חריף ונוקב • הגר”ט בלוי לגרב”צ מוצפי: “אתה מזלזל בגדולי האשכנזים, שונא” • המכתב המלא
הגאון החסיד רבי טוביה בלוי, רבה של קהילת חב”ד בשכונת נווה יעקב, שיגר בתחילת השבוע מכתב חריף ונוקב אל הגאון רבי בן-ציון מוצפי, בעקבות תכנית הרדיו השבועית של הרב מוצפי, המשודרת בימי שישי בתחנת הרדיו ‘כאן מורשת’.
מה שקומם את הגר”ט בלוי היו התבטאויות של הגרב”צ מוצפי, ששלל את עניין ‘המלך בשדה’ בחודש אלול, דבריו בעניין חתימת עדים על כתובה לפני הקידושין, המנהג לירוק ב’עלינו לשבח’ ועוד.
הגר”ט בלוי מקדים ומבקש את סליחתו “אם תיפגע חלילה מזה כי לטובה כוונתי להביאך לזיכוי הרבים ולא להחטיאם” – ואז תוקף: “הניסוח של דבריך הוא, בדרך כלל, מתנשא, בוטה ותוקפני. במיוחד עלי להוכיחך על הזלזול המתנשא בדעות גדולים וטובים שאינן מוצאות חן בעניך משום מה”.
רב קהילת חב”ד ממשיך וכותב: “אתה רואה עצמך חייב להשיב לכל שאלה כדי לשמור על תדמיתך כידען מופלג, ולכן אתה עונה גם כשאינך יודע – וזה במקרים רבים מאד! – וממציא מלבך סברות כרס עקומות ומגוחכות”.
הגר”ט בלוי מאשים עוד: “מדבריך תמיד משתמע זלזול בגדולי האשכנזים ומנהגיהם, ואף משתמעת בדברים נימה של שנאה לאשכנזים”.
לדבריו, כאשר עולה לדיון מנהג הנהוג בחב”ד או תקנה שנקבעה על ידי האדמו”ר מליובאוויטש זצ”ל, “אז פורצת השנאה והזלזול בדבריך בעוצמה עד שכאילו המכשיר עומד להתפוצץ מעוצמת השנאה. מיותר לומר שבכל מקרה כזה לא למדת את הנושא הנידון במקורו וכל דבריך הם סברות כרס מגוחכות המעוררות צחוק”.
חרדים 10 מפרסם את המכתב המלא של הגאון החסיד רבי טוביה בלוי:
ב”ה, כ”ח מנחם אב ה’תשע”ז.
לכבוד בר אוריין ובר אבהן
הרב בן-ציון מוצפי שליט”א
שלום וברכה!
מזה זמן רב חשבתי לפנות אליך בתוכחת מהולה מאהבה מסותרת על דלהלן, אך בעווה”ר היצר מנע ממני בתירוצי השוא הידועים על “מצווה שלא לומר דבר שלא נשמע” וכיו”ב.
אלא שביום ועש”ק החולף חשתי שחובה קדושה עלי להתגבר על היצר כיון שהדבר נוגע לרבים, ובוודאי תודה לי על כך אם אגרום שתהיה ממזכי הרבים ולא, חלילה וחלילה, ממחטיאי הרבים, ר”ל.
בוודאי זכור לך שבין מ”ח הדברים שהתורה נקנית בהם נמנים גם “ענוה” ו”אוהב את התוכחות”.
זכיתי ת”ל להכיר מקרוב את רבותיך הגדולים, ענקי התורה והיראה, הגאון הצדיק רבי יהודה צדקה והגאון הצדיק רבי בן-ציון אבא שאול, זכר צדיקים וקדושים לברכה לחיי העולם הבא, וראיתי את הענוה הגדולה שלהם וההתייחסות המכובדת שלהם לכל אדם, גדול וקטן, ודיבורם הרך והשקט והצנוע, יחד עם קנאותם המופלגת לכבוד שמים ופעילותם המתמדת לזיכוי הרבים ולהצלת נפשות ישראל.
אשרי ההולכים בדרכם ובעקבותיהם!
דווקא על פי זה נדהמתי לשמוע את דבריך ברדיו במדור תשובות לשאלות אנשים יקרים ותמימים וישרים מבני עדות המזרח, ועל כן באתי בזה לקיים מצוות “הוכח תוכיח את עמיתך” – עם שאתך בתורה ומצוות. אבקש סליחתך אם תיפגע חלילה מזה כי לטובה כונתי להביאך לזיכוי הרבים ולא להחטיאם ח”ו.
התרשמתי, וכמוני עוד שהקשיבו לדבריך בשימת לב, שהנך נוהג את ההיפך המוחלט מדרך רבותיך הקדושים זצ”ל. הניסוח של דבריך הוא, בדרך כלל, מתנשא, בוטה ותוקפני. במיוחד עלי להוכיחך על הזלזול המתנשא בדעות גדולים וטובים שאינן מוצאות חן בעניך משום מה.
לענ”ד המקור לכל זה הוא המצב של “הריני כבן עזאי בשוקי טבריה”, כאשר המשימה שלך היא לענות ולהפגין ידע בכל התחומים, הן בהלכה, הן באגדה, הן בדרוש, הן במוסר, הן בפרשנות, הן באמונות ודיעות, הן בקבלה, הן בסידור התפלה הן בדקדוק והן בנושאים אקטואליים וכו’ וכו’.
ה”סופרמרקט” הזה יוצר שתי בעיות חמורות:
א. תחושת גאוה של “יודע הכל“, ומכאן הסגנון הבוטה והמתנשא כלפי דעות אחרות ושיטות שאינן מוצאות חן בעיניך.
ב. גרוע יותר: אתה רואה עצמך חייב להשיב לכל שאלה כדי לשמור על תדמיתך כידען מופלג, ולכן אתה עונה גם כשאינך יודע (וזה במקרים רבים מאד!) וממציא מלבך סברות כרס עקומות ומגוחכות, כפי שנוכחים בכך אנשים מבינים ויודעי דבר המאזינים לדבריך, וכבר אמרו: למד לשונך לומר איני יודע.
נוסף על כל האמור – מדבריך תמיד משתמע זלזול בגדולי האשכנזים ומנהגיהם, ואף משתמעת בדברים נימה של שנאה לאשכנזים.
מוכרחני להגיד כי הדבר מזכיר לי חוויות ילדות קשות: נולדתי וגדלתי בשכונת “בית ישראל”, שכונה מעורבת מבחינת עדתית. היו בין עדות המזרח משפחות נכבדות, במיוחד מבני העדה הבבלית והעדה החלבית, ששררו ביניהן לבין משפחתנו יחסים ידידותיים מאוד (זוכר הנני את הגר”י צדקה זצ”ל מגיע לבית סבי הרב משה בלוי זצ”ל לטכס עצה ולפעול יחד למען חינוך ילדי הספרדים). כך, למשל, זכורני, שהיינו מתפללים בילדותי לפעמים בביהכנ”ס “בית אהרן” לעדת הבבלים.
אך לעומת זה היתה תופעה נפוצה ביותר שכאשר ילד אשכנזי כמוני נתקל בנער ספרדי היה הלה מושך לו בפאותיו ומשמיע באזניו קריאות לעג על אשכנזיותו.
ב”ה בזמננו חדלה תופעה זו להתקיים הודות לשיפור העצום שחל ב”ה ברמה התורנית-חרדית – של עדות המזרח, בין השאר כתוצאה ממאמצי גדולי התורה והיראה בעדות המזרח, ובראשם הגר”י צדקה והגרב”צ אבא שאול זצ”ל.
והנה, לצערנו ולכאבנו, בדבריך ברדיו בכל נושא שנהוג בין האשכנזים שאינו מוצא חן בעיניך – הנך מביע בוז וזלזול באשכנזים ובגדוליהם, עד שכאילו בוקעת בין השיטין ומצלצלת באזני אותה קריאת לעג ושנאה ששמעתי בילדותי מנערים ספרדים.
אך בכך לא די, כי כאשר עולה לדיון מנהג הנהוג בחב”ד או תקנה שנקבעה על ידי כ”ק אדמו”ר זי”ע,אז פורצת השנאה והזלזול בדבריך בעוצמה עד שכאילו המכשיר עומד להתפוצץ מעוצמת השנאה. מיותר לומר שבכל מקרה כזה לא למדת את הנושא הנידון במקורו וכל דבריך הם סברות כרס מגוחכות המעוררות צחוק.
(ראוי שתתעניין על התייחסויות הגר”י צדקה זצ”ל והגרב”צ אבא שאול זצ”ל לכ”ק אדמו”ר זי”ע)
* * *
לשיא השיאים הגעת ביום ועש”ק האחרון (וזו הסיבה, כאמור, למכתבי זה) כאשר העזת לזלזל בטון של התנשאות וגאווה בדבריו הקדושים של איש אלוקים, גאון הגאונים, קודש הקודשים, כקש”ת אדמו”ר הזקן נ”ע בעל התניא זצוק”ל, מבלי שטרחת ללמוד ולהבין את דבריו במקורם.
לשאלת מאזין או מאזינה (אגב: ודאי מצאת היתר לומר שלום לכל מאזינה?) על המושג “המלך בשדה” בחודש אלול (המובא בסה”ק “ליקוטי תורה” על בסיס דברי הזוהר הק’) – השבת מיד בדברי בלע וזלזול ובחוצפה ובשחצנות.
טענת שמושג זה סותר לנאמר בשו”ע או”ח סימן א’ שמיד בהקיצו משנתו יש לו יחשוב על הקב”ה הנמצא מולו וכו’ וכו’.
כמו הרבה פסקים שלך מעורר גם פסק זה צחוק וגיחוך על הבורות המדהימה שלך, נוסף לעצם החוצפה.
ראוי שתשיב לעצמך על השאלות הבאות:
1. האם לדעתך כ”ק אדמו”ר הזקן לא ידע על הסעיף הזה בשו”ע?
2. האם ידוע לך שכ”ק אדמו”ר הזקן מביא את הדברים בשו”ע שלו, וביתר שאת כדרכו בקודש בשולחנו הטהור?
3. האם ידוע לך שאדמו”ר הזקן מביא את הדברים, בניסוח חד יותר בסידור התפלה שחיבר?
4. האם ידוע לך שבמחלוקת בין החסידים למתנגדיהם בדור הראשון היה נושא זה בראש הויכוחים, וכ”ק אדמו”ר הזקן חיבר את “שער הייחוד והאמונה” להוכיח ולחזק את האמונה שלית אתר פנוי מיניה ובין השאר בלשונו (שער הייחוד והאמונה, פרק ז’) – “מכאן יש להבין שגגת מקצת חכמים בעיניהם ה’ יכפר בעדם ששגו וטעו בעיונם בכתבי האריז”ל והבינו ענין הצמצום המוזכר שם כפשוטו שהקב”ה סילק עצמו ומהותו ח”ו מעוה”ז רק שמשגיח מלמעלה בהשגחה פרטית על כל היצורים כולם אשר בשמים ממעל ועל הארץ מתחת” ובדבריו נגד שיטת המתנגדים כותב גם: “מקרא מלא דיבר הכתוב, “את השמים והארץ אני מלא”, ואין מקרא יוצא מידי פשוטו”? וראה גם תניא קדישא פרק כ”ה, ועוד.
5. האם ידוע לך שכ”ק אדמו”ר זי”ע מליובאוויטש, אבי המאמינים בדורנו, וגדול מחזקי ומפיצי האמונה הטהורה, הורה שכל ילד יהודי מגיל רך בשנים ישנן בעל-פה את הקטע מתניא קדישא (פרק מ”א): “והנה ה’ ניצב עליו ומלא כל הארץ כבודו, ומביט עליו ובוחן כליות ולב אם עובדו כראוי”.
ומאידך גיסא:
6. האם ידוע לך שנאמר “עשרה שיושבין ועוסקין בד”ת שכינה שרויה ביניהן” – האם זה סותר לאו”ח סימן א’, שהקב”ה נמצא תמיד?
7. האם ידוע לך הנאמר, למשל, על הכותל המערבי ששכינה לא זזה משם, האם זה סותר לכך שהקב”ה נמצא בכל מקום?
8. האם ידוע לך מה שנאמר על עשרת ימי תשובה – “דרשו ה’ בהימצאו קראוהו בהיותו קרוב”?
9. האם ידוע לך שעל בעלי גאוה נאמר: “אין אני והוא יכולים לדור”?
האם כל זה סותר לנאמר בשו”ע או”ח סימן א’ שהקב”ה נמצא בכל זמן ובכל מקום, ולא רק בין עשרה שיושבין ועוסקין בד”ת, או בכותל המערבי או בעשי”ת?
את התשובות לכל 9 השאלות יודע כל בר בי רב מתחיל בלימוד תורת החסידות שיש הבדלים ודרגות שונות באופן גילויו של הקב”ה (ראה גם במיוחד תניא קדישא, פרק נ”א) בעולם (מקום) ובשנה (זמן) ובנפש – דרגות רבות אין ספור, עד לשיא של “וירא אליו ה'”, ומתרגם אונקלוס: “ואתגלי ליה ה'”, וכן “וראית את אחורי ופני לא יראו”, וכך יש הבדל בין התגלות הקב”ה בש”ק לבין התגלותו ביום חול, ועל חודש אלול אומר הזוהר הק’ שיש התגלות נשגבת יותר של ה’ אפילו מאשר גילויו בש”ק וביו”ט ובכל זמן אחר, שזה ענין “המלך בשדה”.
בבורותך גרמת לצנן ולקרר רגשות מאזיניך הפשוטים והתמימים מלחוש התעוררות תשובה בחודש אלול (שאצל עדות המזרח משכימים לסליחות כבר מתחלתו) מן התחושה שיש התגלות אלוקית גדולה יותר מכל ימות השנה ואז קל יותר להתקרב אל הקב”ה ולקיים מצוותיו, בבחינת “קרוב ה’ אל כל קוראיו”.
•
הנני קורא לך לנסח את דבריך בכל נושא ביתר ענווה וביתר עדינות, כראוי לנצר מבית אביך הצדיק זצ”ל, ולהשתחרר מרגש השנאה לאשכנזים בכלל ולחסידי חב”ד בפרט. (וגם להשתחרר, מן ההכרח להפגין ידע בכל נושא ובכל תחום).
בברכת כתיבה וחתימה טובה,
לשנה טובה ומתוקה,
וגאולה שלמה ומלאה הארץ דעת ה’,
הרב טוביה בלוי
•
נ.ב.
אתכבד להסב תשומת לבך לעוד שלושה פסקים שלך, שהשמעת ברדיו בתשובה לשאלות, שגם אותם השמעת בזלזול בוטה ומתנשא כלפי דעה מנוגדת. זכותך, כמובן, לחשוב שדעתך היא הצודקת, אבל רבותיך זצ”ל היו מתייחסים בכבוד ובדרך ארץ גם כלפי דעות מנוגדות לדעתם. ודאי זכור לך הנאמר במסכת אבות, פרק ד’, “והגס לבו בהוראה”.
להלן חלק מן הפסקים שלך, ונימוקיהם המעוררים צחוק וגיחוך.
פסק א’:
על אלה שנוהגים שהעדים חותמים על הכתובה לפני הקידושין התבטאת, לא פחות ולא יותר, שהם חותמים על שקר והם עדי שקר ופסולים לעדות וממילא הכתובה פסולה (ומכך שאם הם גם עדי הקידושין – הקידושין בטלים).
שאל נא את עצמך:
1. האם כל גדולי הרבנים והפוסקים (מאות!) שנוהגים כך – עורכים חופה וקידושין עם עדים פסולים וכתובה פסולה?
2. הטיעון שלך הוא שבכתובה נאמר “אנן סהדי” על כך שהחתן אמר לכלה “הוי לי לאינתו וכו'”, לדעתך ניתן לכתוב כך רק אחרי שהעדים שמעו את החתן אומר “הרי את מקודשת”. ונשאלת השאלה: הרי בכתובה נאמר גם שהחתן אמר לכלה: “ואנא אפלח וכו’ וכו'” – ועוד שורה של התחייבויות מצידו – האם העדים שמעו את הדברים מפי החתן (מלבד המשפט “הרי את מקודשת”)?
3. בכתובה נאמר על הכלה “וצביאת” וכו’ – האם העדים שמעו את הכלה?
4. “הוי לי לאינתו” הוא בלשון עתיד ובלשון בקשה מן הכלה ואילו “הרי את מקודשת לי” הוא בלשון הווה וקביעת עובדה מצד החתן – מה הקשר בין שני הביטויים?
התשובה לכל זה היא פשוטה ביותר: עדי הכתובה, שאינם חייבים להיות עדי הקידושין, שומעים זמן לפני החופה בשעת ה”ווארט” והתנאים, שהחתן והכלה הסכימו להינשא בשעטו”מ בעתיד על פי ההתחייבויות ההדדיות המחייבים על פי ההלכה, ועל כך מעידים העדים!
פסק ב’:
על מנהג ישראל לירוק בתפילת “עלינו לשבח” אחרי אמירת “שהם משתחווים” וכו’ זעקת בשצף קצף ובבוז בהתנשאות של יודע הכל, באזני מאזיניך, כביכול, שהדבר אסור!
ובכן, הואל נא, הידען הגדול, לפתוח שו”ע יו”ד, שם תמצא בסימן קע”ט ב”טורי זהב” (ס”ק ד’): “שנוהגין ברקיקה לפני ואנחנו כורעים וכו’ וזה כבוד שמים” כך כותב אחד מגדולי הפוסקים מלפני כ-400 שנה, ואתה קובע בנחרצות שהדבר אסור!
פסק ג’:
לשאלה על נושא הלוחות המרובעות השבת בבוז: “זה דבר חדש, ששומעים אותו רק בעשרות השנים האחרונות, אבל זה לא נכון” (כך בפסקנות). הבאת לדבריך הוכחה “עצומה” (מסוג ה”הוכחות” שאתה מביא) כי נאמר בזוהר (כך לדבריך – אני בעניי טרם מצאתי את המאמר הזה, אך “לא ראינו אינה ראיה”), שהלוחות הגיעו מן השמים כטיפת מים, וטיפת מים, כדבריך היא עגולה ולא מרובעת.
אבקש שתענה לעצמך על השאלות הבאות:
1) מנין לך העוז והגאווה להתייחס בזלזול בוטה לדבריו של שר בית הזוהר כ”ק אדמו”ר זי”ע, אשר כל גאוני וצדיקי עדות המזרח, כמו האשכנזים, קוראים אחריו מקודש, ורואים בו גאון אלוקי, צדיק וקדוש אשר כל רז לא אניס ליה?
2) האם לדעתך לא ידוע לכ”ק אדמו”ר זי”ע מאמר הזוהר שהבאת (אם הוא אכן קיים)?
3) האם קראת ולמדת את ההוכחות והמקורות שמביא כ”ק אדמו”ר זי”ע מן התורה שבכתב ושבעל-פה וראשונים ואחרונים שהלוחות היו מרובעות?
4) מדוע לא עלה על דעתך שכשם שטיפת מים יכולה להפוך ללוח אבן היא יכולה להפוך גם מעגולה למרובעת?
5) האם לפי הזוהר הלוחות היו עגולות?
6) אם אמנם יש מאמר בזוהר כפי שציטטת – האם מפרשי הזוהר לא עמדו על הסתירה מן הפסוק “ויפסול שני לוחות אבנים כראשונים”, ועוד פסוקים כיוצא בזה?
שוב: כשהנך שומע על מנהג או הוראה שלא שמעת עד עתה – עליך ללמוד היטב ולהבין את המקורות וכו’, ואם לא השתכנעת עליך לומר בענוה: “לא זכיתי להבין”, כפי שנהגו אבותיך ורבותיך הקדושים.
-
ועוד יותר טיפשי לפרסם. מי שמוכשר הכתיבה שינצל אות כשרונו בבמות מכובדות יותר. זה לא מביא כבוד לרבי. כוח”ט
-
25/08/2017 10:47
מה אתה רוצה ממנו הוא ע”ה היה בישיבה ולא למד לכן הרב צדקה לא הכניס אותו לכולל של הישיבה אלא עשה אותו מזכיר בישיבה, ואתה פומה אליו כאילו הוא בא רואיין,
-
-
אם באמת הוא היה מכוון לשם שמים, הוא לא היה שולח את המכתב לפרסום באתרים.
-
24/08/2017 18:20
הוא ודאי לא זה ששלח אישית לתקשורת. מטבעם של דברים כאלו יש אנשים המחפשים לעשות סקופ מזה.
באשר למדוע לא שמר הדברים בסוד מכולם, ייתכן מאוד שרצה שהדברים יקבלו הד ציבורי לאחר שדברי הנמען כבר נאמרו וכעת יש לתקן את הנזק-
24/08/2017 19:59
הרב מוצפי בטוח לא שלח את זה….
-
-
-
מרשים ביותר
-
גדולי תורה שינהלו את הוויכוח ביניהם, חלילה לנו להתערב
-
ואם הרב בלוי כה צדיק וכה נשגב, מדוע שלח לעיתונאים את מכתבו המזלזל והמבזה? האם למען כבוד חב”ד הותרו כל האיסורים?
-
08/11/2017 18:50
ולדעת שלא צריך להתייחס לשום מילה שהרב מוצפי פולט.
-
-
עם כל הכבוד לרב מוצפי, קצת ענווה לא תזיק לו
-
החינוך לזלזול בגדולי ישראל זה דבר פסול ומטורף. לצורך הענין זה לא משנה כמה ידיעות בתורה יש לרב מוצפי.
ולגופו של ענין, הרב בלוי שליט”א הביא נימוקים מאוד משכנעים לדבריו. זה מאוד מתבקש שגם הרב מוצפי יסביר את דבריו. ואם אין הסברים כאלו – מן הראוי היה לבקש מחילה מהגדולים שבהם הוא השתלח.
טוב שיש מישהו בשיעור קומה כמו הרב בלוי שיודע להשיב מלחמה השערה ולהגן על כבודם של גדולי ישראל.-
24/08/2017 22:24
מה שאמר בעניין הלוחות כתוב ברמק ולא בזוהר כנראה לא שמע נכון והבעייה היא בחבד שאמרו שלמדו לעשותם עגולות מהנוצרים אגב בירושלמי גם מוכח שהיו עגולות ולא מרובעות בקיצור דברים חמורים….
-
09/01/2022 10:41
הלוחות השניות היו עגולות! כיוון שנרמז בזה שעתידה התורה להתגולל בקלף!(ספר תורה). הלוחות הראשונות היות מרובעות.
-
-
-
גם רב שמחזיק מעצמו צריך לדעת את מקומו ביחס לקדושי עליון ולהתבטא בהתאם.
התפלצתי כששמעתי את תגובתו ברדיו. -
ציטוט:
“ומתנשא כלפי דעה מנוגדת. זכותך, כמובן, לחשוב שדעתך היא הצודקת, אבל רבותיך זצ”ל היו מתייחסים בכבוד ובדרך ארץ גם כלפי דעות מנוגדות לדעתם”…
ואז”
“חהלן חלק מן הפסקים שלך, ונימוקיהם המעוררים צחוק וגיחוך”.
נו באמת.
והחבדניקים (בדרך כלל) לא ממש סופרים דעות אחרות גם כשגדולי תורה עצומים אחזו כך, ולא פעם הם מזלזלים.
הרב מוצפי הוא אחד מגדולי הבקיאים והלמדנים, למרות שגם אני יכול להסכים שסגנונו בוטה ותקיף, אין קשר לגאוה, אלא שהוא בטוח שהאמת שאותה הוא מחפש איתו (כמו כמה חבדניקים שאני מכיר…)-
24/08/2017 18:15
ולשם כך שמר לכל אורך המכתב על סגנון נקי וענייני, ורק לגבי הדעות שהנמען הביע הוא התייחס בסגנון פוסל – להמחיש לו עצמו בדיוק את הנקודה הבעייתית בסגנונו, עליה הוא קובל.
-
-
ישר כח לרב בלוי והלוואי שהדברים יפעלו את פעולתם.
-
24/08/2017 18:40
כתוב במרדכי (גיטין שמב): ״על זה סמכו חכמי הקהל לחתום כתובה קודם הברכה דאיכא אימתא דצבורא לשקר, וגם העדים חותמין קודם הברכה וליכא משום מיחזי כשיקרא כיון דעסוקין באותו עניין .. ויש מקומות שאין חותמין עד אחר הברכה שכבר הקניין נעשה בפניהם”,
וברמ״א (אה״ע סו,א) ״אין לעדים לחתום הכתובה אלא לאחר שקבל החתן קנין לפניהם, ויש מקומות שמקילין בזה מרדכי פ״ב דגיטין וכן שיש עדים חותמים על הכתובות שקראו תחת החופה אע״פ שהם לא שמעו הקריאה אע״פ דלא שפיר עבדי אין לשנות מנהגן שלא להוציא לעז על כתובות הראשונות (אור זרוע) :
והגר״א (שם, ס״ק ט׳) מצדד לחתום לפני החופה, ומסיים “ואפילו לדעת החולקים .. מכל מקום כיון שאמר להם כתובו וחתומו ודאי אין צריך קניין, דלא גרע משאר מתנה”.
-
-
אצל החבדניקים זה עובד כך . אם אתה חכם גאון צדיק וישר ורמזת אפילו משהו נגד הרבי אז אתה פושע ישראל אוכל נבלות עובד עבודה זרה . כומר מנובל וגנב
ואם אתה פושע ישראל טיפש בור ועמהארץ ואמרת משהו טוב על הרבי אז אתה גאון צדיק וחכם גאון הדור והדרו
-
24/08/2017 22:56
בעיקר אצל החבדניקים לא אוהבים טיפשים. לכך בפעם הבאה שלך בחול או בעזרה אחרת שתצטרך מחבד. כדאי שתצמד לשכל קודם. אך באם חלילה תצטרך עזרה מהרבי אני בטוח שתפילה בציונו תתקבל עליך למרות שנאתך אליו.
-
25/08/2017 00:11
אין לי הגדרה יותר מדוייקת בשבילך
-
25/08/2017 00:12
למרות שאיני רב אלה להפך שפל ועפר לרגלי רבנים אני חושב שמצוה על כל רב שחולק בדעתו על רב אחר לומר את דבריו בענוה ולא על ידי הוצאת ” אוויר חם” משה רבינו שהיה גדול הנבאים היה עניו. והתנשאות זה טומאה מבחינת “יסוד הרוח” שבנפש הבהמית שמקבלת חיותה מהסטרא אחרא ככתוב בתניא קדישא (וענווה מוחצנת היא אותה טומאת גאוה בדיוק אבל זה כבר לא שיך לעניננו)
-
25/08/2017 00:12
שוטה
-
-
לא שלח את המכתב לפרסום אלא פרחחים דאגו לפרסמו, המכתב בכלל היה אמור להישאר חסוי בין הרבנים.
וכך צריך להיות.-
25/08/2017 16:10
המכתב לא צריך להיות חסוי. הרי דבריו המתנשאים והמלגלגים של מוצפי היו ברדיו בריש גלי ולכן צריך למחות על כך באותה חזית, לפחות!
-
-
1: חבל מאד שאתרי חדשות ‘חרדים’ מפרסמים מכתבים אישיים בשביל ה’סקופ’, יש בזה לכאורה חרם של רבנו גרשום.
2: באמת טענותיו נכונות, עם כל הצער שבדבר, (האמת שלא הרגשתי עד כה זלזול באשכנזים אבל אי המוכנות לומר איני יודע ולחזור בו מורגשת עד מאד).
מקווה שזה יסתיים בקבלת הרב את התוכחה מאהבה, שיתקן להבא, וישרור שלום בין שני הרבנים הגדולים האלה -
האם פירסום הכתבה מוסיף אהבת חינם?, לא. האם הרב שכתב היה רוצה לפרסם את המכתב ברבים ולהראות איך הוא מחלק / מעביר מוסר לרב גדול בישראל בצורה מזלזלת, בוטה וחריפה? לא. האם כל חילוקי הדיעות בין הרבנים מתפרסמות? לא. למערכת האתר אנא גלו התחשבות בציבור שלא רוצה לקרוא לשון הרע ורכילות, והסירו את הכתבה. ולחכמולוג ששלח את המכתב לפירסום, תתבייש לך.
-
24/08/2017 23:48
למה לפרסם רכילות ולשון הרע ברבים? חסר לכם על מה לבקש מחילה ביום הכיפורים???
-
-
כל הגמרא התוספות הראשונים והאחרונים מלאים במחלוקות ירידות של רב אחד למשנהו .
תוספות שחולקים על רשי שואלים אותו שאלות ממש יורדים עליו . כל הדברים הללו מפורסמים לא נמצאים במחשכים. בפירסום גדול. מדובר על מחלוקת ועל. דברי תורה ומה שלנו אסור
לרבנים מותר. הרב מוצפי גאון בתורה
הרב בלוי גאון בתורה וזכותם לחלוק בפראסיה ולנו נותר רק לכבד את שניהם ולא להביעה זילזול בשום רב. זו דעתי!!! -
ולא לכן בכלל
-
יו”ד קע”ט סעיף קטן ה
-
בהחלט הרב בלוי צודק אני שומעת את הרב מוצפי והוא מדבר כנגד כל דבר שזה לא הרעיון שלו, דוגמא הבולטת ביותר זה שהוא מדבר נגד כל אירגוני הצדקה בישראל כאילו שכולם גנבים אבל אני לא מפסיקה לקבל הטרדות וטלפונים מהאירגון שלו טהרת הבית, כנראה שהוא רוצה שכלל הכסף ילך אליו לא יודעת.
-
יישר כח לרב החסיד הרב בלוי היקר שתיקן מעט מן המעוות והחזיר מלחמה שערה נגד מי שיוצא נגד חב”ד וכל הקדוש לה. ב”ה שיש מי שהיה לנו לפה גם מצד מצות הוכח תוכיח וגם מצד כבוד רבינו. הרור שהרב טוביה בלוי שהוא הדמות המתאימה לכתוב תגובה שהרי הרבי מה”מ סמך ידיו עליו בשנות המי”ם לכתוב בעלון כפר חב”ד בחריפות ובתקיפות נגד כל היוצאים על חב”ב ותקנות הרבי ימה”מ וקיבל על כך הוראות הרורות מהרבי. וכמובן שדברים שהתפרסמו בכלי התקשורת התגובה צריכה להתפרסם ברבים!!!חבל שיש חסידים עם נמיכות קומה שלושבים שאהבת ישראל היא לא לעשות דברים נכונים כדאי שילמדו כיצד הרבי דיבר נגד המדברים נגד חב”ד עד להוצאתם מן הענן.
שהרב בלוי יזכה להאריך ימים על ממלכתו מתוך בריאות נכונה וטובה ונחת מכל תלמידותיו.והעיקר שנבואת הרבי מה”מ שהנה זה משיח בא וכבר בא תראה הגלוי נאו. -
כי השוחד יעוור עיני חכמים ויסלף דברי צדיקים
-
אסור לפרסם כזה מכתב, ומהמכתב הבוטה והמזלזל נורא רואים בדיוק מי הבעל גאוה הגה”ק הרב מוצפי או להבדיל הרב בלוי, יש לך טענות על הרב מוצפי אז תתקשר אליו תדבר אתו או שלח לו מכתב מנומס ומכובד בדרך של תמיהה ושאלה אבל לרדת כמו פרחח ושבבניק ולהגיד במפורש אתה בעל גאוה וזכור מה שכתוב באבות וכו’ זה מראה על מי בדיוק שקוע בעניני כבוד וגאוה וכו’ החוצפה של הרב בלוי היא נורא,
-
25/08/2017 16:41
הוא דיבר בפומבי ולכן המכתב אליו התפרסם בהתאם
-
26/08/2017 21:27
מקובל שרב פוסק ומביע את דעתו מביא שיש גם דעות אחרות. באחד השידורים שאל בחור את הרב מוצפי שהיות והציעו לו בחורה אתיופית והוריו מתנגדים לרעיון מה עליו לעשות?. הרב השיב לו שיפגש עמה ללא ידיעת הוריו. על עצה זה יש לתמוה גם אם היתה הבחורה יהודית. אך אחרי שגדולי הפוסקים ולהבדיל החוקרים הגיעו למסקנה ברורה שהאתיפים כולם אינם יהודים, איך עונה הרב הנ”ל את התשובה הנזכרת?! וגם שהיה מי שפסק כנגד כולם וטען שהם יהודים וכן טען לגבי גיורי צה”ל והקראים שהכשירם כולם, בכל זאת היה חיוב על רב שמדבר ברדיו למאזינים רבים, לומר יש גם דעה שהם לא יהודים.
-
-
למנהלי האתר. לא ידעתי שאתם כאלו פחדנים. כתבתי תגובה נוקבת נגד מוצפי ולא פרסמתם אותה. הרב הזה מדבר בלשון זלזול נגד רבנים חשובים שיש להם המוני מעריצים. ועושה זאת לא בשיעורו הפרטי בביתו, אלא ברדיו!! הוא צריך לדעת שזה לא חד סיטרי ואע”ג שעל רבנים אחרים הייתי מסכים איתכם שצריך לסנן תגובות מזלזלות, הרי שאין זה כך לגבי רב זה, כי הוא בעצמו מדבר בלשון מזלזלת ממדריגה ראשונה. הוא צריך להבין שלסגנונו יש מחיר וזה לא חד סיטרי.
אם לא רציתם לפרסם את תגובתי לפחות שתפו את הקוראים בתגובה זאת. -
הרב בלוי איש מורם מעם שומר פיו ולשונו מחוייב למחות נגד דברים מטורפים נגד מנהגי ישראל וקדושי ארץ ופרט כשגורם חלישות בכלל ישראל ובפרט כשאחד שכמה מבני ישראל מכבדים ברור שחייב למחות נגד דברי פסולים אלו והנני מצטרף ובמקום חילול השם אין חכמה ואין תבונה יישר כח הרב בלוי והלואי שיפעול פעולתה
-
לא ניכנס לגופם של דברים.
תמיד היה כך בין פוסקים וכך דרכה של תורה ( כן. לתשומת לב חב”ד….)
אבל…. הניסוח פה מריח לא טוב הבמב להפצת המכתב לא כפי דרכה של תורה.
נו אולי למי שאולי פגע ברבי זי”ע (??) מותר כבודו ואולי אף דמו….-
28/08/2017 19:38
יש מחיר לזלזול מעל גלי האתר והמחיר כאן היה הפעם זול
-
-
כבוד הרב היה מסוגל להסביר מדוע הכעס והזלזול ואז היה ניתן להבין.
-
הרה”ג מוצפי אני עפר לרגליו מקריב ככ הרבה למען עם ישראל מהמעט שאנחנו יודעים ובטח עוד הרבה ככ שאנו איננו יודעים,מוציא ספרים וסידורים,מתפלל על עם ישראל בלי סוף מחרף נפשו לכל רחבי הארץ למסור שיעורי תורה קדושים,מי אנחנו שנדבר על קדוש כזה!!!! בושה וחרפה לפרסם כזה מכתב ,הרב הגאון עונה על כל שאלה ושאלה לפרטי פרטים,עם מקורות והסברים שאוזן לא שמעתם!הוא מקפיד לתת מקורות על כל שאלה ושאלה נצר לגדולי גדולים! בזכות תורתו הקדושה שמעביר לנו אנו רואים את התורה כפי שהיא וזוכים להסברים ומקורות שלא נזכה בשום מקום! היכן ראיתם גדול שמוכן לעלות לשידור ולענות על כל שאלות המאזינים כאחד האדם במסירות אין קץ? זאת כפיות טובה לדבר על גאון ככ גדול ושהשם ישמור אותו לחיים טובים ארוכים וטובים על כל החסד שגומל איתנו עם ישראל.הגעתי לכתבה הזאת במקרה,צאת תשעה באב שנת 2022 למניינם ואני מבקשת סליחה ומחילה מהרב בשם כל עם ישראל על הדברים האלה .