בהלה: התפרצות וירוס ה’זיקה’ עשויה לפגוע במיליוני תינוקות

אנשי ארגון הבריאות העולמי יקיימו ישיבת חירום על מנת לדון בתגובה בינלאומית להתפרצות הוירוס המגיע מעקיצת יתוש • מאוקטובר 2015 דיווחים על מומים מולדים בכל רחבי דרום אמריקה • ובישראל? מומחה: "היתושים האלה שונאים קור, הם פשוט לא יכולים לחיות באזורים של קור"
דוד ליבוביץ
י"ח שבט התשע"ו / 28.01.2016 15:54

האם המגיפה הבאה  בדרך לכאן? בארגון הבריאות העולמי מעריכים כי מיליוני תינוקות צפויים להידבק בווירוס ‘זיקה’ ברחבי העולם, כשהאומדן הוא כ-3-4 מיליון תינוקות ברחבי תבל.

אנשי הארגון יקיימו ישיבת חירום על מנת לדון בתגובה בינלאומית להתפרצות הוירוס, אשר גרם למומים מולדים בכל רחבי דרום אמריקה, כשהחשש הוא מפני התפרצות למדינות נוספות.

“המחלה הזו ידועה הרבה מאוד שנים. היא התחילה באפריקה, עברה לאסיה ועכשיו גם אמריקה הלטינית. המחלה מועברת על ידי עקיצת יתוש שנמצא בעיקר באזורים האלה”, אומר פרופ’ גוסטבו מלינגר, מנהל יחידת אולטרסאונד נשים בי”ח ליס, מרכז רפואי איכילוב – תל אביב. “עם זאת, עד אוקטובר האחרון לא היו תיאורים של המחלה באזור ולא נרשם משהו חריג לגביה, כנראה משום שהמחלה הייתה רק באפריקה עד עכשיו, או שיכול להיות שהווירוס עבר מוטציה, שינוי מסוים שגרם לו להיות יותר אלים ולעבור מהאם לעובר”.

הזיקה גורמת בדרך כלל לחולי קל יחסית הנמשך לרוב פחות משבוע, ומתאפיין בחום, פריחה, כאב ודלקת הלחמית (מעין דלקת עיניים). עם זאת לנשים בהריון הנגיף מהווה סכנה של ממש, שכן הוא עלול לפגוע גם בעוברן ולגרום למצב נדיר של “הצטמקות מוח”, בו נולד העובר עם היקף ראש קטן במיוחד. המצב מכונה מיקרוצפליה, ולמעשה הוא מגביל את היכולות הפיזיות והשכליות של התינוק ובמקרים חריגים יכול לגרום למוות.

הדיווחים על התפרצות המחלה החלו באוקטובר האחרון, אז החלו להגיע ידיעות על כך שיש כמות גדולה של מקרים של ילדים שנולדו עם ראש קטן באופן חריג בפון מזרח ברזיל. זה התחיל מ-60 מקרים, ועלה מהר מאוד ליותר מ-3,000 מקרים.

פרופ’ מלינגר הגיע לברזיל ובדק את האימהות של התינוקות הפגועים, ואכן התברר כי יש לעוברים זיקה: “הסברתי לאימהות כי העוברים שלהם פגועים באופן מאוד חמור”, אמר מלינגר לחדשות 2, “יש להם פגיעה מוחית רצינית והם ככל הנראה גם ייוולדו עיוורים ואין ערובה לכך שהם ישרדו הרבה זמן לאחר הלידה. עם זאת, הפסקת הריון כשמדובר בהריון בשלב כזה מתקדם היא לא אופציה בברזיל, לא מבחינה דתית ולא מבחינה חוקית. לכן, ההמלצות של הממשלה כרגע הן פשוט לא להיכנס להריון מלכתחילה, משום שאין לזה טיפול עדיין”.

בארץ אפשר להיות רגועים עדיין

האם המגיפה בדרך לישראל? מלינגר מרגיע ומסביר כי כפי שקדחת הדנגה לא הגיעה לארץ, סביר להניח שהיתושים שמעבירים אותה ואת הזיקה לא יגיעו הנה בקרוב.

“היתושים האלה שונאים קור, הם פשוט לא יכולים לחיות באזורים של קור. אפילו בברזיל ואפריקה הם נמצאים רק באזורים החמים במיוחד, הם לא שורדים מחוץ להם”.

התסמינים למחלה הם: חום, דלקת עיניים, כאבי פרקים ופריחה. אצל ילדים התסמינים דומים, אך אצל עוברים יש סכנה לפגיעה רב מערכתית- בעיניים, בלב, במערכת השלב ובמוח. טווח הפגיעה הוא, כאמור, רחב מאוד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות