‘מתווה הכותל’ אושר חרף התנגדות החרדים: תוקם רחבה מעורבת

הממשלה אישרה את מתווה הפשרה במסגרתו מוותרות 'נשות הכותל' על הדרישה להתפלל בעזרת הנשים בכותל המערבי, תמורת רחבה חדשה בה יתפללו נשים וגברים במעורב • השרים החרדים והשר אריאל התנגדו • נתניהו: "יודע שזה נושא רגיש, ועם זאת חושב שזה פתרון הולם, יצירתי"
נחמן גור
כ"א שבט התשע"ו / 31.01.2016 14:23

המתווה החדש במתחם הכותל המערבי, לפיו ארגון ‘נשות הכותל’  שניהלו מאבק ציבורי במשך יותר משני עשורים, מוותרות על דרישתן להתפלל ברחבת הנשים ברחבת הכותל המערבי, תמורת רחבה חילופית בה יתפללו גברים ונשים במעורב – אושר היום (ראשון) בישיבת הממשלה.

ההחלטה התקבלה למרות התנגדותם של השרים אריה דרעי, דוד אזולאי, יעקב ליצמן ואורי אריאל –  שהצביעו נגד.

את המתווה הוביל מזכיר הממשלה, והחל מהשבוע היועץ המשפטי לממשלה – אביחי מנדלבליט.

הרחבה החדשה, שתמוקם בצד דרום של הכותל המערבי, תהיה למעשה בשליטת הרפורמים וקונסרבטיבים.

לפי המתווה, התפילה ברחבה החדשה תתקיים “על פי תפיסה פלורליסטית ושוויונית, באופן שיהיה בו כדי לספק מענה למתפללים מקרב הזרמים השונים שאינם אורתודוקסים, ובראשם הזרם הרפורמי והזרם הקונסרבטיבי”.

החלטת הממשלה הכירה למעשה, לראשונה, במעמדם של הרפורמים והקונסרבטיביים בכותל המערבי.

בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו: “ביחס למזכיר הממשלה, אני אגיד שהוא פעל בשנה האחרונה בהנחייתי ובשיתוף פעולה עם נתן שרנסקי, לנסות להביא לפתרון שאלת נשות הכותל, ולמעשה היום אנחנו מביאים בישיבה האחרונה שלך כאן את סיכום פעולתך בעניין, וזה להביא פשרה בנושא הרגיש הזה, במקום שאמור לאחד את עם ישראל.

“אני יודע שזה נושא רגיש, ועם זאת אני חושב שזה פתרון הולם, פתרון יצירתי. בדרך כלל הבעיות המורכבות ביותר מחייבות סוג כזה של פתרון, ואני מברך אותך על מה שהבאת כאן להכרעת הממשלה”.

בבית היהודי קיימת מחלוקת על המתווה, כאשר השר אורי אריאל צפוי להצביע נגדו, מאחר ולדבריו מדובר בניסיון נוסף לפגוע בקודשי ישראל. לדבריו, ההצעה מהווה שינוי בסטטוס-קוו מאז קום המדינה.

“ההצעה מיותרת ופוגעת במסורת היהודית שחשובה לכולנו”, אמר אריאל. “הרפורמים מהארץ ובעיקר מחו”ל פוגעים במכוון בערכים היקרים לנו והכנסתם לכותל המערבי בצד הדרומי תפגע באזרחי ישראל שומרי המסורת.

“מאז ומעולם, רחבת הכותל היתה הגורם המאחד של העם היהודי וההצעה הנוכחית רק תסכסך ותפצל. לפני כשנתיים הוכשרה רחבה עבור הרפורמים אך בפועל היא ריקה ברוב הזמן”.

אריאל הוסיף: “הפקעת האתר החדש מידי הרבנות הראשית שהוקמה על ידי הרב קוק זצ”ל היא מדרון חלקלק שמאיים על עתיד היחסים בין חלקים שונים בעם היהודי”.

השרים בנט ושקד תמכו במתווה.

המשרד לשירותי דת, סירב להשתתף במימון מתווה הפשרה, שעלותו הראשונית היא 35 מיליון שקלים. את המימון יעניק משרד ראש הממשלה, בשיתוף עם כמה משרדים ממשלתיים נוספים.

תקציב הניהול השוטף של רחבת התפילה, כולל רכש חד פעמי, יתואם עם משרד האוצר במסגרת דיוני התקציב לשנת 2017. ככל שיהיה צורך בתקצוב כבר השנה, משרד האוצר יעמיד את הסכום הנדרש לרשות משרד ראש הממשלה.

הרחבה המרכזית תישאר בפיקוחו של רב הכותל המערבי שמואל רבינוביץ’ ובה יתקיימו תפילות רק על פי ההלכה. רחבת הכותל העליונה, בה מתקיימים טקסים צבאיים וממלכתיים, תישאר ממלכתית מלבד מקרים של תפילות המוניות שיתקיימו בה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    בענין קדשי ישראל
    21/02/2016 01:17
    גולני
  1. בושה וחרפה!!!