לאן נעלם הרב קוק בסיפור של ‘יתד’

שני סיפורים כמעט זהים פורסמו בשתי במות חרדיות: באחת מופיע שמו של הרב קוק, בשניה הוא נעדר • אליעזר היון על תפקידו של ה'מיתוס', עיצובו, והשימוש בו להצדקת תפיסות ההווה
אליעזר היון
ו' חשון התשע"ה / 30.10.2014 20:06

יתד

הצילום הזה מתוך ‘מוסף שבת קודש’ של העיתון ‘יתד נאמן’, הינו חלק מ’כתבת נושא’ שפורסמה על ימי ‘בין הזמנים’, כפי שנחוו בדורות קודמים. הסיפור, על שני הגיסים הרבנים – הרב מלצר והרב אפשטיין – שאת חופשתם בילו בצורה של ‘החלפת מסכתות’ על פה, מעורר השתאות, משלהב, מרומם, ויוצר שאיפות אצל כל מי שנתקל בו לראשונה.

אלא שאז נתקלתי בספר ‘ומתוק האור’ למגיד המפורסם הרב שלמה לווינשטיין, ובו קראתי את הסיפור בגירסא קצת שונה. הרב מלצר היה גם שם, אך אליו חברו שני רבנים אחרים הרב סרנא, והרב קוק. בסיפור של הרב לוינשטיין, הרב מלצר חזר על מסכת יבמות, הרב סרנא על בבא בתרא, והרב קוק על שבת.

הסיפור של מי נכון? של הסופר היתד”י, או של הרב לווינשטיין? ובעצם, מה זה משנה? האם זהות הרבנים אינהרנטית לסיפור?

הסיפור היתד”י המאכן את המעשה ב’ראשית ימיה של המדינה’ אמנם לא עומד כל כך במבחן המציאות שכן הרב משה מרדכי אפשטיין נפטר בשנת 1934 – 14 שנים לפני תקומתה, אך מה שמעורר חשד הוא לא התאריך המשונה, אלא היעדרותו של הרב קוק, שמצויין בסיפורו של הרב לווינשטיין.

האם כותב הסיפור השמיט את שמו של הראי”ה במתכוון? האם הראי”ה הנחשב לאבי תנועת ה’מזרחי’ לא התאים לעיתון הרדיקלי? לא מסתבר. מתקבל על הדעת כי הסופר לא הכיר את הסיפור המקורי, או שבאמת היו אלו שני סיפורים נפרדים, ועם זאת דומה כי בגילוי הלא מאד מרשים שלי טמונה אמת סוציולוגית חריפה: המיתוס, ובמקרה הזה, סיפורי הצדיקים, מעצב את תפיסות ההווה, והוא בתורו מעוצב גם כן, כך שיעלה בקנה אחד עם תפיסתם של מובילי הדעה בחברה בה הוא פועל.

מיתוס הוא סיפור, אגדה, מאורעות שחלקם ארעו במציאות וחלקם לא, והוא מופיע כדי לשרת צורך מסויים. חוקרי הזיכרון הקולקטיבי מסבירים כי כל דור נוטה להבליט את אותם דפוסים בעבר, התואמים את רעיונותיו ועיסוקיו הוא. הנרטיב של החברה, מקבל גירסא מרוככת, מורחבת, או מצומצמת לפי התאמתו לתפיסה הנוכחית של החברה.

החברה הערבית למשל, מציירת היום את מסעות הצלב באופן כמעט קוטבי ממה שהם מתוארים בקורות הימים של הנוצרים. לקורא את שני התיאורים נדמה כי הוא סוקר שני ארועים שונים לחלוטין. גם העימות ישראלי-ערבי מקבל משמעות אחרת לגמרי אצל ההיסטוריונים הערביים. מדוע? תיאור המיתוס באופן מסויים מייצר אפקט פסיכולוגי אצל הקורא, ומעצב התנהגות אישית וקיבוצית.

הפרופסור עמנואל סיוון מביא את המשפט ההירואי של הלוחם העברי יוסף טרומפלדור ברגעיו האחרונים ‘טוב למות בעד ארצנו’, כדוגמא חיננית למיתוס שהמרחק בינו לבין המציאות רב מאד. לאמיתו של דבר ביטא טרומפלדור קללה רוסית, ומיתוס הגבורה ותל חי, הפך אותה למשפט האלמותי הלקוח במקורו בכלל מן הספרות הרומית.

האם את כל הטקסט החצי אקדמי הזה אני מעמיס על הכותב המסכן של ‘מוסף השבת’? לא. ייתכן כי מדובר אכן בשני סיפורים שונים שכמובן התרחשו במציאות, אך אפשר כי באופן בלתי מודע הסיפור המקורי על הרב קוק קיבל מטמורפוזה, והפך לסיפור צר יותר על שני הגיסים ההולמים את תפיסת עולמם של קוראי ‘מוסף שבת קודש’ – הרב אפשטיין והרב מלצר.

דפוס הפעולה המעצב מיתוסים על פי צרכיה העכשוויים של החברה, הוא אחד מיסודותיה של החברה החרדית, וחיטוט מועט בספרי ההיסטוריה של האורטודוקסיה החרדית, במערב ובמזרח אירופה, מספיק כדי לאשש את הקביעה הזו.

לא מאמינים? קראו מעט על הגותו של הרב שמשון רפאל הירש, וכעת חפשו אותה בנרטיב החרדי-ליטאי. 

הדפס כתבה

8 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מישהי כתבה פעם
    30/10/2014 22:31
    מיקי
  1. “סיפורים הם כלי נשק יעיל יותר מחרבות. החרבות יכולות להרוג רק את מי שניצב מולן, ואילו הסיפורים קובעים מי יחיה ומי ימות גם בדורות הבאים”

  2. אם היה להם כח
    31/10/2014 00:31
    ש.
  3. הם היו מצנזרים חלק מהסיפורים במרא

  4. הרב קוק והדרתו מהשיח החרדי, התורני והספרותי
    31/10/2014 11:00
    ד
  5. צודק בכל מילה. הרב קוק היה ה’גדול’ החרדי הליטאי היחיד הנערץ על בני ישיבת סלבודקה חברון, ובכלל על כלל הליטאים דאז בארץ ישראל. לא היה כמותו בעל שיעור קומה, ושום מתחרה שלו לא השתווה לו.. וד”ל. המסמכים והמכתבים מעידים על כך. כמובן שהיו שסברו שבנושא הציוני יש לו איזו ‘שריטה’, אבל לא יותר מכך. אלא שבנרטיב החרדי המאוחר הוא מזוהה עם ‘הציונות הדתית’, מה שאין לו שום ביסוס היסטורי כמובן.
    פגשתי ת”ח אחד העובד ב’ספר המפתח’ של הוצאת פרנקל, שהוא כידוע רשימה ביבליוגרפית מרשימה על כל סוגיה וסוגיה. שאלתיו: האם ידוע לך שלמסכת פלונית ולסוגיה פלונית יש חידושים עצומים של הרב קוק? הוא אפילו לא ידע. והפטיר: השתגעת? הרב קוק?

  6. לגבי רש
    02/11/2014 14:04
    משה
  7. מר אליעזר היון ככל הראה אינו מנוי ליתד נאמן, ואם הוא היה מנוי הוא היה יודע שכמעט אין שבוע שרש”ר הירש אינו מצוטט במאמרי המערכת, יום ר’ אלחנן וסרמן ויום רש”ר הירש.
    רש”ר הירש היה מקובל וכבר כתבו עליו גאוני עולם כהסטייפלער שאין שום פקפוק בהשקפתו בכלל, תעיין בספר ברכת שמואל של ר’ ברוך בער ליבוביץ בסוף קידושין סימן כז ותווכח עד כמה החשיבוהו כולם !!!

  8. סח לי סבי - זבחים בעל פה
    04/11/2014 10:18
    שטיין
  9. סיפר לי סבי ז”ל, שכשלמד מסכת זבחים בישיבה ב’אמסטיב’ – נחלת אפרים, ידע את כולה על פה .
    הוא אמר שלא למד אותה בעל פה, פשוט חזרו עליה כל כך הרבה פעמים, ובסוף ידעו אותה על פה.
    ולקשר לרב קוק :
    הרבה מאמסיטב – רבי דב בעריש איינהורן, פנה במכתב אל הרב קוק שישלח לסבי שהיה אז נער צעיר סרטיפיקט, על מנת שילמד בישיבת מרכז הרב. כך עלה סבי וניצל מיד הצורר.
    כך כינה הרב מאמסוב את הרב קוק
    לכבוד הרב הגאון הגדול פ”ה
    פה”ד החכם הכולל חוקר אלקי
    דמטמרין גלין ליה מרא דארעא
    דישראל כקש”ת מו”ה אברהם יצחק
    שליט”א כהן לאל עליון ורב והגאון
    אב”ד דעה”ק ירושלים תובבא

    ובסיום המכתב

    דברי המשתחווה מול הדר”ג וקדושתו הרמה דוב בעריש בן

  10. הרב קוק מעולם לא היה אבי המזרחי
    04/11/2014 15:14
    קוקניק
  11. הרב קוק לא היה שבע רצון מהאגודה אך גם לא הזדהה עם המזרחי ,בהם ראה פשרנות ורפיסות רוח כלפי המודרנה,
    הרב קוק הקים תנועה שנקראה דגל ירושלים ששאפה לאחד תחתיה את כלל החרדים אוהבי ארץ ישראל, התנועה לא צברה כח כנראה מעודף חזון ,שהפריע לכלל לראות את חזונו השלם של מרן הרב זצ”ל

    הכל צריכים מזל אפילו ספר תורה שבהיכל…..

  12. משה
    04/11/2014 23:31
    אליעזר היון
  13. דיברתי על ההגות של הרש”ר סביב תורה עם דרך ארץ והטענה בקרב רוב חוקריו כי היא היתה הוראה לדורות

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   04/01/2015 18:42

      כך שהכותרת הבומבסטית “שני במות” כבר מכריזה שהכותב צריך לשוב אל ספסלי כיתה ב’ ולשנן את כללי העברית.