נתניהו, הראיון ל’קול ברמה’ לא יספיק

ראש הממשלה בונה אולי על הזיכרון הקצר, אבל הציבור שלנו נפגש אתו כל יום במכולת, בדיור, בגיור, בגיוס, וביוקר המחיה • מה הקשר בין סאלים ג'ובראן לשרת הבריאות? • ולמה חוזר סגן השר בן דהן להתעסק עם מהדקי סיכות?
אבי רוזן
ו' חשון התשע"ה / 30.10.2014 18:40

בשבוע שעבר צלצל ראש הממשלה נתניהו  ליו”ר אגודת ישראל ח”כ יעקב ליצמן. ליצמן ישב עם קבוצת עסקנים במשרדיו על הקו היה נתניהו. נתניהו מנסה לחשב מסלול מחדש מול המפלגות החרדיות הוא מנהל כל העת קשר עם ראשי המפלגות החרדיות. הפעם נתניהו ביקש לברר באם יערכו בחירות האם החרדים ימליצו עליו אצל נשיא המדינה שירכיב את הממשלה.

ליצמן צעק עליו הדציבלים עלו וביבי שתק. מאוחר יותר יאמר לי אחד מאנשיו של ליצמן :”לכל שבת יש מוצאי שבת עכשיו אנחנו נמצאים לפני ברכת המזון של השלישיעד’ס” ונתניהו מנסה לבדוק מה יהיה המחיר במוצאי שבת של היהדות החרדית. הזעם רב ובמפלגות החרדיות מנסים למצוא מועמד אלטרנטיבי מישהו שהוא בעל סיכויים רבים המטרה להשאיר את ביבי באופוזיציה בכנסת הבאה. אין שמחה כמו שמחה לאיד.

ככל שנתניהו משוחח עם ראשי המפלגות החרדיות הוא מבין את גדול המשבר. די לו בקריאת לקטי התקשורות של המגזר החרדי בכדי להבין שביבי הוא ממש לא מלך ישראל. נתניהו באופן שיטתי מדיר את התקשורת החרדית ממנו. המפגש האחרון שקיימתי איתו היה לפני כשלוש שנים נתניהו הזמין את הכתבים הפוליטיים והמדיניים של המגזר החרדי. זה היה מפגש קצר. חצי שעה הוא יושב איתנו ואמר בסיומו כי הוא שמח להכיר, ובעתיד הוא יערוך מפגשים ויקיים ראיונות עם כתבי המגזר החרדי. נתניהו לא תכנן מראש לעמוד בהתחייבותו, איש מאיתנו גם לא האמין לו בפרט שהדברים שאמר לנו היו חסרי תוכן ומשמעות. הוא סיפר על בנו שבקי בתנ”ך, ועל סבו שהיה תלמיד חכם משהוא בנוסח “אל תראו אותי ככה, גם סבא שלי היה רב”.

מאז ביבי נמצא בנתק  מוחלט מול המדיה החרדית.  למעט הודעות לתקשורות איש מאיתנו לא פגש את נתניהו לשיחה בארבע עיניים או לתדרוך. אלא שהמפנה המרכזי והבנת הבעיה בה נתניהו נמצא הולידה ראיון ברדיו החרדי  ‘קול ברמה’. פתיחת מושב החורף והכנסת מנקזת אליה חוקים רבים המטלטלים את ספינת הקואליציה ומאיימים לשבור אותה במים העמוקים של הפוליטיקה הישראלית. לנתניהו צרות מבית בתוך הליכוד וצרות מחוץ בין התנועה יש עתיד והבית היהודי. ונתניהו מוצא לעצמו זמן ומתראיין לרדיו קול ברמה. שום כלי תקשורות לא קיבל את הראיון הזה לא ערוצי התקשורות הגדולים בישראל. מהדורת החדשות נאלצו להסתפק בקטעים נבחרים מתוך נאומו שנאמר במליאה מספר שעות קודם לכן. וקול ברמה השתבח בראיון חי בו נתניהו לא רק השמיע אלא גם נשאל.

בכירים בלשכת נתניהו אומרים לי אכן יש חישוב מסלול חדש נתניהו מודע למצבו בתוך המגזר החרדי. הוא יודע שומע וגם קורא כי היחס אליו גרוע יותר מאשר ללפיד ובנט. באם הוא לא ישנה גישה עכשיו ומיד מצבו רק ילך וידרדר מדחי לדחי. בלשכתו הפנימו כי לא ניתן עוד להפקיר את הזירה התקשורתית רק לחברי הכנסת החרדים מבלי לתת תגובה הולמת, וכחלק מתפיסת עבודה חדשה נתניהו הולך להשקיע בחרדים.

 לא השקעה ברמת שינוי חוקים לא הטבות תקציביות ולא השמטת הסעיף הפלילי. נתניהו יעבור ממצב של התעלמות למצב של הידברות. השינוי יהיה יותר פגישות מול ראשי המפלגות החרדיות, ויותר ויותר ניסיונות להעביר מסרים לתוך כלי התקשורות החרדית. נתניהו חוזר כל הזמן על מנטרה קבועה אני רציתי, זה הם בנט לפיד וליברמן שהטילו וטו. הם לא רצו אתכם.

נתניהו בונה על הזיכרון הקצר, והציבור שלנו נפגש עם גזרות נתניהו בכל יום במכולות, ביוקר המחיה, בדיור, בכל 20 בחודש עם קצבת ילדים עלובה, בבעיות הצבא וגזרת הגיוס. לא די לשוחח עם ראשי המגזר החרדי ולהעניק ראיונות לכלי התקשורות החרדים. על נתניהו לעשות מעשה ועד שהוא לא יעבור לשלב המעשים בציבור החרדי ביבי הוא שם נרדף לקללה.

משבר הגיור

ביום ראשון בערב ראשי המפלגות החרדיות היו בטוחים כי גם סערת הגיור תהיה מאחוריהם. בשקט בשקט ניהלו דרעי גפני וליצמן שיחות עם חברי הכנסת הערבים במטרה להתנגד לחוק הגיור. ההצעה החרדית לערבים הייתה: בשביל מה לכם להוסיף עוד יהודיים בעולם. הערבים השתכנעו לאחר שהגיעו להסכמות שונות במספר חוקים שבהם יצליחו לגייס את החרדים.

ראש הממשלה נתניהו עשה פלגינן דיבורא, ולחרדים אמר כי יתנגד להעביר את החוק, אבל בפועל שלח את מגישיו להגישו דרך הכנסת. בכך חשב נתניהו כי הוא ייצא טוב גם עם החרדים וגם עם ידידיו הרפורמים והקונסרבטיבים. אלא שמליל ראשון ליום שני בבוקר הרבה מים זרמו בירדן. והערבים זומנו לפגישה עם שר החינוך שי פירון שם הובטחו להם כיתות ועוד שאר כופתאות.

הערבים שינו כיוון והחרדים נותרו להיאבק כנגד החוק ביחד עם חברי הכנסת של הבית היהודי. בתוך אולם הוועדה התנהל הוויכוח בין חברי הכנסת מחוץ לאולם הוועדה עמדו המושכים בחוטים. פרח לרנר יועצת ראש הממשלה שוחחה עם ח”כ יריב לוין, וניסתה לראות כיצד ניתן למזער נזקים. אלקין הגיע למקום והושע גוטליב ראש המטה של ציפי לבני שוחח איתה בטלפון בניסיון להסביר לה את המתרחש, ולנסות להוביל מהלך משלו. גם היועצת של יאיר לפיד ועוזרו של שי פירון שיבי פרומן הנראה יותר כמו חיל בארגון נוער הגבעות מאשר יועץ של השר מיש עתיד לא נותרו מאחור.

יו”ר הוועדה רותם הוביל את הדיון לדחייה  באחת וחצי ידעו כולם היהדות החרדית נחלה כישלון בין אם החוק יעלה לכנסת, ובין אם הוא ילך לכיוון של וועדת מחליטים בממשלה, נתניהו ייצא קירח מכאן ומכאן. החרדים לא מוכנים לשמוע גם על הצעת הממשלה, בתנועה לא יבלעו את הגלולה, אבל זה לא יעבור לנתניהו בשתיקה. והרפורמים ממש כועסים על נתניהו.

אם החוק יעבור דרך הממשלה לפי הבסיס של הצעת המחליטים אזי בנט יכול לרשום לעצמו ניצחון נוסף, אולם אנשי האיחוד הלאומי יאלצו לפרוש מהממשלה, וזאת בהתאם לדעת רבותיהם. בטח אתם שאולים מה יעשה סגן השר בן דהן יקיר המדור, ותלמידו חביבו של נפתלי בנט? אז הוא כבר אמר כי הוא לא מבין למה הרבנים הראשיים לא המשיכו את הפגישות עם הרבנים דרוקמן ודרורי. ואתם בטח מאמינים לו. אז זהו שדווקא רב העיר פתח תקוה הגאון רבי מיכה הלוי שליט”א הבהיר כי, צר לו שבן דהן אינו מדייק. כב’ הרב זהיר בלשונו. אני מוכן לתרגם לכם את דבריו לשפה ברורה. בן דהן משקר.

שר החינוך

הכנסת ה-19 מאכלסת בתוכה טיפוסים רבים חלקם משעשעים יותר חלקם פחות. חלק מהם אף מכהנים כחברי כנסת. חלק מהם הגדילו לעשות והצליחו לחדור לממשלה. אחד הטיפוסים האלו הוא שי פירון שר החינוך. דמות המלאה סתירות פנימיות, המקפיד על כך שלשמו יוצמד תואר רב.

פירון פתח השבוע וטען, כי לא יתכן שאנשים שלא משרתים בצה”ל יקבעו את הליך הכניסה לעם היהודי. מה בדיוק הקשר היחיד שבין דבריו לקביעת הליכי הגיור? הרצון לעורר שוב את השנאה והאיבה לציבור החרדי.

האם נוכל לקבל את העובדה שבראש משרד הבריאות עומדת אישה שהידע וההבנה שלה בנושא בריאות ורפואה שואף לאפס. כיצד נקבל את העובדה שבבית המשפט העליון יושב שופט ערבי העונה לשם סלים ג’ובראן שאינו עומד בשירת התקווה ולא שירת בצה”ל כלל אבל לאיש הדבר לא מפריע למנות את ג’ובראן לשופט בבית המשפט העליון וליו”ר וועדת הבחירות המרכזית? האיש יושב בערכאה שיפוטית הגבוהה ביותר בישראל ומחליט על פרשנות חוקים וקביעת הלכות חדשות בנושאים שונים.

הייתכן שאדם שלא שירת בצה”ל יקבע כאן במדינה סדרים חדשים? חברו של ג’ובראן השופט אליקים רובינשטיין כתב עליו “מחברות יומיומית במשך קרוב לשמונה שנים, בעבודתנו המשותפת, אוכל להעיד על יושרתו כשופט ועל היותו אזרח נאמן של מדינת ישראל המייצג את המדינה בכבוד ובהצלחה בחו”ל, וירבו כמותו”.

ג’ובראן זכאי להגנה והחרדים לא. פירון לא למד להכיל את העבודה כי גם למיעוטים בישראל יש מה לומר בנושאים רבים. ועוד מעט הוא יצטרך ללמוד כי דווקא אותם חרדים הם אלו שיקבעו את הסדר היום. סוג של למידה משמעותית.

אם רק בודקים את הישגו של שר החינוך, די להציץ בנותנים אותם מספק משרד החינוך בעצמו באמצעות מבחני המיצב. בשנת תשע”ד חלה עלייה 11% במקרי האלימות לעומת 6% בשנת תש”ע. אולי שי פירון יתעסק בענייני משרדו מאשר בסוגיות שבהם הבנתו דלה.

החוק לרמיסת כבוד הרבנות

אם נבדוק לעומק את פעולותיו של סגן שר הדתות במשרד הדתות נמצא כי סגן השר שהוא יקיר המדור עסוק יום וליל בתוכניות כיצד להצר את צעדיהם של הרבנים. בעוד בכל משרד השר עסוק בדרך לפתח להשביח ולהוסיף סגן השר עסוק בפעילות של מניעה קיצוץ ופגיעה.

ביום שני הוא הגיש את הצעת החוק המבישה האמורה להפוך את כל הרבנים ‘לרבנים מטעם’. בן דהן רוצה להחזיר אותנו לימים האפלים של רוסיה בהם מונו רבנים בכדי להיות אומרי הן לדברי הצאר. לפי החוק של בן דהן תוקם וועדה מיוחדת שתוכל להדיח רבנים. בוועדה יכהן נציג מטעם הרבנים הראשיים לישראל, דיין שימונה על ידי השר, יועץ משפטי שימונה גם הוא על ידי השר, סוג של וועדה שמוגדרת יותר כוועדה מטעם, מאשר וועדה נטולת אינטרסים פוליטיים.

סגן השר מבקש לחזור לימים בהם כיהן כמנכ”ל בתי הדין הרבניים. אז היה אורב לדיינים שמאחרים ומתעסק עם סיכות מהדק שנעלמו באורח פלא מבתי הדין הרבניים. המדיניות שלו במשרד מאופיינת יותר כפקיד ממשלתי ולא כקובע מדיניות. הצעת החוק הזה היא הרצון העז של בן דהן לעסוק בזוטות ולא מאפשר לו להשתחרר ולפעול למען שדרוג שירותי הדת.

גם הדיון שנערך בבוקרו של יום רביעי בוועדת הפנים של הכנסת חשף את פרצופו של בן דהן כעסק פוליטי המבקש לעסוק רק במינויים פוליטים והשיקולים הצרים אלו שמנחים אותו. חבל שהוא לא לוקח אחריות על הנעשה במשרדו.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    פירון הוא לשר חינוך הוא סר חינוך
    01/11/2014 18:08
    איציק
  1. רודף את הציבור חרדי

  2. שסניקים כואב לכם
    02/11/2014 17:53
    יוסי
  3. ביבי זרק אותכם החוצה

  4. ביבי זרק ביבי ישלם.
    03/11/2014 20:48
    דרדס
  5. בי זרק ביבי ישלם.
    אני רק מקווה שהוא לא יקנה את העסקונה החרדית בנזיד עדשים.

  6. רוזן זה קול חי עוד לא הבנתם!!!!!!!
    04/11/2014 05:36
    קאטו הזקן והים
  7. מאמר שלם בגלל שלא התראיין אצלם אלא אצל המתחרים