“קו אדום”: שימוע ברבנות למסעדה באור יהודה על תקיפת משגיח • צפו

מפקח כשרות שהגיע למסעדת 'הטורקי' באור יהודה בכדי להסיר את תעודת הכשרות מהמקום הותקף - ונחתך • הרקע: יחסי עבודה מתוחים בין הבעלים והמשגיח • גורמים ברבנות המקומית אחרי השימוע: "החזרת הכשרות למסעדה לא תהיה קלה. אסור לנו להתפשר מול הכאת משגיחים"
חיים בוזגלו
י"ג תמוז התשע"ז / 06.07.2017 23:12

יממה אחרי תקיפת משגיח כשרות במסעדת ‘הטורקי’ בעיר באור יהודה, קיים היום (חמישי)  רב העיר, הרב ציון כהן, שימוע לבעלי המסעדה.

תחילתו של הסיפור נעוצה ביחסי משגיח – מושגח. במהלך התקופה האחרונה הכניסה הרבנות המקומית אור יהודה אל ‘הטורקי’ משגיח כשרות ירא שמיים, אולם עימותים קבועים התפתחו בינו לבין בעלי המסעדה.

גורמים ברבנות המקומית סיפרו לחרדים 10, כי העימותים החלו לאחר ש”המשגיח – שאמור להשגיח בלבד – הפך להיות כאחד הפועלים של בעלי המסעדה, עד שאפילו העובדים הזרים היו נותנים לו הוראות, והוא היה אמור לבצעם – ואת זה המשגיח לא יכל לסבול”.

לדברי אותם גורמים, משגיח הכשרות היה אמור, מלבד תפקידיו הכשרותיים, לשמש במקביל גם כמלצר וגם ככלבויניק בתפקידים רבים שהטילו עליו במסעדה.

המשגיח, שראה כי אין ביכולתו לעמוד בתנאים אלו, הפסיק להשגיח על המקום ומשכך לרבנות המקומית לא נותרה ברירה אלא להסיר את הכשרות מהמסעדה שאת בעליה הם מגדירים כ”אדם מקסים ויקר שלא מתאים לו בכלל כל מה שאירע”.

אלא שאת מה שהתפתח שם כנראה איש לא צפה.

לאחר שהמשגיח הקבוע הפסיק להגיע אל המקום, שיגר המרא דאתרא הרב ציון כהן שליח מיוחד מטעמו בכדי להסיר את תעודת הכשרות.

עם הגיעו, דרש השליח המיוחד את התעודה, אולם בהנהלת המסעדה סירבו ללתת לו את התעודה, בטענה  כי הם נותנים את התעודה אך ורק לרב העיר. אם הוא רוצה, אמרו, אז שיבוא לקחת את התעודה.

למרות קבלת הפנים ה”חמה” שציפתה לשליח המיוחד, האיש לא ויתר ונטל את תעודת הכשרות. אולם אז התפתחה תיגרה אלימה.

“המשגיח שנשלח להביא את התעודה קיבל את המכות ואפילו נחתך,  תוך כי האלימות שהייתה במקום, אך הוא לא הגיב – ולא מדובר באדם שלא יכול להגיב. מי שרואה אותו מבין שהאיש יכול בהחלט להגיב, אבל הוא נהג באצילות ולא החזיר מלחמה שערה”, מספר גורם ברבנות המקומית.

בעקבות המקרה החמור, נערך הבוקר שימוע לבעלי המסעדה. שם, לדברי גורמים ברבנות המקומית, התנצלו בעלי המסעדה על שאירע – וביום שישי צפוי רב העיר לשגר מכתב מיוחד לבעלי המסעדה, בו יפרט את ההחלטות בעקבות השימוע שנערך.

לדברי הגורמים ברבנות, החזרת תעודת הכשרות היא לא דבר של מה בכך. “יש בעלי עסקים שבוחנים כעת את הרבנות כיצד תנהג בעניין. ואסור לנו להראות פשרות מול הכאתם של משגיחי כשרות”. לדבריהם, “החזרת הכשרות לא תהיה דבר פשוט כלל ועיקר. תקיפת המשגיח זוהי חציית קו אדום שלא נאפשר שיקרה”.

ברבנות דוחים את הטענות שהושמעו מצד בעלי המסעדה, בכך שלא הכיר את מי שבא להסיר את התעודה. “המשגיח אומר שהוא הגיע מטעם הרבנות. מה הוא עוד צריך לעשות כדי שיאמינו לו? אבל במקום לתת לו את התעודה ניסו לגרש אותו מהמקום, תוך הפעלת אלימות”.

גם ברבנות הראשית לישראל לא ממהרים לעבור על כך לסדר היום.

“הרבנות הראשית לישראל, רואה בחומרה רבה כל מעשה אלימות מכל סוג שהוא וכל ניסיון לפגוע במשגיחי הכשרות ובמפקחים ושאר העוסקים במלאכת הכשרות”, אמרו ברבנות.

“הניסיון לפגוע במשגיחי הכשרות בעת מילוי תפקידם, אינה רק פגיעה וזלזול במשגיחים העושים מלאכתם נאמנה אלא פגיעה במערך הכשרות כולו, הטלת אימה בכל דרך על משגיח הכשרות המקומי מונעת ממנו מלבצע את תפקידו תוך כדי פגיעה ישירה בכשרות בבית העסק”, הוסיפו.

לדברי הרבנות, “משגיח הכשרת הינו שליחו של הרב המקומי והרבנות הראשית וכל פגיעה במשגיח הכשרות הינה פגיעה במוסד הרבנות ובמערך הכשרות, הרבנות הראשית לישראל עומדת לימין משגיחי הכשרות בכל האמצעים העומדים לרשותה”.

ברבנות הראשית לא פספסו את האפשרות לקשר בין האירוע לרפורמת הכשרות המעוררת זעם בקרב רבים מרבני ישראל: “מקרים מסוג אלו אשר ראינו בימים האחרונים מוכחים את הנחיצות בדבר ניתוק זיקה בין המשגיח לבית העסק. על פי מתווה הכשרות החדש אשר אושר על ידי מועצת הרבנות הראשית, תנותק הזיקה בין המשגיח לבין בעל העסק ועל ידי כך יחוזק מעמדו של משגיח הכשרות בבית העסק” אמרו.

לפי הרבנות הראשית, שוחח מנכ”ל הרבנות משה דגן עם רב העיר אור יהודה הרב ציון כהן וביקש ממנו לפעול בכל חומרת הדין אל מול בית העסק.

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    האם הייתה לו צו של הרבנית להסיר את התודעה?
    07/07/2017 08:56
    סולו
  1. אם לא בעל במסעדה צדוק, כמו כשצו הפועל יכול להגיע רק עם צו, כך גם אדם מטעם הרבנות שאף אחד לא מכיר לא יוכל להגיע רך עם מילה שלו חייב להיות לו צו מטעם רב העיר.

  2. הרב ציון כהן
    09/07/2017 03:17
    תושב אור יהודה
  3. כל הכבוד לרב ציון כהן שמוסר נפשו בשביל להעמיד את הדת על תילה-בכל המובנים בעיר,-והכל מתוך הארת פנים ונעימות,אשרי העיר שיש לה כזה רב!!!!