משרד החינוך דחה יישום הליב”ה בת”תים עד 2018

משרד החינוך החליט לבטל את ההחלטה שנקבעה בחוק ההסדרים הקודם, לפיה יגדל שיעור לימודי הליבה במוסדות החרדיים ל-11 שעות בתשע"ז • עמותת חדו"ש: "זה ליבה-בלוף, משרד החינוך ממשיך הבורות בחינוך החרדי"
שלומי צור
י' חשון התשע"ה / 03.11.2014 13:48

התקרבות לחרדים? חוק ההסדרים החדש קובע כי לעת עתה לא יאכפו את לימודי הליבה במוסדות החינוך החרדים.

בחוק ההסדרים הקודם נקבע, כי מוסד מוכר שאינו רשמי יחוייב גם הוא בלימודי ליבה בסיסיים, הכוללים חשבון, אנגלית ומדעים, בהקיף של 11 שעות שבועיות.

כיום לומדים מוסדות המוכר שאינו רשמי 75% מחומרי הליבה, ועל פי החוק הקודם, היו אמורים לעלות בהדרגה מ-8 שעות שבועיות, ל-11 שעות בשנת תשע”ז.

כעת החליטו במשרד החינוך לבטל את הטבלה שנקבעה בחוק הקודם, ובמקומה יקבע שר החינוך שי פירון טבלה חדשה, שטרם ברור מה תכלול. כמו כן נקבע כי כי ישומה המלא של התכנית ידחה משנת תשע”ז לשנת תשע”ח, שזה בוודאי כבר יהיה נתון להחלטת ממשלה חדשה ושר חינוך אחר, ככל הנראה.

במהלך דיוני התקציב, העלו אנשי האוצר הצעות שונות כיצד לקצץ בתקצבי מוסדות החינוך החרדים, כשרצונם הוא לחייב את לימוד כלל תוכנית הליבה בכל המוסדות החרדיים, ובמקביל קיצוץ כמעט מלא בתקצבי ‘מוסדות הפטור’, המתוקצבים כיום ב-30%.

לפי הדיווח ב’הארץ’, בסביבתו של פירון טענו כי”הועלו סנקציות בלתי מעשיות, שהיו דוחפות את מוסדות הפטור לידי החרדים הקנאים”. לפיכך, הסבירו, פירון סירב לדרישת האוצר והחליט שלא ליישם לפי שעה את הבטחתו לקיום לימודי חול במוסדות החרדיים.

מנכ”ל עמותת חדו”ש לחופש דת ושוויון  עו”ד אורי רגב אמר בתגובה: “קשה לתאר את הנזק שתגרום הנסיגה מיישום תוכנית הליבה בחינוך החרדי לבנים לעתידה של ישראל וכלכלתה”.

לדבריו, “ההחלטה לאכוף את לימודי הליבה בחינוך החרדי ולהפחית את תקציבם של מוסדות חרדים שלא ילמדו אנגלית ומתמטיקה היא כנראה ההחלטה החשובה ביותר ש’יש עתיד’ העבירה מאז כניסתה לממשלה. כבר השנה היה משרד החינוך אמור להפחית את תקציבם של עשרות ואולי מאות מוסדות שמשתמטים מלימודים כלליים ומהכנת תלמידים לשוק העבודה”. “

במקום זה דוחה המשרד את היישום לממשלה הבאה, כפי שעשתה יש עתיד גם בעניין חוק השוויון בנטל. מדובר בליבה-בלוף. המשמעות של הדחיה, אשר נעשתה מסיבות ברורות בהסתר, ברורה: ביטול בפועל של יישום חובת לימודי הליבה, המשך החינוך לבורות במגזר החרדי, פגיעה קשה בכלכלת המדינה ופגיעה אנושה נוספת באמון הציבור במערכת הפוליטית”, דברי רגב.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה להארץ: “במסגרת תקציב 2014-2015 הממשלה חייבה מוסדות חרדים ללמד ליבה, תוך עמידתם בתוכנית עבודה הדרגתית ומוגדרת. בשלב הראשון יידרשו המוסדות החרדים לעמוד בישום של צעדים הכרחיים (כגון הכשרת מורים קיימים, פיתוח והטעמת תכניות לימוד ועוד). מוסדות שלא יעמדו ביעדי הביניים תקציבם יקוזז באופן מיידי בשיעור של 65%. כמו כן, אם בתוך 3 שנים המוסדות החרדים לא יעמדו ביעדי התוכנית הכוללת – רישיונם ותקציבם יישללו לחלוטין.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות