אושרה ‘פשרת הגיור’: הרבנים הראשיים מתנגדים

הממשלה אישרה את הצעת המחליטים בעניין הגיור שהגישו נפתלי בנט וציפי לבני כפשרה במקום 'חוק הגיור' של ח"כ שטרן • רק השר אורי אריאל התנגד • הראשל"צ הגר"י יוסף: "החלטת הממשלה איננה מקובלת על הרבנות הראשית"
שרי רוט
ט' חשון התשע"ה / 02.11.2014 14:15

הקרב על הגיור: הממשלה אישרה בישיבתה היום את הצעת המחליטים בנושא הגיור.

שרת המשפטים ציפי לבני והשר נפתלי בנט, הגישו בסוף השבוע את הצעת המחליטים בעניין הגיור לאישור הממשלה, וזאת כפשרה בין הבית היהודי להתנועה סביב חוק הגיור.

על פי ההצעה המכונה “מותבי גיור מקומיים”, יוקמו בתי דין מקומיים שבראשם יעמוד רב עיר מכהן או רב אזורי,  ושני הדיינים האחרים בעלי כושר לדיינות או רבנות עיר. בסמכותם יהיה לדון ולגייר כמו בתי הדין הרבניים.

בנוסף, בסמכותו של נשיא בית הדין הגדול, (כיום, הראשל”צ הגר”י יוסף), לפסול כל גיור אם ימצא לנכון, והוא גם צריך לאשר את כל הגיורים שיעשו בתי הדין המקומיים.

הצעת ההחלטה מגיעה כפשרה, לאחר שחוק הגיור שהגיש אלעזר שטרן, ואושר בשבוע שעבר בוועדת החוקה לקריאה שניה ושלישית, זכה להתנגדות נחרצת מצד הבית היהודי, שהודיעו כי יפרשו מהקואליציה במידה והחוק יעלה למליאת הכנסת.

כאמור, שרי הממשלה הצביעו בעד ההצעה, למעט השר אורי אריאל שהתנגד.

יצויין, כי הרבנים הראשיים, הגר”י יוסף והגר”ד לאו, מתנגדים גם להצעת הפשרה, ובפגישתם ביום חמישי עם הגר”ח דרוקמן, אמרו הרבנים כי מדובר בהצעה הרסנית.

מלשכת הראשל”צ הגר”י יוסף נמסר: “כפי שהודענו בעבר, החלטת הממשלה שהתקבלה היום בעניין הגיור, איננה מקובלת על הרבנות הראשית יש בה משום הונאת הגר והיא תגרום עוול למתגיירים. כבוד הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף יבקש לקיים דיון בנושא במועצת הרבנות הראשית לישראל בישיבתה הקרובה שם ייקבעו דרכי הפעולה לנוכח ההחלטה”.

השר נפתלי  בנט אמר: “הצעת המחליטים בנושא הגיור שהגשתי ואושרה על ידי הממשלה תשים קץ לגל הפופוליזם בנושא. זאת החלטה אחראית ומאוזנת, הצעה שנותנת לאחינו המתגיירים יד, נותנת להם לעבור את התהליך כחוויה חיובית ותומכת וגם תוך קיום ההלכה במלואה”.

לדבריו, “עתיד העם היהודי הוא לא נושא לקומבינות פוליטיות של קיצונים משני הצדדים ואני שמח שההצעה החשובה הזו עברה”.

ח”כ אלעזר שטרן הגיב לאישור:  “זו בשורה גדולה למתגיירים. נעבור במהירות האפשרית ליישום ההחלטה ולהקמת הרכבים שיביאו רוח חדשה לרבבות המועמדים לגיור, ובמיוחד לאלו שכבר התייאשו מגיור”.

“אני מודה לחבריי מהתנועה, יש עתיד, ישראל ביתנו, מפלגת העבודה, מרצ וקדימה שתמכו בי מהיום הראשון וגם לחבריי מהבית היהודי שהבינו בסופו של דבר את החשיבות העצומה והצורך הדחוף בהבאת בשורה למערך הגיור. תודה מיוחדת לתומכים הרבים מקרב הציונות הדתית שלא התבלבלו ותמכו במהלך מהרגע הראשון וגם לרבים שהצטרפו במהלך הדרך”.

שר החינוך, הרב ד”ר שי פירון, ברך על אישור חוק הגיור בממשלה: ״מדובר בתיקון עוול היסטורי. החלת החוק מבטאת את חובתנו המוסרית כלפי אלה המבקשים להתגייר. זו חובתנו הלאומית כלפי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית”.

בעקבות אישור חוק הגיור בממשלה בירכה ח”כ עליזה לביא, שהייתה חתומה על החוק בכנסת, והוסיפה: “אמנם לרבים זה כבר מאוחר ולא רלוונטי – אך בשילוב כוחות יהיה אפשר לשנות. כדי לצמצם את הנזק הרב והפגיעה רבת השנים, אסור יהיה לעצור כאן. הבעיה האמיתית היא שרבים כבר אינם מוכנים להתגייר. איבדו מזמן את האמון במערכת, ובורחים ממנה כמה שיותר רחוק. רק שיתוף פעולה קהילתי, הרכבים של רבנים ציוניים וקשובים והנגשת האפשרויות הקיימות באופן יזום והטמעת סוגיית הגיור בקרב הצעירים – כנושא חברתי ולא כסוגיה דתית – הם אלו שיביאו את השינוי

בנוסף החליטה הממשלה בעקבות פניתו של סגן שר הדתות אלי בן דהן, כי בעוד שבועיים תובא לאישור הממשלה הצעת מחליטים שעניינה תוספת תקציבית לנושא בירור יהדות, ובכך להקטין למעשה את הצורך בגיור.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות