פרשן הארץ: “החרדים אינם אותם החרדים. ככה זה כשאתה משומן”

יוסי ורטר, הפרשן הפוליטי של עיתון 'הארץ', מתאר בטורו השבועי את המהפך שעברו המפלגות החרדיות: "כשאתה מפונק ומורעף תקציבים ומתנות כיד המלך ומה לא על ידי ראש הממשלה, לא תמהר לחולל משברים קואליציוניים. ואם צריך לבלוע איזה צלם בהיכל - שיהיה"
יוני גרין
כ"ו שבט התשע"ו / 05.02.2016 11:21

הממשלה הכירה בתחילת השבוע, לראשונה בצורה רשמית, בתנועות הרפורמית והקונסרבטית, כאשר העניקה להם רחבה בכותל המערבי, בה יתפללו נשים וגברים תפילה מעורבת.

בעבר החלטה כזו הייתה מעוררת משבר קואליציוני עם המפלגות החרדיות והדתיות, אבל הפעם – קול דממה דקה.

יוסי ורטר, הפרשן הבכיר של עיתון ‘הארץ’, מתייחס לכך הבוקר (שישי) בטורו השבועי ומסביר כי המפלגות החרדיות של היום הם אינן המפלגות אינם החרדים של שנת 1976.

“לפני 40 שנה נפלה כאן ממשלה מכיוון שכמה משריה לא הספיקו לחזור הביתה לפני כניסת השבת מטקס קבלת מטוסי האף־15 הראשונים שהגיעו לצה”ל”, מזכיר ורטר נשכחות. “אם משווים בין התקרית הפעוטה ההיא מדצמבר 1976 (שרי המפד”ל נמנעו אז בהצבעת אי אמון בממשלת רבין הראשונה) לבין מה שקרה השבוע ועבר בדממה במערכת הפוליטית החרדית והדתית, זה כמו להשוות בין קפצון של פורים לפצצת אטום.

“אין ספק, השתנינו מאז. הים אולי אותו ים אבל החרדים אינם אותם החרדים. בציבור החרדי הרוחות סוערות באופן יחסי”.

ורטר מציג את ההבדלים: “העיתון הנפוץ ביותר במגזר, ‘משפחה’, יצא שלשום בכותרת ענקית ‘צלם בהיכל’ על רקע אדום־דם. מנגד, יעקב ליצמן ומשה גפני (יהדות התורה) מלמלו משהו כדי לצאת ידי חובתם ועברו לסדר היום”.

הוא עוקץ את יו”ר ש”ס ומזכיר: “אריה דרעי (ש”ס) שמר את אקט ההיעלבות הנזעם שלו (נטישת המליאה) — לא לכותל אלא כתגובה למופע נוסף של גניבת קרדיטים על ידי נתניהו — הפעם לגבי הורדת מחירי הנסיעה בתחבורה הציבורית, החלטה שיזם דרעי וביבי כהרגלו ניכס לעצמו. בכך הסתיימה הפרשה מבחינת הפוליטיקאים”.

ואז הוא מציג את הסיבה, לדעתו, להתנהלות החדשה: “ככה זה: כשאתה משומן ומפונק ומורעף תקציבים ומתנות כיד המלך ומה לא על ידי ראש הממשלה לא תמהר לחולל משברים קואליציוניים שעלולים להתפתח השד יודע לאן ולקטוע באיבו את כל הטוב הזה. ואם צריך לבלוע איזה צלם, שיהיה”.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    היש חילול ה 'גדול מזה?
    05/02/2016 11:56
    מאיר
  1. בעד בצע כסף בולעים את כל התועבות ומערערים את יסודות היהדות? היתכן?

    • נאוה   05/02/2016 11:58

      וכעת הם באים לשם להיות שותפים לפשעים הללו. בושה וחרפה!
      והעיקר שיש כסף, והרבה… חזירים!
      אוי לאותה בושה אוי לאותה כלימה!

  2. כך ברקת קונה את החרדים בירושלים
    06/02/2016 19:27
    קרויזר איזק
  3. דרעי ליצמן וגפני
    ביישתם

  4. מעניין מה הייתה התגובה של החרדים את השמאל היה עושה את זה
    06/02/2016 20:27
    קובי