בפעם ה-12 בתשע”ו: פעוטה בת שנה נפטרה ממוות בעריסה בב”ב

קצת יותר מיממה אחרי שבת 4 חודשים נפטרה מתסמין מוות בעריסה בבית המטפלת בב"ב - נפטרה הבוקר פעוטה בת שנה, לאחר שלא התעוררה משנתה • הרב אברהם קלוגר מ'חזקו', התומך בהורים שכולים חרדים: "בתשע"ה היו 11 מקרים. בתשע"ו, בתוך פחות מחצי שנה - כבר 12 מקרים"
חיים טוויל
כ"ד שבט התשע"ו / 03.02.2016 10:04

קצת יותר מיממה אחרי שפעוטה בת ארבעה חודשים נפטרה בבני ברק, הוזעקו הבוקר (רביעי) מתנדבי איחוד הצלה להציל את חיי פעוטה בת שנה שלא התעוררה משנתה.

המתנדבים שהוזעקו אל דירת המשפחה ברחוב עמק יזרעאל ביצעו פעולות החייאה על הפעוטה, אולם למרבה הצער לא נותר להם אלא לקבוע את מותה.

יוני בשארי, מתנדב בארגון איחוד הצלה, סיפר: “מדובר בפעוטה שלמרבה הצער לא התעוררה משנת הלילה ונמצאה הבוקר כשהיא ללא הכרה וללא דופק ונשימה.

“בסיוע מתנדבים נוספים מיחידת האופנועים של איחוד הצלה, ביצענו בה פעולות החייאה ובתום מאמצי ההחייאה נקבע מותה. נסיבות המקרה בבדיקה. מסתמן כי מדובר בתסמין של מוות בעריסה”.

ביום שני אחר הצהרים איבדה פעוטה בת ארבעה חודשים את ההכרה בבית המטפלת ברחוב בעל התניא בבני ברק. היא פונתה במצב אנוש על ידי כוחות מד”א אל בית החולים תל השומר, שם לא נותר לצוות הרפואי אלא לקבוע, למרבה הצער, את מותה.

גם היא נפטרה מתסמין מוות בעריסה, לאחר שהושכבה לישון ולא התעוררה. 

המשטרה עיכבה  את המטפלת לחקירה, אולם היא שוחררה לאחר שלא עלה חשד לפלילים.

הרב אברהם קלוגר, ראש ‘חזקו’, ארגון לתמיכה בהורים שכולים חרדים, אומר לחרדים 10  על שרשרת האסונות: “מקרי מוות בעריסה במגזר החרדי בלבד נמצאים בעלייה דרמטית”.

לפי הנתונים, בשנת תשע”ד היו  8 מקרים של מוות בעריסה במגזר החרדי, בשנת תשע”ה – 11 מקרים. “והמחריד ביותר-  בשנת תשע”ו, בתוך פחות מחצי שנה, 12 מקרים”.

אז מה עושים?

ד”ר אפרת ברון-הרלב, סגנית מנהל מרכז שניידר לרפואת ילדים וחברה בוועדה הרפואית של ‘איחוד הצלה’, אומרת: “מות בעריסה הוא שם שניתן לתופעה נדירה, בה מתרחש מוות פתאומי ובלתי מוסבר של תינוק מתחת לגיל שנה, תוך כדי שינה.

“למרות מחקרים רבים הנערכים בנושא, עדיין לא ברור לחלוטין מהו הגורם הישיר למוות בעריסה, אולם מהמחקרים ומהניסיון המצטבר עולה שישנם מספר אמצעים שעשויים להפחית את הסיכון למוות בעריסה”.

המלצות למניעת מקרי מוות בעריסה:

– תינוק בריא יש להשכיב על הגב. הכוונה לכל שינה – שנת לילה ושנת יום.

– אין להשכיב את התינוק בכובע, יש להלבישו בבגדים שישמרו על חום הגוף, אך לא יכסו את הפנים.

– טמפרטורה מתאימה בחדר: c22 – c24  – להימנע מחימום יתר או מקור.

– להימנע לחלוטין מעישון בסביבת התינוק.

– יש להימנע משמוש בחומרי ריסוס, דאודורנטים וחומרים נדיפים בסביבת התינוק.

– המזרן במיטת התינוק צריך להיות קשיח. מגני מיטה – אינם מומלצים.

– להימנע משימוש במצעי מיטה רכים ובכריות רכות.

– אסור שהתינוק ישן במיטת ההורים / עם ההורים – אין לחבר את המוצץ בשרשרת או בחיבור אחר לתינוק או לבגדיו.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    לדעתי מדובר מחוסר חמצן נקי, בהסתמך על העובדה שהרבה בתים מכילים עובש נסתר
    04/02/2016 02:17
    תתחילו להזהר
  1. על הקירות.

    ובכלל מדובר בגלל אי חימום נכון של הבית ואי איוורור!
    ימים יגידו…