עובדות הניקיון במקוואות באלעד: “מתייחסים אלינו כמו אל כושים”

עובדות הניקיון במקוואות של העיר אלעד מתלוננות על יחס משפיל והעדר תנאים סוציאליים • מנהל מחלקת שירותי הדת בעיריית אלעד דוחה את הטענות: הן מקבלות יחס חם, אנו מזמינים את כל מי שיש לו תלונה להגיע למשרד ולהציג את דבריו
אליעזר היון
ל' שבט התשע"ו / 09.02.2016 13:19

עובדות הניקיון במקוואות באלעד טוענות ליחס משפיל ומבזה מצד עיריית אלעד ומחלקת שירותי הדת בעיר, כמו גם על העדר תנאים סוציאליים מינימליים.

“אנחנו עשר שנים עובדות במקום, לילה לילה בלכלוך, בלי שום תנאים סוציאליים, בלי כלום, מתייחסים אלינו בצורה מבזה. אפילו באפריקה לא מתנהגים כך”, אומרת אחת העובדות לאתר חרדים 10.

עובדות הניקיון עובדות באמצעות קבלנים. כלומר, הן אינן עובדות עירייה. למרות שהן עובדות עבור העירייה במשך כעשר שנים, הן אינן מצליחות להפוך ל’עובדות עירייה’ על כל ההשלכות הנובעות מכך. “במחלקת הדת בעירייה החתימו אותנו שקיבלנו פיצויים, על אף שלא קיבלנו דבר”, היא אומרת. “כל זמן קצר מגיעה חברת קבלן חדשה ואנחנו נאלצות להתחיל את הכל מאפס, בלי ותק, בלי תנאים סוציאליים”.

הטענות מופנות לא רק כלפי העירייה, אלא אף כלפי חברות הקבלן: “בימי בחירה כמו חגים, בהן לא היינו אמורות לעבוד, אנו מגלות שהם נזקפים לחובתינו כשלא הגענו בהם. אלו לא תנאים מינימליים”, אומרות העובדות, “הכושי עשה את שלו”.

על פי טענת העובדות, כשהן התייצבו במשרדי העירייה, הן זכו ליחס מזלזל, ובתגובה לטענותיהן גילו על לוחות המודעות של המקוואות, כי העירייה מחפשת עובדות ניקיון חדשות.

“זה היחס שמגיע לנו? אבל הן לא ימצאו, כי אף אחת לא פראיירית כמונו לעבוד בעבודה הקשה הזו עם כל הלכלוך”, הן אומרות.

בימים האחרונים הורתה מחלקת הדת להציב שעון נוכחות, כדי שהעובדות ידווחו על שעות עבודתן. השעון הזה מכעיס את העובדות שחשות כי המערכת לא נותנת בהן אמון: “זה היחס אלינו אחרי כל כך הרבה שנים בעבודה כל כך קשה?”

מנהל מחלקת שירותי הדת בעיריית אלעד, תומר כהן, דוחה את הטענות: “כל עובדי הניקיון בעיריית אלעד, כמו בהרבה מקומות, הם עובדי קבלן. מאז שהעיר הזו קמה, אנו עבדנו בחוזה מול החברות וכך זה נמשך. בנוסף אציין כי מדובר בעבודה קשה מאד, סיזיפית, והתחלופה בה רבה מאד. ישנם בודדות ממש שעובדות במקום תקופה ארוכה, כך שעבודה מול חברות קבלן לגמרי הגיונית.

בהקשר לטענה כי מישהו החתים אותן שלא כחוק על פיצויים – אינני יודע על כך דבר. אם מישהו אכן עשה זאת עליהן להגיע ולהתלונן, יש גוף מבקר מסודר שמטפל בדברים הללו.

העירייה אכן פרסמה מודעות כי היא מחפשת עובדות חדשות. אנחנו במצוקת עובדים, שכן כפי שציינתי מדובר בעבודה לא קלה. אני מנסה להרחיב את מאגר העובדות מאחר שפעמים רבות חסר לנו כח אדם. מעולם, מעולם לא פיטרנו או חלילה ‘העפנו’ עובדת שרצתה לעבוד. אדרבה, אני מנסה לאתר עוד.

יש לנו שעון נוכחות. זו דרישה לגיטימית כמו בכל משרדי הממשלה, וכמו כל עובדי המשק במדינת ישראל. אגב, גם כאן הלכנו לקראת העובדות וביקשנו מהן רק החתמה בכניסה, אפילו לא ביציאה.

ביחס לטענות על יחס לא נאות – לא היה ולא נברא. למרות שהן אינן עובדות שלנו – הן מקבלות כאן יחס חם ושירותי משרד.

בנוסף, אני מזמין כל עובדת שיש לה טענה על חברת הקבלן לבוא ולהגיש אותה אלינו ואנו נטפל בה במלא החומרה. אגב, בחודשיים האחרונים לא הגיעה אלינו כל תלונה. דווקא על החברה הקודמת הגיעו תלונות, וזו הסיבה שאנו מעכבים לחברה תשלום של 60 אלף שקלים”.

כהן מוסיף: “אני מכהן גם כיו”ר ועד העובדים של עיריית אלעד ומי כמוני רגיש ומבין את זכויותיהם של עובדים, כך שטענתן של עובדות המקוואות לא ברורה”.

עוד אומר כהן: “אף על פי שמשרד הדתות קיצץ ב-20% את תקציב הבלניות שמגיע לאלעד, עיריית אלעד לא קיצצה ולא פגעה באף עובדת – בלנית או מנקה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    השקרים של תומר כהן
    09/02/2016 14:13
    סמדר
  1. רוב הרשויות בארץ מעסיקים את סייעות הניקיון במקוואות כעובדות עירייה ומקבלות 25 שקל לשעה ואין להם שעון. עשינו בדיקה.
    איך שתומר כהן הגיב את שקריו ישר הבנות קיבלו טלפונים מהחברה הקבלנית לחתום על השעון.
    יש מסמך המוכיח שביקשו להחתים את הבנות ביציאה ובכניסה ולא כמו שתומר כהן טוען.
    מאיימים על בנות שמי שלא מתאים להם התנאים שתתפטר אז כך שלא מחפשים כ”א כמו שתומר כהן טוען.
    הכל מוביל לעירייה שלא מבצעת ביקורות במשך שנים ומוסיפה חטא על פשע שפוגעת בשכר העובדים שנים על גבי שנים והכי קל להביא חברה חיצונית ולטעון זה לא אנחנו זה הם כאשר העירייה עומדת מאחורי הכל ובית המשפט פוסק את כל ההוצאות על העירייה .
    פרוש טוען שלא יכול לשלב אותן כעובדות עירייה בטענה שלא יכול לפטר את המקורבים אליו. קריספל וכלתו של קריספל העובדת עירייה וגיסו של קריספל ואחותו של קריסל.
    בעל ואישה אחותה של האישה גיסתה של אחותה.
    הבעל של הבת דוד של אימא של פרוש.