בגלל ‘וויז’: שני חיילים נכנסו בטעות לקלנדיה – וחולצו אחרי חילופי אש

שני לוחמי צה"ל נכנסו ברכב לקלנדיה והותקפו: רכבם עלה באש - והם נמלטו • כוחות גדולים חילצו אותם • בחילופי אש עם מחבלים נהרג מחבל ו-3 נפצעו • 5 לוחמי מג"ב נפצעו • תעו בגלל אפליקציית "וויז" • יעלון: צריך גם לדעת איך לנווט עם מפה
חיים טוויל
כ"א אדר א' התשע"ו / 29.02.2016 23:55

תקרית ביטחונית חמורה: רכב ובו שני חיילי צה”ל נכנס הלילה (שני) בטעות לתוך מחנה הפליטים קלנדיה מצפון לירושלים והותקף על ידי פורעים פלסטינים.

כוחות צבא גדולים מאוד שהוזעקו לזירה הצליחו לחלץ את השניים בשלום, תוך חילופי אש עם מחבלים פלסטינים מהמחנה.

האירוע החל סמוך לשעה 23:00, אז  גילו הפלסטינים המקומיים כי כלי הרכב שבו היו החיילים – ישראלי, והחלו לתקוף אותו.

עשרות פורעים פלסטינים הקיפו את הרכב בו נסעו שני החיילים, המשרתים ביחידת עוקץ, יידו עליו אבנים ושרפו את הרכב הצבאי של הלוחמים – אך השניים הצליחו לצאת מהרכב ולהימלט.

במהלך הבריחה, השניים התפצלו, כאשר אחד מהם נותר ללא נשק. חייל אחד נמצא בחצר סמוכה למקום התקרית, כשעה לאחר תחילת האירוע, בעוד חייל נוסף ברח לכיוון הישוב כוכב יעקב. הוא אותר כשעה לאחר מכן, לא לפני שאבד איתו הקשר – דבר שגרם לחשש בצה”ל.

למקום הוזעקו כוחות גדולים מאוד של צה”ל, שב”כ, משמר הגבול וכוחות מיוחדים. גם מסוקים הועלו לאוויר, וכוחות צה”ל ירו פצצות תאורה ועשו שימוש באמצעים לפיזור הפגנות.

במהלך כל האירוע נמשכו חילופי אש בין הכוחות לבין מחבלים פלסטינים.

מתחקיר ראשוני של צה”ל עולה כי שני החיילים תעו בדרכם לאחר שעשו שימוש באפליקציית הניווט “ווייז”. 

 בעקבות חילופי האש נהרג פלסטיני ועוד שלושה נפצעו – אחד במצב קשה ושניים במצב בינוני.

העימותים נמשכו גם אחרי חילוץ שני החיילים מהאזור. חמישה לוחמי משמר הגבול נפצעו, אחד באורח בינוני והשאר קל, כשנכנסו לקלנדיה על מנת לחלץ את הרכב שבו נסעו שני החיילים.

בתום הערכת מצב שנעשתה בשטח, הנחה מפקד אוגדת יו”ש, להכניס דחפור של צה”ל כדי לגרור את הג’יפ הצבאי שננטש בשטח והועלה באש.

דובר צה”ל, תת אלוף מוטי אלמוז אמר בגלי צה”ל: “אנחנו צריכים לבדוק בתחקיר מה קרה שם בדיוק. אנחנו עוסקים במתח שבין האיכויות של ה’וייז’ לבין העובדה שלפעמים אנחנו יכולים לגמור אירועים כאלה עם תוצאה כזו”. 

שר הביטחון משה יעלון התייחס הבוקר לתקרית: “שני חיילים ברכב נכנסו בשוגג מירושלים לרמאללה, לתוך קלנדיה. הם נרגמו באבנים ובקבוקי תבערה. בסך הכול, התגובה של הכוחות הייתה מהירה לסיום המצב הלא פשוט הזה.

“הם השתמשו ב’ווייז’, אני תמיד אמרתי גם כשנכנס השימוש בג’י פי אס כי צריך גם לדעת איך לנווט עם מפה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות