של הילד?
למה סידור מרחב המשחקים של הילדים כל כך חשוב?
ד”ר מריה מונטסורי, שפיתחה שיטת חינוך המעודדת ילדים לעצמאות וכישורי חיים, מצאה במחקריה שמבנה המוח של ילדים עד גיל 6 הוא ‘מוח סופג’ המסוגל ללמידה “אגבית”. כלומר, למידה דרך משחק וספיגה מהסביבה.
לכן, סידור חדר המשחקים (או מרחב המשחקים) בצורה חכמה ונכונה, יכולה לשפר את הריכוז ולהוריד משמעותית מהעומס ואי-הסדר, ולסייע לילד לנצל את פוטנציאל הלמידה שלו.
כשהילד מרגיש עצמאי וחופשי בחדר, באופן שהוא אינו תלוי בעזרת מבוגר בכל דבר, הערך העצמי שלו עולה ומתחזק.
1. סידור המשחקים בצורה נגישה
חשוב שתהיה לילד מקסימום עצמאות בסביבת המשחק הפרטית שלו, ולכן יש להניח את כל המשחקים בגובה העיניים של הילד. את המשחקים נניח על מדף או בכונניות וכוורות נמוכות בהתאמה לגובו של הילד ובמרווחים גדולים אחד מהשני, המאפשרים מעבר נוח בין משחק למשחק. אפשר כמובן לאלתר מהקיים בבית ולא בהכרח לקנות במיוחד. למשל, להפוך את קופסת הצעצועים כלפי מטה באופן שיצור מעין מדף להגשת המשחקים בהתאם לגובהו של הילד.
2. הגשת המשחקים באסתטיות
לצורת הגשה אסתטית, מפתה ומסקרנת של המשחקים, יש השפעה מכרעת על האופן שבו הילד יתפוס את המשחק.
אם אתם רוצים לעודד את הילד לשחק במשחק, הוציאו את המשחק מהקופסא, הניחו אותו על כלי מעולם המבוגרים כמו מגש, צלחת או קערה מעניינת ולא תאמינו איך הגשה אחרת, ששונה מהקופסא הרגילה שהוא מכיר, מפיחה רוח חיים לעשייה ולמרחב המשחק של הילד.
כך למשל משחק של הרכבת פאזל – הוציאו את הפאזל מקופסת הקרטון והניחו אותו בקערה יפה על גבי מגש השתמשו בכלים מעולם המבוגרים. הילד ייגש שוב ושוב כדי לקחת את המשחק כדי לשחק בו, כי צורת ההגשה שלו נוחה, אסתטית ומושכת.
3. אחסון שקט
כאמור, צורת ההגשה של המשחקים חשובה מאוד ולכן, כדי לאפשר זאת, חשוב לצמצם באופן משמעותי את כמות המשחקים המוצגים לראווה בחדר, כשהכלל הוא: פחות הוא יותר (LLES IS MOR) יותר ערך, יותר זמן משחק, יותר ריכוז והרבה יותר עניין.
ניתן לאחסן את יתר הצעצועים בארון גבוה כדי לא להסיח את דעת הילד או להציף אותו באפשרויות רבות.
במקביל, חשוב לדאוג לנגישות של המשחקים ולהציגם בגובה העיניים ולא על מדפים עמוסים במגדלים וערימות, כדי לאפשר לילד בחירה עצמאית קלה ולא פחות חשוב, לאפשר לו לסדר את המשחק בסוף הפעילות ולהחזירו למקום בקלות ובעצמאות.
רצוי בכל שבוע או שבועיים, להחליף משחק שמוצג בגובה העיניים, במשחק אחר קיים שאחסנו בארונות הגבוהים. כמו כן, אפשר להחליף בכל פעם את הכלי מעולם המבוגרים שבחרנו, לבחור מגש בצבע אחר שיש לנו במטבח או צלחת אחרת, זה יצור מרחב חדש, מעניין ומסקרן עבור הילד.
4. סדר במרחב יוצר סדר בראש
למעט ההגשה הפרקטית של המשחק עצמו, חשוב שהחלל המרכזי של החדר יהיה פתוח לתנועה חופשית של הילד, ללא ריהוט או כל מכשול אחר בדרך. עיצוב וסידור החדר צריך להיות עם תצוגת מדף פתוחה ולא עם מגירות, קופסאות או סל ענק מלא בחלקים.
חשוב לסדר את המדפים בצורה שהמשחק יוצג באופן מזמין ובין מגש למגש יש מרווחים גדולים ופתוחים ולא אחד על השני. כמו כן, ניתן לסדר את המשחקים לפי חלוקה לתחומים או נושאים כשלכל משחק יש מקום קבוע. לסידור החדר באופן זה, יש השפעה מכרעת על הסדר הפנימי של הילד ומאפשר לו להגיע לרמת ריכוז ומשך ריכוז ארוך יותר וכמובן הנאה מרובה מהמשחק.
דוגמא נוספת: את ערימות הלגו הרבות אפשר לאחסן באחד הארונות בבית, כי אין צורך בחבילה כולה, ולקחת רק מספר חלקים, בצבעים שונים, ולהניח אותם בתוך קערה. את הקערה נניח על מגש שעליו נניח בנוסף את אותו מספר קעריות בצבעי הלגו השונים שבחרנו וכבר אז הילד ילמד למיין ולשחק.
כדי להטמיע אצל הילד את משמעות הסדר והארגון, מומלץ להניח על הרצפה, או בסל בחדר, שטיחון קטן (כמו שטיח אמבטיה) ולהרגיל את הילד שבכל פעם שהוא משחק, עליו להניח על השטיחון את המגש עם המשחק שהוא בחר ובסיום להחזירו למקום. זה תוחם את אזור המשחק, מחזק סדר וארגון פנימי ואת ערך הכבוד של הילד לחפצים ולמרחב.
5. התאמה אישית לילד
סדרו ומקמו את המשחקים בחדר בהתאם להתפתחות הילד, לצרכים שלו ולתחומי העניין שלו. את הסביבה נבנה מתוך צפייה בילד, ניסוי וטעייה לתחומי העניין שהוא מפתח אט אט. כמו כן, חשוב להתאים את החדר ליכולות המוטוריות והקוגניטיביות של הילד ולאפשר לו לחוות הצלחה במשחקים באופן עצמאי.
המידע באדיבות עו”ד ליזט לגזיאל כץ, יזמית ומייסדת “קדמא” – מרכז לאימון מונטסורי לילדים
צילומים: יחצ
-
המציאות מראה, שגם ילדים שגדלו בחדרים צפופים ומלאים בחפצים ומשחקים שלא מוגשים בצורה יפה ומרוווחת מול העינים , התפתחו נפלא ואפילו יותר, כי נאלצו להתגמש ולהסתדר עם התנאים בחדר, ולהעזר בבני משפחה, מה שהעלה את הקשר ביניהם ותרם הרבה מאד לאוירה , ולאו דוקא הוריד את בטחונם.