עבר מחסום נוסף: היועץ המשפטי של הכנסת אישר את חוק השעיית ח”כים

החוק שהוצע בעקבות פגישת הח"כים של סיעת בל"ד עם משפחות של מחבלים שביצעו פיגועים קיבל אישור של היועץ המשפטי של הכנסת • "בנסיבות של הצעת החוק, אני מתקשה להגיד שהצעת החוק מהווה פגם חוקתי"
נחמן גור
י"ד אדר א' התשע"ו / 23.02.2016 14:33

היועץ המשפטי של הכנסת אישר את חוקיות חוק השעיית ח”כים.

“בנסיבות של הצעת החוק, אני מתקשה להגיד שהצעת החוק מהווה פגם חוקתי”, אמר ינון במהלך דיון על הצעת החוק בוועדת החוקה של הכנסת.

“בתנאי שמוצג רוב מיוחד להדחת ח”כים וקביעת מנגנון בקרה של בית המשפט העליון, כפי שנקבע בהצעת החוק. ברור שיש בעייתיות בכך שחברי כנסת ידיחו או ישעו חברי כנסת על בסיס אידיאולוגי”, אמר ינון. “מצד שני, אי אפשר להתעלם מכך שהכנסת קבעה מגבלות אידיאולוגיות על חברי כנסת”.

היועץ המשפטי של הכנסת ציין כי יש בעולם מדינות נוספות שמאפשרות הדחת חברי פרלמנט על ידי חברי פרלמנט אחרים. “העילות משתנות אמנם, אבל במקרים שידועים לנו זה נובע מעילות שקרובות לנושא הפלילי ולא מתוך עילות אידיאולוגיות, כמו כאן”.

יו”ר הכנסת, יולי יואל אדלשטיין, אמר: “בשבועות האחרונים שמעתי כל מיני דוברים בשמי בעניין הזה והייתי רוצה שתשמעו מפי מה אני רואה כחיובי ומה כשלילי.

“הלוואי שלא היה צורך לקיים את הדיון הזה. אנחנו לא שם ואנחנו אולי אפילו בכיוון של סחף. האם על ידי חקיקה כזו נעצור את הסחף? או שאם נתאפק ונמתין הדברים יסתדרו. אני חושב שאם נמתין לא נגיע למקום יותר טוב, לצערי.

“אל תהפכו את הכנסת לגוף חוקר. יש מושג של חסינות מהותית על דברים שנאמרים במליאת הכנסת, ברשות הדיבור של אותו חבר כנסת. האם אני מכניס את השוטרים להגיש כתב אישום נגד אותו חבר כנסת?

“שמחתי לצמצום מסוים של העילות בחוק המוצע להשעייה. אני סבור שכדאי להשאיר את הנוסח של 7א ולא להתחיל עם שינויים אלו ואחרים.

“אני סבור גם כיו”ר, כמחוקק ואדם: להתחיל את התהליך הזה ב-61 חברי כנסת – זו טעות. כל פעם יהיה מצב שחברי כנסת יגידו שהם רוצים להילחם בהסתה והאחרים לא. לפחות 70 חברי כנסת ראוי שיתמכו ואלו הם בעיני ‘דמי רצינות’ מינימליים.

“אני מקווה שבסוף נהיה במצב בו כול חבר כנסת יפעל בנושא כזה על פי צו מצפונו ולא על פי משמעת סיעתית, ויצביע רק על פי מה שנראה לו נכון וראוי”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות