ארה”ב ואנגליה פיצחו תשדורות מוצפנות של מל”טים ישראלים

תחקיר חושף כי שירותי הביון הבריטים והאמריקנים ריגלו מבסיס מבוצר בקפריסין אחר השידורים המוצפנים של המטוסים ללא טייס של צה"ל ועקבו אחר כל הפעילות של ישראל במזרח התיכון • גורם מודיעיני בכיר: "מדובר ברעידת אדמה. זו הדליפה החמורה ביותר בתולדות המודיעין הישראלי"
חיים טוויל
י"ט שבט התשע"ו / 29.01.2016 10:06

העיתון ידיעות אחרונות חשף הבוקר (שישי) כי ארצות הברית ובריטניה מרגלות אחר מערך המטוסים ללא טייס של ישראל כבר שנים רבות.

ממסמכים שפרסם אדואר סנאודן עולה, כי שירותי הביון של ארה”ב ובריטניה פיצחו את השידורים המוצפנים של מערך המל”טים של ישראל וכן את שידורי הקוקפיט של מטוסי אף 16.

מבצע הריגול מנוהל מבסיס סודי ומבוצר בקפריסין של חיל האוויר הבריטי, הממוקם באזור הטרודוס שבקפריסין – רכס הררי ממנו סוכנות הביון הבריטית, ה-GCHQ, שעוסקת בפיצוח מסרים, המקבילה ל-8200 הישראלית, כשהמטרה היא לפצח צפנים וליירט שידורים של צבאות מרכזיים במזרח התיכוו, טורקיה וצפון אפריקה.

המבצע, שהחל כבר בשנת 1998, נקרא ‘אנרכיסט’, והוא  אפשר לארה”ב ובריטניה לעקוב בזמן אמת אחרי חיסולים ופעולות מבצעיות שביצעה ישראל בעזה, בלבנון ובסוריה.

בנוסף, שירותי הביון במדינות הללו עקבו אחר הכנות ישראליות לתקיפה אפשרית באיראן.

דוח של היחידה הבריטית מ-2008 הגדיר את הבסיס ואת המבצע: “גישה זאת היא חסרת תחליף בשביל לשמור על הבנה בנוגע לאימוני ולמבצעי צה”ל, ובכך היא מהווה מפתח להבנת העתיד וההתפתחויות באזור. בזמן משבר, בסיס זה הוא אחת מנקודות הגישה היחידות שמסוגלות לספק מידע עדכני לארצות הברית ובעלות בריתה”.

במסמכים ובתמונות שמתפרסמות הבוקר לראשונה גם ב’אינטרספט’ וב-‘דר-שפיגל’, יש צילומים שצולמו במצלמות הכטב”מ ‘איתן’, תוך כדי המראה ונחיתה.

כמו כן נראים בבירור טילים תלויים על כנפי המטוס העצום, המסוגל על פי המפרט שלו לשאת מטען נוסף של עד טון.

בתחקיר נכתב, כי הכלי “מסייע לאשר את מה שזמן רב סוד גלוי, אף על פי שממשלת ישראל מסרבת להודות שצה”ל מפעיל כתב”מים חמושים”.

בנוסף לפיצוח ותיעוד שידורי המל”טים, האמריקנים והבריטים הצליחו בשנת 2008 לפצח את קוד השידור של מטוסי ה-F-16 ולראות את כל מה שראו טייסי חיל האוויר הישראלי.

גורם מודיעיני בכיר שנחשף לתחקיר אומר: “מדובר ברעידת אדמה. זה אומר שהם עשו לנו הפשטה כפויה ולא חשוב פחות – שכנראה אף אחד מאמצעי התקשורת המוצפנים שלנו אינו בטוח מפניהם. זוהי הדליפה החמורה ביותר בתולדות המודיעין הישראלי”.

השר יובל שטייניץ, בעבר השר לענייני מודיעין וכיום שר התשתיות, התייחס לפרשה בראיון לגלי צה”ל. “אנחנו לא מופתעים, אנחנו יודעים שהאמריקאים מרגלים אחרי כל העולם וגם אחרינו, גם אחרי הידידים שלהם”, אמר שטייניץ. “ובכל זאת זה מאכזב, בין השאר בגלל העובדה שאנחנו כבר עשרות שנים לא מרגלים ולא אוספים מודיעין, ולא מפצחים הצפנות בארצות הברית”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות