מחבל סדרתי: כרוניקת הטרור של איש הג’יאהד שירה בגליק

אבי כץ
|
ו' חשון התשע"ה / 30.10.2014 14:49
מועתז חיג’אזי, המחבל שניסה להתנקש בגליק, הוא טרוריסט מוכר: ב-2001 נשפט ל-6 שנים בשל 7 הצתות מכוונות • בכלא תקף פעמיים סוהרים וגרם לפציעתם, ומעצרו הוארך שוב ושוב • אז איך הוא עבד במקום שמארח את הנשיא וראש הממשלה?

מחדל אבטחה? המחבל שניסה להתנקש אמש ביהודה גליק – מועתז חיג’אזי, הוא טרוריסט מורשע שריצה שנות מאסר ארוכות – אז איך הוא עבד במקום כה רגיש?

מועתז חיג’אזי, טרוריסט בן 32, מפעילי הג’יהאד האסלאמי, ותושב שכונת אבו טור בירושלים, הוא המחבל החשוד בניסיון הרצח של פעיל הימין יהודה גליק אמש.

אולם מתברר, כי אין זה פיגוע הטרור הראשון של חיג’אזי, וכי מדובר בטרוריסט מוכר ורב-מעללים.

את תחילת הדרך הטרוריסטית, עשה חיג’אזי לפני 14 שנה, בשנת 2000, אז נעצר ונשפט לשש שנות מאסר זאת בגין 7 הצתות מכוונות שביצע.

אך מעצרו הוארך שוב ושוב, והוא שוחרר מהכלא רק ב-2012, זאת בשל סדרה של תקיפות אלימות שביצע בתוככי הכלא.

בינואר 2001, הוא תקף ופצע שני סוהרים, באמצעות סכין גילוח. הוא הודה במעשה ונשפט ל-7 שנות מאסר, כלומר עוד 5 מעבר לעונש הראשון.

בשל מסוכנותו הוא נכלא בהפרדה, בכלא אשל, אבל גם שם בשנת 2003, הוא תקף סוהר וגרם לו לחבלות חמורות. במקרה זה הוא נידון ל-4 שנות מאסר, תוספת בפועל של עוד שנתיים.

חיג’אזי הגיש עתירה לבית המשפט המחוזי, נגד כליאתו בהפרדה. העתירה נדחתה והשופט קבע: “איני סבור כי ניתן לעקר את הסיכון הנשקף מהאסיר בדרך אחרת, זולת ההפרדה המבוקשת”.

קצין המודיעין של מחוז דרום של בתי הסוהר, כתב עליו כי הוא “אסיר אלים, בלתי צפוי וכוחני שהיה מעורב במספר תקיפות של אנשי סגל ואסירים אחרים”.

כאמור, רק לאחר 11 וחצי שנים מאחורי הסורגים, שוחרר חיג’אזי ב-2012.

בראיון לתקשורת הפלסטינית, עם שחרורו מהכלא, אמר המחבל: “הלוואי ואהיה קוץ בגרון של התוכנית הציונית לייהוד ירושלים. הדבר שגורם לי להיות שמח יותר מכול הוא שאני חוזר לירושלים, לבית אל-מקדס, בין משפחתי ובין עמי”.

לאור הנתונים האלה, לא ברור כיצד הועסק חיג’אזי במסעדה שבתוך מרכז מורשת בגין, מקום רגיש, המארח את בכירי השלטון בישראל.

רק בחודש שעבר נערך במקום כנס לציון עשור להקמת המרכז, בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין, וראש הממשלה בנימין נתניהו.

בתקופה האחרונה התארחו במקום גם, שר הביטחון משה בוגי יעלון, שר הפנים היוצא גדעון סער, וראש העיר ירושלים ניר ברקת ובכירים נוספים, חלקם יש להדגיש, אף סעדו במסעדה בה עבד המחבל.

בנוסף, בכנס של נאמני הר הבית, שנערך אמש במקום, השתתפו: סגן שר הדתות אלי בן דהן, ח”כ משה פייגלין וח”כ מירי רגב, אך לדברי המשתתפים, למרות שמדובר באירוע רגיש בפרט בעיתוי הנוכחי, לא הייתה כל אבטחה מיוחדת.

מנהל מסעדת ‘טרסה’, טל רוזנצוויג, אמר היום לתקשורת: “אני מתפלל כמו כולם לשלומו של יהודה גליק. אנחנו המומים בדיוק כמו כולם מהסיפור הזה. אני מפעיל מקומות מזה כ-14 שנה בירושלים, כידוע לכולם ירושלים זה מקום שעובדים בו יהודים לצד ערבים, במאות עסקים, והמציאות המורכבת ידועה לכולנו. פעלנו במסעדה על פי כל הנהלים וההוראות של כוחות הביטחון, ואנחנו משתפים פעולה בחקירה. הוא עבד אצלנו בערך כשנה”.

משה פוקסמן, המשנה לראש מרכז בגין, אמר: “אנחנו מאוד מזועזעים מניסיון ההתנקשות שאירע אמש, אני היום הייתי אצל יהודה, הלכתי לבקר אותו, חיזקתי את המשפחה. הניסיון התנקשות נעשה באמת על ידי עובד במסעדה שהיא זכיין חיצוני במרכז בגין. אנחנו משתפים פעולה עם החקירה העברנו להם חומרים רבים, שסייעו ללכידת המתנקש, ואני שמח שהצליחו ללכוד אותו.

אנחנו צריכים לבדוק אם האיש היה כאן כשהיו נוכחים בכירים, אנחנו לא בטוחים שהוא היה כאן בזמן הזה. כל העובדים נבדקים כשהם נכנסים לפה, יש שומרים ואבטחה כמו בכל מוסד ציבורי בארץ”.

הבוקר פשטו כוחות ימ”מ על ביתו של המחבל בניסיון לעוצרו, הוא עלה לגג הבית ופתח בקרב יריות, בסיומו הוא נורה ונהרג.

אמש סמוך לשעה 22:10, בתום כנס של נאמני הר הבית שנערך במרכז מורשת בגין בירושלים, ניגש חיג’אזי כשהוא רכוב על אופנוע לגליק, שאל אותו “אתה יהודה גליק?” – ומשנענה בחיוב אמר: “אני מצטער, אבל אני חייב. עצבנת אותי” – וירה בו ארבעה כדורים.

גליק התמוטט ופונה לבית החולים, כשהוא סובל מאיבוד דם רב, ובמצב קשה מאוד. הוא נותח, ומצבו התייצב, אך עדיין נשקפת סכנה לחייו.

התפללו לרפואת: יהודה יהושע בן איטה רבקה ברנדה