נשיא הבונדסטאג לרבנים: פה בטוח ליהודים. ביקורת איננה אנטישמיות

נשיא הבונדסטאג של גרמניה, ד"ר נורברט לאמרט, השיב לשאלות שהציגו לו רבנים בכנס מרכז רבני אירופה: "יש מי שמשווים בין אירועי אנטישמיות והשואה. צר לי מאוד על כך. אלו כמובן ארועים שאסור שיתרחשו, אך הם אינם דומים"
נתן פרל
כ"ב אדר א' התשע"ו / 01.03.2016 22:37

“רק 200 יהודים עזבו את גרמניה בעשור השנים האחרונות. התקשורת מדוווחת על 6000 איש, אך זה מספר היהודים שהלכו לעולמם”, כך אמר נשיא הבונדסטאג של גרמניה, ד”ר נורברט לאמרט, האיש השני בחשיבותו בגרמניה, שהגיע לשאת דברים בפני 200 רבנים מכל מדינות אירופה, חברי ‘מרכז רבני אירופה’, שמקיימים את הכנס השנתי בברלין.

נשיא הבונדסטאג הגיע לשאת דברים בפני הרבנים לבקשת רב הקהילה היהודית בברלין, הגאון הרב יהודה טייכטל, והסכים לענות לשאלות הרבנים ללא ידיעה מוקדמת אודות תוכנם.

במשך 60 דקות, זמן ארוך מאוד בסדר יומו העמוס, השיב ד”ר לאמרט לשאלות השונות ופרש באוזני הרבנים את מדיניות ממשלת גרמניה, כמו גם את עמדותיו האישיות.

את פניו קיבל בברכה הגר”י טייכטל שהביע את הערכתו הרבה למדיניות של נשיא הבונדסטאג בכלל ובפרט בכל הקשור לנושאים יהודיים. הוא תיאר את הקשר ההדוק עם האיש, כמו גם עם לשכתו אשר קשובה לכל בקשה מהקהילה היהודית.

בתשובה לשאלה אודות האנטישמיות באירופה, אמר ד”ר לאמרט, כי בעוד שבועיים ייערך כנס בנושא, בהשתתפות 60 נציגים מכל מדינות אירופה.

“ראשי מדינות אירופה מוטרדים מאוד מהנושא ומתכוונים למצוא פתרון”, אמר והוסיף: “יש מי שמשווים בין ארועי אנטישמיות והשואה. צר לי מאוד על כך. אלו כמובן ארועים שאסור שיתרחשו, אך הם אינם דומים. מאחורי המעשים הנוראיים בשואה עמדה מדינה שביצעה מדיניות. ארועי אנטישמיות בהם מעשה של יחיד שאף מדינה איננה עומדת מאחוריהם” .

לאמרט  אמר כי למרות שיש גילויי אנטישמיות, “גרמניה היא המקום הבטוח ביותר ליהודים באירופה כיום”.

 כשלאמרט נשאל על כך שתנועת החרם נגד ישראל היא מסווה לאנטישמיות הוא אמר: “מתיחת ביקורת איננה אנטישמיות. יש לנו מחלוקת עם ממשלת ישראל אודות מדיניותה בשורה של נושאים ואנו פועלים בהתאם להבנתנו, תוך כדי קיום דו שיח מתמיד עם הצמרת המדינית של ישראל”.

בסיום דבריו נשא דברים מנכ”ל מרכז רבני אירופה, הרב מנחם מרגולין, שבירך על המדיניות החזקה של נשיא הבונדסטאג: “עם מדיניות כזאת אנחנו רגועים ובטוחים שלעולם לא תתרחש עוד שואה חס וחלילה. העובדה ש’מרכז רבני אירופה’ בחר לערוך את הכנס השנתי שלו בברלין היא ההוכחה לכך שאנו מעריכים את פעילותך”.

בדבריו התייחס הרב מרגולין לדברי נשיא הבודסטאג אודות האנשטימיות ואמר: “יחסה של ממשלת גרמניה ליהודים ראוי לכל שבח. היינו שמחים אם כל מדינות אירופה יאמצו את המדיניות הזאת. עם זאת, בהתייחס לדברים כי יש הבדל בין השואה שנעשתה על ידי מדינה לאנטישמיות שהיא מעשה יחיד, אבקש להזכיר כי את הממשלה בוחרים האזרחים. אם 30% מאזרחי גרמניה הם בעלי דעות אנטשימיות, הרי שבעוד 10-15 שנים הם יבחרו ממשלה עם דעות דומות. זאת הסכנה”.

לאחר מכן הגיש הרב מרגולין מתנה מטעם ‘מרכז רבני אירופה’ לנשיא הבונדסטאג, יד מכסף מחזיקה בכף ידה את כדור הארץ שבמרכזו ירושלים.

רבני אירופה

הגר”י טייכטל נשא דברי סיום בהם הודה ובירך את נשיא הבונדסטאג.

היה זה אחד משיאי היום השני בכנס אותו התחילו הרבנים בהרצאה של הרב שמעון בר שלום, מומחה לבירורי יהדות שעוסק רבות בתחום מטעם בית הדין הרבני בירושלים ונחשב לבר סמכא מופלג בתחום שבתי הדין סומכים על בירוריו.

בסיום ההרצאה קיימו הרבנים שיעור בהגנה עצמית. הרב ליאור ענבר, איש חינוך שהוא גם מורה וותיק לקרב מגע, תירגל עם הרבנים טכניקות שונות להתגוננות במקרה שהם מותקפים על ידי אנטישמים.

במהלך היום יצאו הרבנים אל ‘רציף 17′ בתחנת הרכבת בברלין, שהיתה אחת הנקודות המרכזיות לגירוש 55,000 יהודים מברלין אל גטאות לודז’ ורשה, ריגה ומחנה ההשמדה אושוויץ.

שורה של עתונאים מכלי תקשורת בגרמניה ומרחבי אירופה הגיעו לסקר את ביקורם של הרבנים במקום, ולאחר מכן ראיינו אותם והתעניינו בתחושותיהם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות