כך הסבירו לתלמידים על ‘מהפכת הבריאות’ בישיבה • ומה בתפריט?

הנהלת ישיבת 'תומכי תמימים' חב"ד בקרית גת החליטה על שורת צעדים בחדר האוכל - שיוסיפו לבריאותם של התלמידים • "הדבר הזה לא נעשה כלל וכלל כדי לחסוך כסף, אדרבה האוכל הבריא מייקר את העלויות"
אליעזר היון
ט"ו אדר א' התשע"ו / 24.02.2016 00:29

האם מהפכת הבריאות מגיעה גם אל עולם הישיבות?

הנהלת ישיבת תומכי תמימים בעיר קריית גת שבדרום, שיגרה אל בחורי הישיבה מכתב מיוחד בו פורטו צעדי בריאות חדשים המונהגים בחדר האוכל, כשהרציונל הוא כי גם שמירה על בריאות ועל תזונה תקינה הינה חלק מעבודת ה’.

וכך נפתח המכתב, שפורסם באתר חב”ד-COL:

“בטח לא נעלם מעיניכם שברוך ה’ בזמן האחרון עושה ההנהלה הגשמית של הישיבה, מאמצים והשתדלויות כדי לשפר את רמת הבריאות של הארוחות בישיבה.

“הדבר הזה לא נעשה כלל וכלל כדי לחסוך כסף, אדרבה האוכל הבריא מייקר את העלויות של הארוחות. וכל ההשקעה הנוספת הזאת היא עבור טובתם של התלמידים.

“כמו כן וודאי שמתם לב שהדברים לא נעשים בכפיה, ולכן יחד עם השיפורים משאירה הישיבה גם את האפשרויות של התפריט הישן.

“לדוגמא”, נכתב, “הישיבה הוסיפה את האפשרות לקבל לחם ולחמניות מקמח מלא, אך יחד עם זה נשארה האפשרות לקבל את הלחם והחלות הרגילות. (כדרכו של עולם, לא תמיד הכל מצליח כמו שרוצים במאה אחוז, אבל באופן כללי משתדלים לתת את שתי האפשרויות).

“ב”ה יש תלמידים רבים שהביעו את שביעות רצונם מהשיפורים בבריאות התזונה, וזה מעודד את ההנהלה להשקיעה בכך עוד מאמצים”.

התרגלו למתוק

במכתב מוסבר מדוע מתקשים האנשים לשנות את הרגלי התזונה שלהם: “אחד הדברים שעלולים להכשיל אצל כל אדם להתקדם בתחום התזונה, זה כוחו של ההרגל. בוודאי כל אחד יודע, שרוב האנשים אוהבים את המאכלים שהורגלו אליהם מילדותם. אלה אוהבים את המתוק, ואלה אוהבים את החריף וכו’ וכו’.

“ולכן עלול להיות שכאשר בחור יראה מאכל חדש, הוא לא ירצה לאכול ממנו אפי’ אם הוא יידע שזה מאכל יותר בריא…

“אבל המציאות מראה שכאשר אדם מסיבה כל שהיא אוכל במשך זמן מסויים מאכל חדש, הוא מתרגל אליו ומחבב אותו. לא ניתן לזה דוגמאות, כי זה דבר פשוט וידוע. אין מה לדאוג, ואדרבה!

“בנוגע לענינינו, הישיבה שואפת להוסיף לתפריט הקיים עוד פריטים, שמצד אחד הם טובים מאוד לבריאות, אך מצד שני חלק גדול מהתלמידים לא כל כך רגילים למאכלים האלה.

“לכן יש צורך להדגיש: א. ההצעות החדשות לא יבואו במקום ההצעות הקודמות, אלא כתוספת וכבחירה חופשית ב. ההוספות החדשות הן בריאות מאוד, ומהוות מרכיב חשוב מאוד בתפריטם של שוחרי הבריאות ג. אומנם הטעם שלהם מוזר למי שלא רגיל אליהם, אך עצם העובדה שיש אנשים רבים מאוד שאוכלים אותם ונהנים מהטעם העדין שלהם, זה מוכיח שרוב האנשים יכולים להרגיל את עצמם למאכלים האלה, ואפילו ליהנות מהטעם שלהם, ובמיוחד ליהנות מיתרונות הבריאות הגדולים שלהם.

מטבח

“וזאת למודעי, שמי שמרגיל את עצמו למאכלי בריאות, לא רק שבעז”ה הוא מרחיק מעליו סכנות רבות, אלא הוא גם עושה את החיים שלו יותר קלים ונוחים, אך לא נרחיב על זה כאן את הדיבור”.

שמן זית מכבישה קרה

אז מה ההוספות החדשות?

“ההוספות החדשות תהיינה בעזרת ה’ בארוחת הבוקר, וכן בארוחה האחרונה של תלמידי הישיבה גדולה. (כמובן שהדברים גמישים, ואם יהיה צורך הן יינתנו בעוד ארוחות). התוספות תהיינה: א. שמן זית מכבישה קרה ב. טחינה גולמית”.

עוד נכתב: “השמנים הרגילים שבהם משתמשים בדרך כלל, דהיינו שמני סויה וקנולה, הם שמנים מזוקקים שמופקים בתהליך של חימום למעלות חום גבוהות. בתהליך הזה יורד מאוד הערך הבריאותי של השמן, ואנשים רבים מונעים את עצמם לגמרי מהשמנים האלה.

 “לכן האפשרות הזאת שהתמימים שי’ יוכלו להחליף את השימוש בשמנים הקיימים, או את השימוש בממרחים שערכם הבריאותי מפוקפק מאוד, ובמקום זה להשתמש בתוספות הנ”ל, זהו דבר חשוב מאוד.

 “שוב כדאי להדגיש שהתוספות הנ”ל משמשות כמרכיב חשוב במזונם של שוחרי הבריאות”.

לא לגרום להשחתה 

לצד פירוט התפריט החדש ביקשה הישיבה מספר בקשות מן הבחורים.

“א. בעזרת ה’ התוספות יינתנו לכל דורש בכמות המספקת, אך יחד עם זה מתבקשים התמימים לא לגרום להשחתה של מזון.

“ב. בבקשה לא להציק למי שיבחר להעדיף את המזון הבריא יותר במקום המזון הרגיל, ובכלל להשתדל שכל הענין הזה יתנהל על מי מנוחות, באופן של “כרצון איש ואיש”.

“ג. כיון שהישיבה מעוניינת בהמשך התהליך, לכן בבקשה, מי שיש לו הצעות נוספות בנושא שיפור התזונה, שלא יהסס להציע אותן להנהלה הגשמית, ואנו נבחן את הדברים ברצינות הראויה”.

 לסיום, “כמה מילים על בריאות”, כלשון הודעת הישיבה:

“א. גם בתורה שבכתב וגם בתורה שבעל פה (וגם בחלק ההלכה), וגם בתורת החסידות, יש אמירות רבות שמהן רואים ברור שחובה על כל אחד לדאוג לבריאותו.

ב. הנסיון מראה שההשקעה בבריאות היא משתלמת מאוד, גם בתווך הקצר וגם בתווך הארוך.

 “ג. החכם עיניו בראשו, ולכן יש על כל אחד להבין שהצעיר עתיד להיות מבוגר, ואח”כ יהיה גם זקן וקשיש בעז”ה, וחשוב מאוד לא לבזבז את הרזרוות של הבריאות שהקב”ה נותן לנו, ודי לחכימא”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כל הכבוד סנונית ראשונה! למה לזלזל?
    24/02/2016 01:36
    מני
  1. רוח חדשה בעולם הישיבות