האתגרים בהנגשת מרחבים ציבוריים בישראל לבעלי מוגבלויות

תוכן שווקי
8 ביוני 2025   
צילום: 
יוני גרין

במרחב העירוני המודרני, הנגישות היא זכות בסיסית לכל אדם. עם זאת, רבים מתושבי ישראל המתמודדים עם מוגבלויות תנועה נתקלים באתגרים יומיומיים בניסיון להתנייד במרחבים ציבוריים.

כיצד מתמודדת מדינת ישראל עם האתגר המורכב של הנגשת המרחב הציבורי, ומה עוד נדרש לעשות?

האתגר הלאומי: נגישות במרחבים ציבוריים בישראל

בשנת 2022, דו"ח של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות חשף כי רק 47% מהמרחבים הציבוריים בישראל נגישים באופן מלא לאנשים עם מוגבלויות. מדובר בשיפור משמעותי לעומת העשור הקודם, אך עדיין רחוק מהיעד של נגישות מלאה.

"המצב משתפר בהדרגה," מסביר ד"ר יוסי מנור, מומחה לתכנון עירוני נגיש, "אך הקצב איטי מדי. בעוד שמבנים חדשים נבנים בהתאם לתקנות הנגישות, שדרוג תשתיות קיימות מתקדם בצעדים קטנים."

המסגרת החוקית בישראל

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998, קובע באופן ברור את זכותם של אנשים עם מוגבלויות לנגישות מלאה למרחב הציבורי. התקנות שהותקנו מכוחו מפרטות את הדרישות הטכניות להנגשת:

  • מבני ציבור
  • דרכים ומדרכות
  • גנים ופארקים
  • תחבורה ציבורית
  • מקומות בילוי ופנאי

אולם, פער משמעותי קיים בין החקיקה המתקדמת לבין יישומה בשטח. הסיבות לכך מגוונות – מגבלות תקציביות, חוסר מודעות, ומורכבות טכנית של הנגשת תשתיות ישנות.

בעיות שכיחות במרחב העירוני הישראלי

1. המדרכות הישראליות – מסלול מכשולים

רחל כהן, בת 75 מתל אביב, מתניידת באמצעות רכבי אמירים ומתארת את חוויית היומיום שלה: "לפעמים יציאה מהבית מרגישה כמו משימה בלתי אפשרית. עמודים באמצע המדרכה, חניות לא חוקיות, מדרכות צרות – אלה הדברים שמגבילים את החופש שלי."

הבעיות הנפוצות ביותר במדרכות ישראליות כוללות:

  • רוחב לא מספק – מדרכות רבות צרות מהנדרש (מינימום 130 ס"מ)
  • מכשולים – עמודים, תחנות אוטובוס, שלטים ומתקנים אחרים החוסמים את המעבר
  • תחזוקה לקויה – בורות, סדקים ושקיעות המקשים על מעבר בטוח
  • שיפועים בעייתיים – שיפועי צד חדים מדי המקשים על התניידות עם אמצעי עזר

2. הפער בין המרכז לפריפריה

מחקר של המכון הישראלי לחקר נגישות (2023) מצביע על פער משמעותי בין רמת הנגישות בערים הגדולות לבין יישובי הפריפריה. בעוד שבתל אביב, רמת גן וכפר סבא למעלה מ-60% מהמרחבים הציבוריים נגישים, ביישובי פריפריה המספר יורד ל-35% בלבד.

"הפערים הגיאוגרפיים בנגישות מעמיקים את אי השוויון," אומרת פרופ' מיכל אלון, חוקרת זכויות אדם באוניברסיטת בן-גוריון. "אדם עם מוגבלות המתגורר בפריפריה חווה מגבלות כפולות – גם הגיאוגרפית וגם זו הנובעת ממוגבלותו."

3. תחבורה ציבורית – מסע מאתגר

התחבורה הציבורית בישראל עברה שיפורים משמעותיים בתחום הנגישות בעשור האחרון, אך עדיין קיימים אתגרים:

  • רק 78% מהאוטובוסים העירוניים מונגשים באופן מלא
  • 65% מתחנות הרכבת נגישות באופן מלא (נכון ל-2023)
  • מחסור בתחנות אוטובוס מונגשות בפריפריה
  • זמני המתנה ארוכים לנסיעות מונגשות בקווי שירות מסוימים

"כשאין לך אפשרות להשתמש בתחבורה ציבורית, אתה תלוי באחרים או באמצעי ניידות פרטיים," מסביר דוד לוי, בן 68 מבאר שבע. "זה מגביל מאוד את העצמאות וגם את היכולת הכלכלית."

פתרונות טכנולוגיים ויוזמות חדשניות

למרות האתגרים, ישנן התפתחויות מעודדות בתחום הנגישות במרחב הציבורי:

אפליקציות וטכנולוגיה

מספר יוזמות טכנולוגיות ישראליות מנסות לשפר את המצב:

  1. "נגישלי" – אפליקציה ישראלית המספקת מידע בזמן אמת על נתיבים נגישים בערים
  2. "רמפה" – פלטפורמה קהילתית המאפשרת לדווח על מכשולי נגישות ולקבל מסלולים חלופיים
  3. חיישני IoT – מערכות חכמות המותקנות ברמזורים ומאריכות את זמן החצייה כשמזוהה אדם עם אמצעי ניידות

יוזמות עירוניות מוצלחות

מספר ערים בישראל הפכו למודל לחיקוי בתחום הנגישות:

  • רעננה – פרויקט "עיר נגישה" שכולל שדרוג כל המדרכות, הנמכות מדרכה בכל מעבר חצייה ותוכניות הכשרה לנותני שירות
  • אשדוד – הקמת פורום עירוני בהשתתפות אנשים עם מוגבלויות המעורבים בתכנון המרחב העירוני
  • ירושלים – הקמת מרכז מידע עירוני לנגישות המספק מידע מדויק על מסלולים נגישים ברחבי העיר

האתגרים היומיומיים: נקודת המבט של המשתמשים

שיחות עם אנשים המתניידים באמצעי ניידות מסייעים מציגות תמונה מורכבת של החיים בעיר הישראלית:

"הבעיה הגדולה ביותר היא חוסר העקביות," מסבירה מרים כהן, בת 72 מחיפה. "אתה יכול לצאת מהבית ולמצוא מדרכה מונגשת מצוינת, אבל אז להיתקע במעבר חצייה ללא הנמכה, או בחניה לא חוקית שחוסמת את המדרכה."

"לפעמים אני מרגיש שמי שמתכנן את המרחב העירוני מעולם לא ניסה להתנייד בו בכיסא גלגלים או בקלנועית," מוסיף אבי לוי, בן 65 מנתניה. "פתרונות שנראים טובים על הנייר לא תמיד עובדים בשטח."

פתרונות אישיים: כיצד מתמודדים?

בהיעדר פתרון מערכתי מלא, רבים מוצאים פתרונות אישיים:

  • אמצעי ניידות מתקדמים – קלנועיות עם מתלים משופרים וגלגלים גדולים המסוגלים להתמודד עם מכשולים
  • מסלולים אלטרנטיביים – תכנון מסלולים מראש באמצעות אפליקציות ייעודיות או ידע אישי שנצבר
  • קהילות תמיכה – קבוצות פייסבוק ופורומים אינטרנטיים בהם מתחלקים במידע על אזורים נגישים

"נאלצתי להשקיע בקלנועית משופרת שמסוגלת להתמודד עם תנאי הדרך הבעייתיים," מספר יעקב כהן, בן 75 מרמת גן. "זו הוצאה כספית משמעותית, אבל היא הכרחית לעצמאות שלי."

מבט למדינות אחרות: מה אפשר ללמוד?

השוואה בינלאומית מלמדת על פערים, אך גם על הזדמנויות:

מדינהאחוז המרחבים הציבוריים הנגישיםיוזמות מעניינות
שוודיה89%"Vision Zero Accessibility" – תכנית לאומית לנגישות מלאה עד 2030
יפן85%מערכת התרעה קולית והכוונה למעברי חצייה (PETS)
הולנד82%רשת שבילים נפרדת לאמצעי ניידות אישיים
ישראל47%יוזמות עירוניות ספציפיות
ארה"ב69%דרישות ADA מחמירות למבנים חדשים

"אנחנו לא צריכים להמציא את הגלגל," טוען ד"ר מנור. "יש מודלים מוצלחים בעולם שאפשר לאמץ ולהתאים לתנאים הייחודיים של ישראל."

קריאה לפעולה: הדרך לשיפור המצב

מומחים מציעים מספר צעדים קונקרטיים לשיפור הנגישות במרחב הציבורי:

  1. הגדלת תקציבי הנגישות – הקצאת משאבים ייעודיים לשדרוג תשתיות קיימות
  2. שיתוף משתמשים בתכנון – הקמת פורומים בכל רשות מקומית בהשתתפות אנשים עם מוגבלויות
  3. אכיפה מוגברת – התמקדות באכיפה של חניות לא חוקיות וחסימות מדרכה
  4. הסברה ציבורית – העלאת המודעות לחשיבות השמירה על המרחב הנגיש
  5. תמריצים לעסקים – הטבות מס ותמריצים כלכליים לעסקים המשדרגים את הנגישות

סיכום: הדרך לעיר נגישה לכולם

הנגשת המרחב העירוני בישראל היא משימה מורכבת, אך הכרחית. מדובר לא רק בהתאמות טכניות, אלא בשינוי תפיסתי – המרחב הציבורי שייך לכולם, ולכל אדם הזכות להתנייד בו בבטחה ובעצמאות.

התקדמות משמעותית נרשמה בשנים האחרונות, אך הדרך עוד ארוכה. שילוב של חקיקה, תקצוב, אכיפה, וחדשנות טכנולוגית יכול להוביל לשיפור דרמטי במצב הנגישות בישראל.

עבור אנשים כמו רחל, מרים ויעקב, שינוי כזה אינו רק עניין של נוחות – זוהי הזדמנות לחיים עצמאיים, מכובדים ומלאים. זוהי זכות בסיסית שכל אזרח ראוי לה, ואתגר חברתי שישראל חייבת להתמודד עמו בהצלחה.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram