ח”כ אוחנה: “זה יסתיים בדם!” • בן דהן: “רבנים נותנים עידוד לאלימות”

יו"ר ועדת המשנה לכח אדם בצה"ל בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ אמיר אוחנה, קיים דיון על ההסתה נגד חיילי צה"ל החרדים: "על כלל הגורמים לפעול - כאן ועכשיו, לפני שיהיה אסון, לפני שזה יעלה לנו בדם" • סגן שר הבטחון: "מופתע ומאוכזב בדרך שבה מנהיגים חרדים נוהגים, ובעידוד השקט שלהם לתופעות הללו"
נחמן גור
כ"א טבת התשע"ז / 19.01.2017 11:38

יו”ר ועדת המשנה לכח אדם בצה”ל בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח”כ אמיר אוחנה מהליכוד, קיים הבוקר (חמישי) דיון דחוף – ביוזמת ‘המטה החרדי בליכוד’ – שעסק בתופעת ההסתה, ההתנכלות והפגיעה בחיילים חרדים.

“על הפרקליטות להתעורר כאן ועכשיו; מפחיד לחשוב מה עלול להתרחש ברחוב החרדי”, פתח אוחנה.

הוא הוסיף: “תלונות רבות מוגשות על ידי מתגייסים חרדים בגין הסתה ואף פגיעה המגיעות מהחברה החרדית. גורמי אכיפת החוק ובראשם הפרקליטות, מחליטים לעצום עיניים ולסגור תיקים אלו בתואנה של ‘חוסר עניין לציבור’. זה שקר. לציבור יש עניין רב בכל חיילי צה”ל ובכך שלא יאונה להם רע. אני דורש מהפרקליטות להתעורר על החיים של חיילינו החרדים לפני שכולנו נצטער על כך”.

עוד הוסיף ח”כ אוחנה בפתח הדיון: “אם החיילים החרדים לא מקבלים גיבוי מסביבתם ומנבחרי הציבור שלהם, אנחנו נהיה הגב שלהם ונשמור עליהם כפי שהם שומרים עלינו. מדובר בנורת אזהרה ועל כלל הגורמים המעורבים לפעול – כאן ועכשיו, לפני שיהיה אסון, לפני שזה יעלה לנו בדם”.

ח”כ (האלוף במיל’) איל בן ראובן אמר בדיון: “תופעת האיומים והפגיעה בחיילים החרדים היא בלתי נסבלת. פגשתי אותה לפני 20 שנה. ההבדל שהיום היא מאורגנת וממומנת. לא יתכן שחיילי צה״ל יאויימו ע״י גורמים שפועלים בשם אידיאולוגיה ודת.

“זהו מצב שקוראים לו טרור. התפקיד שלנו להגן על החיילים היקרים האלו. נדרשת תוכנית אסטרטגית שלמה, מובלת על ידי המשטרה, משרד לביטחון פנים והפרקליטות, להתמודדות אפקטיבית עם התופעה”.

בן ראובן הוסיף: “אני פונה לראשי הציבור החרדים. גלו אומץ. זה בידכם. עצרו את התופעה למען החברה החרדית”.

סגן שר הביטחון, הרב אלי בן דהן, גינה במהלך הדיון את העידוד השקט לאלימות שנותנים מנהיגי הציבור החרדי להסתה: “אני אומר לכם כרב בישראל – אין שום היתר בעולם למעשים האלה שנעשים, מי שאומר שהוא פועל בשם התורה, הוא פועל נגדה. זה לא קידוש ה’, זה חילול ה’. כל האמירות של הרבנים, שיהיו הגדולים ביותר, שיעטפו את זה בעטיפות  של קידוש ה’ – זה חילול ה’.

“אין שום סעיף בשולחן ערוך ולא תת-סעיף ושום פוסק שיתיר לפגוע ברכוש של אדם אחר, לבזות אנשים ולהלבין פני חברו ברבים. כמי שנושאי התורה בישראל יקרים לו מאוד, אני מופתע ומאוכזב בדרך שבה מנהיגים חרדים, רבנים ומנהיגי ציבור נוהגים ובעידוד השקט שלהם לתופעות הללו”, אמר.

אמיר אוחנה

סגן השר ציין כי הוא עורך ישיבות מעקב אחר הטיפול בתלונות של החיילים החרדים המוגשות למשטרה: “אחד הדברים הראשונים שעשיתי היה הקמת צוות מיוחד המשותף לצבא, למשטרה ולפרקליטות לטיפול בתלונות של חיילים חרדים על הסתה. אנחנו נפגשים במשרדי ועוקבים אחרי כל תלונה. המפכ”ל אמר בצורה ברורה כי הוא ייתן עדיפות לתלונות הללו והן יטופלו ברמות הגבוהות, בשבועות האחרונים המשטרה נוקטת באמצעים מיוחדים ופעולות יזומות לאיתור המסיתים”.

בן דהן הודיע במהלך הדיון, כי נקבע תאריך לדיון אצל היועץ המשפטי לממשלה בנושא הסתה נגד חיילים חרדים. “יש לצמצם את חופש הביטוי נגדם”, קבע סגן השר, “לא מדובר באמירות ערטילאיות אלא פגיעה בחיילים חרדים ובמי שעוסק בגיוס שלהם”.

יעקב וידר, יו”ר המטה החרדי בליכוד וחבר נשיאות המפלגה, אמר בדיון: “רשויות האכיפה עדיין לא הפנימו שעליהן לעצור את מסע התעמולה וההסתה נגד חיילי צה”ל החרדים. הקמפיין הזה, שמאחוריו עומדים קומץ חרדים קיצוניים, הביא כבר למקרי אלימות קשים נגד החיילים ומשפחותיהם ואפילו נגד רבנים, ולרשויות האכיפה יש את היכולות לייבש את מקורות המימון שלו וכלים נרחבים נוספים”.

בסיום הדיון החליטה הועדה פה אחד: “לקרוא לשרת המשפטים והשר לביטחון הפנים לתעדף את הטיפול בפגיעות בחיילים חרדים”.

הוועדה הודיעה עוד שתקיים בעוד ארבעה חודשים דיון סטטוס בו תבחן את התקדמות הטיפול והאכיפה, ותבחן האם יש צורך בחקיקה מיוחדת בנושא.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות