הגר”ח סומך ידו על הגר”א נבנצאל – שקבע: יעשו הכל נגד מתווה הכותל

הגר"ח קנייבסקי הורה לרב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ, להתייעץ "בעניינים הנוגעים להנהגה על ידי שריד בית מקדשנו" עם רב העיר העתיקה הגר"א נבנצאל • ביום שני השבוע שיגר הרב נבנצאל מסר לרבנים הראשיים על מתווה הכניעה בכותל: "תעשו כל מאמץ לבטל את העניין הזה. הלוואי שיתבטל הכל"
יוני גרין
כ"ג אדר א' התשע"ו / 02.03.2016 22:56

סאגת מתווה הכניעה בכותל המערבי: הרב שמואל רבינוביץ, רב הכותל, פנה ביום ראשון השבוע אל הגר”ח  קנייבסקי בשאלה עם מי להתייעץ על ענייני הכותל המערבי, כאשר על הפרק עומד הפולמוס אודות ההסכם עם ‘נשות הכותל’. התשובה הייתה קצרה: עם רבה של העיר העתיקה בירושלים, הגאון רבי אביגדור נבנצאל.

וכך שאל הרב רבינוביץ, על נייר המכתבים הרשמי שלו:

“אבקש לברר אצל כת”ר שליט”א את מי ראוי לשאול את דבר ה’ בעניינים הנוגעים להנהגה על ידי שריד בית מקדשנו בשאלות פרטיות וציבוריות”.

תשובת הגר”ח הייתה: “את ר’ אביגדור נבנצל נ”י”. לצד שורה זו צירף הגר”ח את חתימתו.

יום למחרת כתיבת מכתב זה, התאספו עשרות רבנים בלשכת הרב הראשי לישראל, הגר”ד לאו, לקראת פגישה שמתוכננת בקרוב בין הרבנים הראשיים לראש הממשלה בנימין נתניהו על חלוקת הכותל המערבי והקצאת שטח לרפורמים וקונסרבטיבים.

במהלך הישיבה הציג הרב יהושוע כץ, רבה של מעלה אדומים, מסר בשם רבה של העיר העתיקה הרב אביגדור נבנצאל: “הייתי אצל הרב נבנצאל והוא ביקש ממני שאמסור בשמו: ‘תעשו כל מאמץ לבטל את העניין הזה, שיעשו הכל שיבטלו את התכנית, הלוואי שיתבטל הכל'”.

הודעה זו של הגר”א נבצנאל הוותה מכה קשה עבור רב הכותל, מי שדחף למתווה הכניעה עם ‘נשות הכותל והרפורמים, ונהנה עד כה, לפחות ציבורית, מתמיכה של רב העיר העתיקה.

 רבינוביץ, כותל

באדיבות המצלם

נזכיר כי רק כמה ימים קודם לכן, בי”ב אדר, שיגר רב העיר העתיקה מכתב – לקראת ישיבת מועצת הרבנות הראשית – אל רבנים הראשיים לישראל, הראשל”צ הגר”י יוסף והגר”ד לאו,  בו הביע תמיכה ברב הכותל, ש”הנני סומך עליו בכל ליבי”.

במכתבו לרבנים קבע הגר”א נבנצאל: “יש לעשות הכל כנגד הדתות הכפרניות הרפורמים והקונסרבטיבים העוקרים את הדת ופוגעים בכל הקדוש לנו. הן בכותל המערבי והן במקוואות ובכל דבר שבקדושה ובטהרה. מלחמתם כנגד הדת היא קשה ועלינו להקהל ולעמוד על נפש היהדות”.

במכתבו הזכיר הרב נבנצל כי כבר לפני 15 שנה פסק הגרי”ש אלישיב למעט בחילול השם, וכי “העצה לכך הייתה שניתן להם מקום בצד הדרומי רחוק מרחבת התפילה”.

הרב נבצנאל גם ציין כי המתווה אותו גיבש מזכיר הממשלה דאז וכיום היועץ המשפטי אביחי מנדבליט הוא “הרע במיעוטו”.

אלא שבתום הישיבה פרסמה מועצת הרבנות הראשית את החלטתה, בה מתחו הרבנים ביקורת על החלטת הממשלה שאישרה את מתווה הכותל, בטענה כי היא אינה חוקית, שכן לפי החוק יש לקבל החלטה כזו בהתייעצות ובהמלצות הרבנים הראשיים לישראל.

שמואל רבינוביץ

מועצת הרבנות גם מתחה ביקורת על הרב רבינוביץ – שפעל בצורה עצמאית ודחף לקבל את מתווה הכניעה.

“המועצת מציינת כי רב הכותל והמקומות הקדושים הרב רבינוביץ יבצע את פעילותו אך ורק בהתאם להנחיות הרבנות הראשית”, נאמר בהודעה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות