‘חוק השבת’ החדש של ‘יש עתיד’: גם לחילוני מותר לנוח

יוזמת החוק עליזה לביא מסבירה: "ההצעה נועדה להביא לתיקון המציאות ההפוכה - כי כיום קיימת אפליה לטובת שומרי השבת. מדוע ששומר שבת יוכל לנוח בשבת ואילו חילוני יהיה מחויב לעבוד?"
קובי פינדרוס
י"ב אדר א' התשע"ו / 21.02.2016 11:17

חוק למען השבת נוסח יש עתיד: וועדת השרים לענייני חקיקה תדון היום (ראשון) בהצעת חוק השבת של ח”כ עליזה לביא (יש עתיד) לפיה עובד יהודי שיחפוץ שלא לעבוד בשבת יוכל לעשות זאת בלי להסתכן בפיטורי המעסיק.

לדברי יוזמת החוק, בכך תוענק לעובד היהודי זכות הבחירה. בדברי ההסבר לחוק, נכתב כי “ההצעה מאפשרת לכל עובד לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועי שלו, ולגבי יהודי – לסרב לעבוד בשבת, אף אם הוא יהודי מסורתי שאינו מקיים את השבת כהלכתה, אך הערך של אי עבודה בשבת חשוב לו”.

לביא אמרה לעיתון “כלכליסט”: “הושגה הסכמה עם כלל שרי הממשלה והבנתי שגם ראש הממשלה תומך בהצעה; אלא שהערב התברר כי משרד האוצר מתנגד וכעת אני מנסה להגיע מולו להבנות”. שר האוצר משה כחלון טרם הביע עמדה בנושא. שר התיירות יריב לוין הביע אף הוא התנגדות – אך בתום מו”מ השתכנע והבטיח ללביא כי יתמוך בהצעה.

לדברי לביא, “ההצעה נועדה להביא לתיקון המציאות ההפוכה – כי כיום קיימת אפליה לטובת שומרי השבת. מדוע ששומר שבת יוכל לנוח בשבת ואילו חילוני יהיה מחויב לעבוד?”. הצעת החוק נולדה לאחר שהיא קיבלה פניות מעובדי רשות השידור שסיפרו לה שהם מחויבים לעבוד גם בשבתות, בניגוד לרצונם – אך מאחר שאינם דתיים ושומרי שבת אינם מורשים לנוח.

כזכור, לפני חודשים ספורים נתקלה הצעת חוק דומה של ח”כ מיקי זוהר (הליכוד) התנגדות עזה מצד גורמים שונים. על פי הצעת החוק של זוהר ייאסר על אדם להפעיל בית עסק בימי המנוחה, אלא אם קיבל לכך היתר מאת שר הכלכלה.

עוד נאמר בהצעת החוק של זוהר כי  ייאסר להתנות חוזה בפתיחת עסק בימי המנוחה, או לקבוע סעדים בחוזה בשל אי פתיחת עסק בשבת. מי שקיבל היתר להעסקת עובד בשעות המנוחה השבועית, יהיה רשאי להפעיל את בית עסקו ביום המנוחה השבועי, בהיקף שנקבע בהיתר.

הצעת החוק של עליזה לביא נעשתה בהסכמת התנועה הרפורמית בארץ.

 

 

 

 

 

תגיות

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    למה אתם מביאים דברים של הדת הריפורמית?
    24/02/2016 09:41
    קובי
  1. עושים מעשב זמרי ומבקשים שכר כפנחס