הרב לייבל קפלן, כחייל נאמן של הרבי, מקבל בסופו של דבר את התמליל המהימן והמדויק של דברי הרבי לעיתונאי עודד בן עמי - ולצד מאמציו ל"מזעור נזקים" במישור הפנים-חרדי, מול מועצת גדולי התורה ועסקני אגודת ישראל, הוא לא זונח את תפקידו ושליחותו המהותית.
הוא מתאושש מחוסר-ההבנה והמבוכה הראשונית שתקפו אותו ומיד מתחיל להוביל את המהלכים לסיכול הקמת ממשלת מערך.
גם פעולות ראשוניות אלו מתוארות ביומנו האותנטי:
"ביום ג' בלילה (אחרי החלטת מועצת גדולי התורה וחתימת הח"כים) הגיעו לראשונה ידיעות ברורות לפעול בכל תוקף בכדי לסכל את ההחלטה הנ"ל. ואז הותחלה פעולה נמרצת מצדנו במרץ לחפש עצות וכו', וביום ד' נפגשנו עם הר"י אלתר לטכס עצה מה לעשות, ואמר לנו אז שהיה רושם אצל הח"כים שחב"ד אין מתערבים ואולי אף נוטה דעתם לכיוון המערך, ועל כל פנים אין מתערבים במשך כל הזמן, ועשו מה שעשו מתוך ההנחה הזאת.
"וכן מזה שידוע שכשחב"ד רוצה משהו אין יושבים בחדרי חדרים אלא פועלים במרץ, בפגישות אצל כולם וכו', והולכים ברעש גם למועצת גדולי התורה, וכאן היה בקול דממה דקה, ושגם הגילוי דעת אינו ברור, וכבר אחרי הכל וכו'. ההמשך היה בפעולה לסכל וכו' כנ"ל, וכפי שדווח במשך הזמן".
בערב חג הפסח כותב הרב לייבל קפלן למזכירו של הרבי, ר' לייבל גרונר, את המכתב הבא אותו הוא מריץ בפקס:
"הבוקר התקשר אלי ר' הרשל כץ, הגבאי של האדמו"ר מויזניץ וביקש להודיעני הודעה רשמית מטעם האדמו"ר מויזניץ, שהוא כואב מאוד ושבור מאוד מזה שהודיעו ר"א ורדיגר שקיבל הוראה מכ"ק אדמו"ר שליט"א שלא לציית להחלטת מועצת גדולי התורה.
"אילו היו באים בשליחות מכ"ק אד"ש למועצת גדולי התורה, והיו באים לפני שדנו והחליטו, ועל כל פנים היו מודיעים רשמית למועצת גדולי התורה שכ"ק אד"ש סובר כך – היה מבין, אבל כך מבלי הודעה למועצת גדולי התורה, הוא, בתור נשיא מועצת גדולי התורה רואה בזה פגיעה במועצת גדולי התורה ובזיון מועצת גדולי התורה און א שטאך אין הארצן (-ודקירה בלב) למועצת גדולי התורה. וכואב מאוד ושבור מאוד על זה. קיבלתי ההודעה ואמרתי שאם יהיה לי משהו לומר אודיעו".
כאמור, את כל המאמצים ואת "כל האוצרות", כל הקשרים וכל הדמויות שניתן היה לגייס לטובת העניין - גייס ר' לייבל קפלן בניסיון להרגיע את חברי מועצת גדולי התורה, ולוודא שח"ו לא יגבה טורא בינם לבין הרבי.
עוד מיומנו של ר' לייבל קפלן, דברים מהם משתמע לכאורה שר' אפרים וולף (-בא כוחו של הרבי בארץ), שהתבקש ברגעים כה סבוכים להתגייס למערכה, הביע חוסר שביעות רצון מכך שמערבים אותו בנקודת-זמן כה מאוחרת על מהלכים בהם לא היה מעורב כלל:
"בינתיים קיבלתי ההודעה מרא"ו (-הרב אפרים וולף) על דבר העניין שלא היה ידוע לו קודם; ולעת עתה אינני רואה מה יש לי לענות בזה (להיכנס לוויכוח על זה או לדייק בזה האם היתה לו הוראה מפורשת ישירות אליו וכיו"ב). רא"ו (-הרב אפרים וולף) אמר לי שיבקר אצל ר"י באדמגו"ר (-האדמו"ר מגור הנוכחי) בהתאם להוראה שקיבל, אבל במצב הדברים אין טעם לכאורה כעת לבקר אצל אדמו"ר דויזניץ, מה גם שספק גדול אם יקבלנו".
מהמכתב הנוכחי, כמו גם מתכתובת נוספת בין הרב קפלן לר' לייבל גרונר שממנה אצטט להלן, נראה כי להוראה שניתנה מהמזכירות להעביר את המסר לחברי מועצת גדולי התורה נלוותה עוד הוראה, להסביר שבדבריו של הרבי לעיתונאי אין לראות התערבות אלא 'גילוי דעת' (וכפי שכינה זאת ר' לייבל ביומנו).
כלומר, לא היתה כאן הוראה מפורשת של הרבי, אלא הרבי הבהיר את דעתו האישית באופן ברור באוזני העיתונאי, והציפייה והתקווה היא שכל מי שדעתו ועמדותיו של הרבי חשובות לו - יפעלו בהתאם. ואולם, להדגיש בכל לשון אפשרית, שהרבי לא הורה לאף אחד לעשות שום דבר במקום מועצת גדולי התורה ולא להתערב בסמכויותיהם, רק גילה דעת קודשו במענה לשאלה שהופנתה אליו על ידי העיתונאי. ולכן, אי אפשר שלא לפעול בהתאם לדעתו הקדושה.
"רב סרן שמועתי" מתגייס
בזמן הקצר שנותר בין ישיבת מועצת גדולי התורה והחתימה על ההסכם הקואליציוני לבין ההשבעה בכנסת, ניסו חברי מועצת גדולי התורה והמשב"קים לנקוט בכל דרך אפשרית על מנת לשמר את ההחלטה המקורית ולהביא לכך שסיעת אגודת ישראל כולה תתמוך בהקמת ממשלת פרס.
בהתאם לכך, ככל הנראה, היו פעולות מכוונות של פוליטיקאים שיצרו דיס אינפורמציה מכוונת. מערכת "רב סרן שמועתי" הופעלה בקיטור עז, ובין היתר הופעל לחץ על חברי הכנסת אברהם ורדיגר ואליעזר מזרחי בניסיון לשכנעם ש"עסקני חב"ד" סבורים שהם לא צריכים להתנגד להוראות מועצת גדולי התורה.
השבעת הממשלה שנועדה ליום א' דחול המועד (ויום טוב שני של חו"ל) לא צלחה.
בערב החג בניו יורק (כשבארץ כבר נכנס החג), משגר המזכיר ר' לייבל גרונר אל הרב קפלן פקס עם המסר הבא (המועתק בזאת מתוך דף הפקס שנמסר לי מארכיונו של הרב קפלן):
"לפני כניסת החג אצלכם קיבלתי ב' טלפונים. א' מר' אברהם שי' ורדיגר ואמר לי שהגבאי של הווישניצער אמר לו שדיבר אתך על דבר כל העניין. והגבאי אמר לו שכאילו אתה אמרת לו שנכון שדעת כ"ק אדמו"ר שליט"א היא כך וכך, אבל באשר לא היתה הוראה מפורשת לפב"פ (-פלוני בן פלוני) אין זה מחייב אותו ויכול לציית גם להחלטת מועגדה"ת (-מועצת גדולי התורה) וכו'.
"אח"כ טלפן אלי ר' אליעזר שי' מזרחי מיט א געוואלד שהגבאי של ווישניץ טלפן אליו ואמר לו שעסקני חב"ד אומרים שגם לאחרי הצהרת כ"ק אדמו"ר שליט"א יכול לקיים דברי מועצגה"ת.
"אני עניתי לשני הנ"ל שבטח היתה כאן אי הבנה מצד הגבאי, כי אי אפשר שאתה תאמר דברים כאלו.
"הנני כותב לך הנ"ל, כי מאוד נחוץ להבהיר אצל הגבאי הנ"ל שדברי כ"ק אדמו"ר שליט"א הם חד משמעותי וכו' וכו'.
"נא להודיעני, חג הפסח כשר ושמח, לייבל"
הרב קפלן השיב על אתר במוצאי החג לר' לייבל גרונר כהאי לישנא:
"קיבלתי הפאקס מערב חג הפסח. כמובן מה שכתב שאמרתי לגבאי של הויזיניצר – להד"ם! מובן גם כן שהגבאי של הויזינצר מחפש איך למצוא עילה לכיוון שלו. אתקשר אליו להבהיר לו שלא כך אמרתי, ושלא יאמר דברים כאלה בשמי.
"בינתיים סוכם על אסיפה עם ר"א וורדיגר ור"א מזרחי הלילה בלוד ואני אץ לצאת בכדי להגיע לשם בעוד מועד.
"האסיפה על פי בקשת ר"א ורדיגר ויהיו שם ר"א וולף והר"י ירוסלבסקי והר"מ אשכנזי וגם ... ר"ט בלוי (- הרב טוביה בלוי).
"אוסיף להודיעך בפאקס כשיהיו התפתחויות, א גוט יום טוב".
הנה כי כן מאז גילוי הדעת של הרבי לעודד בן עמי, התמסרו כל הרבנים והעסקנים לפעול למילוי רצון קודשו של הרבי - תוך ניסיונות כבירים לכבות כל להבה ולמנוע כל נזק אפשרי גם במישור הפנים-חרדי. אגב, בפעילות זו כאמור עסקו גם עסקני חב"ד ובראשם ר' לייבל קפלן, ר' אפרים וולף, אחי הרב טוביה שי', וגם, במידה לא פחותה, ואולי אף אינטנסיבית יותר, הרבנים אשכנזי וירוסלבסקי שהיו שותפים לכל המגעים ולפגישות.
חשובה הקדמה זו, כי מי שטוען שההסברה החב"דית באותה עת "חטאה" לנאמנות, וחתרה ח"ו כנגד רצון קודשו של הרבי - צריך לדעת שהטענה המופרכת הזו מופנית בראש ובראשונה כלפי אותם רבנים שעמדו בראש מערכת ההסברה והפעילות ה"פוליטית" הזו ובוודאי לא פחות מאשר עמיתיהם העסקנים, שהוקעו באכזריות על ידם, זמן קצר לאחר מכן.
עוד קטע מיומנו של ר' לייבל קפלן – ששב וכותב למזכיר ר' לייבל גרונר זמן קצר לאחר מכן בא' דחול המועד פסח, תש"נ - 10:45:
"כעת דיברתי עם הגבאי של הויזניצער, שאומרים בשמו שאמרתי לו שדעת כ"ק אד"ש בנדון זה אינה מחייבת ואפשר לציית למועצת גדולי התורה, והלא לא אמרתי מעולם דברים כאלה. הנ"ל הסכים ואמר, בוודאי בוודאי, הרי לא דיברנו כלל בקשר למועצת גדולי התורה אם אפשר אף על פי כן לציית להם. המשכתי ואמרתי לו: הרי מי שמקבל דעת כ"ק אד"ש ואומרים לו שדעתו בזה חד משמעית מובן שזה מחייב אותו. שמע את הדברים והודה לי ונפרדנו ברוח טובה.
"נ.ב. התקשרתי אליו יותר מוקדם וכיון שלא היה השארתי הודעה והוא חזר אלי והתנצל שלקח הרבה זמן כיון שעד שגמרו הטיש וכו'".
לחצים על אברהם ורדיגר
בשלב הבא החלו גורמים המזוהים עם מועצת גדולי התורה, שביקשו בכל מאודם לקיים את ההסכם הקואליציוני ולכונן את הממשלה המיועדת עם שמעון פרס, להפעיל לחצים על ח"כ אברהם ורדיגר שיגלה הגינות ויתפטר מהכנסת.
בכך, נאמר לו, "ירוויח" משני העולמות. גם לא ימרה את פי קודשו של הרבי ולא יסטה מדעתו הקדושה, אולם גם יחזיר את המנדט לאגו"י שמועצת גדולי התורה שלה החליטה שהסיעה נכנסת לממשלת פרס.
החישוב היה שאם ורדיגר פורש, נכנס במקומו הבא אחריו ברשימה, שמואל הלחמי, שבמינוח הפוליטי כפי שנהוג לומר "כבר החל למדוד חליפות". ולמרות היותו איש פא"י (סיעתו של ורדיגר), הספיק להבהיר לחרוצי העיתונאים שהשיגוהו כי אם ייכנס לכנסת יציית למועצת גדולי התורה ללא כחל ושרק.
בשעה 1:15 לפנות בוקר מוצאי יום א' דחול המועד פסח (בארץ) ויום טוב חג הפסח (בחו"ל) כותב הרב קפלן לר' לייבל גרונר, בשלישית באותו יום, את המכתב הבא - אותו הוא מריץ אליו בפקס וממנו ניתן לראות בבירור כי מכאן ואילך אין הוא רק משיב לשאלותיו של המזכיר ומבהיר הבהרות, אלא אף מעדכנו על כל צעד ושעל בכל התפתחות קטנה כגדולה.
במאמר מוסגר: אין לראות בכך דבר שולי או סמנטי, אלא תהליך רב משמעות. עד כה, במשך עשרות שנים, משגר היה ר' לייבל קפלן כל מכתב וכל דיווח שלו לרבי באמצעות המזכיר ר' בנימין קליין. מכאן ואילך נפל דבר: פרשת התרגיל והתפתחויותיו העתידות להתרגש עלינו, ואשר הרב קפלן אינו יכול באותה שעה לשערם אל נכון, מחזקת את מעמדו של גרונר ומובילה אותו למרכז הצומת בה למעשה הוא המוליך והמביא בכל דבר שעל הפרק, הוא ואין בלתו.
וכך כתב הרב קפלן:
"1. ורדיגר התקשר והודיעני עתה שמתכוון להתפטר מהכנסת בכדי שלא יצטרך להצביע, ושממילא כיון שמזרחי יצביע נגד - המטרה של כ"ק אד"ש תתבצע. אמרתי לו שההחלטה לא נראית לי נכונה, ואי אפשר לדעת מה יקרה ברגע האחרון - שאחד יצטרף במקומו. לא יכול היה להאריך כי דיבר ברמזים מטלפון שחשש וכו', וסוכם שנדבר עוד הפעם מחר בבוקר."
הנה כי כן הרב קפלן משכנע את ורדיגר לא להתפטר, כדי שהמחליף שלו לא יתמוך בממשלת 'מערך'. אין שום ספק, אפוא, באשר למהות פועלו וכיוון מאמציו של ר' לייבל קפלן באותה עת (כמו תמיד): לפעול בכל הכוח שרצון קודשו של הרבי יתממש הלכה למעשה.
המשך המכתב: "נראה לי שלא החליט סופית בזה ובוודאי לא הודיע עוד על דבר זה, ובנו חנוך אמר לי אחר כך שיראה לדחות ההכרעה בזה עד כמה שאפשר.
"2. יש שמועות (שלא התברר עד כמה הן נכונות) שש"ס יתן לפרס כמה נמנעים שיצטרך בכדי שממשלתו תעבור. מחר בבוקר יושבת מועצת חכמיהם.
"3. בינתיים הפגישה בין הליברלים לליכוד התפוצץ הערב ללא תוצאות ואין ידוע לאן פניהם מועדות.
"4. מזרחי הודיע הערב ברדיו שלא קיבל הוראה מיוחדת על דבר זה".
באותו יום, יצר ח"כ אברהם ורדיגר קשר טלפוני גם עם אחי ר' טוביה ושאל אותו האם ניתן להצביע בעד ממשלת פרס. אחי ר' טוביה עונה לו ברורות: "הרי הרבי גילה דעתו באופן הברור ביותר וכיצד אתה מעלה בדעתך ללכת נגד רצון הרבי?!"
למחרת בבוקר שב ומדווח הרב קפלן לר' לייבל גרונר כי ורדיגר בוחר בדרך ההתפטרות, וזו הפכה לעובדה:
"1. ורדיגר הודיע ברדיו הבוקר שלפנות בוקר הגיש התפטרותו לכנסת משום שמצד א' היתה לו הוראה מפורשת מכ"ק אד"ש באמצעות המזכיר: א) כ"ק אד"ש אינו מבין למה לוחצים עליו; ב) כ"ק אד"ש אמר את דעתו באופן הברור ביותר; ג) אסור שיתן יד לממשלת פרס. ומצד הב' אינו יכול לעשות נגד מועצת גדולי התורה, ועל כן מתפטר. מהבוקר אי אפשר להשיג אותו".
בסעיפים הבאים במכתב מעדכן הרב קפלן את המזכיר בהתפתחויות במישורים הנוספים ומהם, שוב, ניתן ללמוד על המאמצים שהוא עצמו נוקט בהם, בכל דרך אפשרית, על מנת להביא ליישומו המלא של רצון הרבי:
"2. הליברלים חתמו לפנות בוקר עם הליכוד. 3. על ש"ס אין ידיעות נוספות. 4. אמש עוד שלחתי את דוד נחשון לורדיגר עם א' טאוב (הוא לא בביתו בירושלים ת"ו אלא במוסד פא"י, יד בנימין) וסיכמתי שרא"ו (-הרב אפרים וולף) יתקשר אליו הבוקר. התפטרות הנ"ל נכנסת לתוקף בעוד 48 שעות וממילא הבא בתור (הלחמי) לא יהיה בהצבעה וורדיגר הודיע שגם לא יהיה – כמובן תלוי מה יהיה עם האחרים.
"5. את מזרחי אי אפשר להשיג לעת עתה. אומרים שהיה אצל הויזניצר הבוקר, ומשם יגיע לכנסת. יש שמועה שגם הוא יתפטר מאגו"י ויקים סיעת יחיד. הדברים יתבררו בשעות הקרובות".
איפה אליעזר מזרחי?
לא למותר לציין כי נמען המכתב, ר' לייבל גרונר, ידע גם ידע באותה שעה בדיוק היכן נמצא אליעזר מזרחי, שכן עושה דברו ונאמנו, יוסף יצחק אהרונוב, היה זה ששש להיכנס כמושיע בסיפור, ופרש את חסותו על מזרחי כשהחביאו במלון 'הילטון' בתל אביב.
ר' לייבל גרונר ידע היטב היכן מזרחי, מה מעשיו ומה תכניותיו. אבל הוא לא טורח לעדכן על כך את ר' לייבל קפלן, ומותיר אותו בתמימותו להמשיך לכתוב לו ולהתרוצץ כדבורה בכוורת, לחפש את מזרחי בכדי לוודא שלא יהיו כל 'הפתעות' מצידו ויצביע כרצון קודשו של הרבי.
מסכן ר' לייבל קפלן: לא יודע, איך זמנו קצוב, חינו סר, ואין כאן אלא עניין של ימים אחדים עד שהוא יוקע ביד זדונית, ינושל מכל תפקיד ציבורי כלל-חב"די - ביוזמתו, בניצוחו ובניהולו של ר' לייבל גרונר - ועל פי הדרכתו המדוקדקת מרחוק.
באותו יום, בשעה 10:45 כותב הרב קפלן לגרונר:
"מזרחי הודיע רשמית שמתפטר מאגודת ישראל והופך לסיעת יחיד ויצביע נגד. ההודעה שלו היתה יפה ומכובדת. אמר שלא קיבל הוראה מפורשת אבל דעתו של כ"ק אד"ש ידועה.
"פרס ביטל ההודעה על הקמת הממשלה והלך לנשיא לבקש ארכה נוספת באופן שהיום בכל אופן לא תהיה ממשלה. אם יקבל ארכה, ייכנס בינתיים הלחמי במקומו של ורדיגר, והודיעו שהוא יצביע עם אגו"י".
ר' לייבל קפלן ממשיך לעשות מאמץ שלא ליצור קרע עם אגודת ישראל ועם מועצת גדולי התורה ומנסה לשכנע שכדאי ש'המועצת' תכונס שוב (ואז היא זו שתקבל החלטה שלא תומכים בפרס):
"ר"י אלתר (-האדמו"ר הנוכחי מגור) התקשר לרא"ו (-הרב אפרים וולף) וביקש לדבר אתו, רא"ו נוסע אליו. אמרתי לרא"ו שיבקש מר"י אלתר שכיון שיש היום מצב חדש הרי יש סיבה לישיבה מחודשת של מועצת גדולי התורה. נפגשים היום עוד פעם עם רפ"מ" (-רבי פנחס מנחם אלתר, ה'פני מנחם'. כאמור, הדמות היחידה במועצת גדולי התורה שלכל אורך הדרך לא תמך בהקמת ממשלת פרס ולפיכך גם הדמות היחידה שנענתה ברצון להיפגש עם הרב קפלן. י.ב.)
"נבקש גם פגישה עם אדמו"ר דויז'ניץ. נשתדל לשכנע את ורדיגר שיחזור בו מהתפטרותו כיון שעכשיו יבוא הלחמי במקומו להצבעה זו".
פחות משעתיים לאחר מכן, בפקס הנושא את השעה 12:30, שב הרב קפלן ומדווח לר' לייבל גרונר:
"דיברתי כעת עם הגבאי של הויזניצר. אמר שאינו חושב שתהיה אפשרות של פגישה אתו. ביקשתי שבכל זאת יברר וסוכם שאתקשר אתו בערב. אח"כ מסר הטלפון להרב ולצר ראש המוסדות דשם. אמר שמזרחי אמר לויזניצר הבוקר שקיבל הוראה עתה וכו' והוא שבור מאוד מזה.
"שוב, מנסים להסביר כיצד יתכן שהרבי שינה את עמדתו ו'המועצת' יוצאת 'מטומטמת', הכל מבלי לוותר אפילו על נימה מדברי הרבי הידועים כעת ורצונו הקדוש. הסברתי עוד פעם שלא היתה שום הוראה נוספת חוץ מהבעת הדעה הראשונה. ורק שכ"ק אד"ש אמר עוד פעם עתה שהבהיר את דעתו באופן ברור וחד משמעי מכבר ואין בזה שום שינוי. וממילא זה מחייב כל הסרים למרותו.
"ואם לדבר על מועצת גדולי התורה, איני ח"ו וח"ו רוצה לפגוע ולערער במועצת גדולי התורה אבל בכל זאת אינו מובן שאם כי נכון שהרבי אינו מתערב הרי כאשר יודעים מהי דעתו היתכן שאין זה שווה דיון חוזר במועצת גדולי התורה.
"הוא השיב שלאחר מעשה אנחנו מוצאים תירוץ כו' (חזרתי על דבריי אבל לא רציתי להיכנס לוויכוח על זה), והרי הויזניצר הוא שנכנס באש ובמים למען ליובאוויטש והורה לו כחבר משלחת כשדובר על זה שח"ו לפגוע בחב"ד, והאם זה מגיע לו על המלחמה שלו, והמתנגדים ששים ושמחים ורואים עתה נקמה, וככה זה ברחוב בבני ברק, וזהו מפלה לחסידות וכו'.
"אמרתי לו שאף אחד אינו יכול לעשות מפלה לחסידות אלא חסידים בעצמם ולעצמם ואם אנחנו לא נעשה מחלוקת – לא תהיה. והוא אמר שויזניץ לא ימשיך לכבות שריפות. אמרתי לו שצריכים לדאוג שלא תהיה שריפה לכתחילה. לא היה טעם להתווכח כי דיבר בהתרגשות רבה ובסוף התנצל שהרים קולו.
"דרך אגב רק עתה הבנתי מה שאמרת לי לפני כמה (ימים), כי כבר חזר אלי לה"ר (-לשון הרע) שכאילו אני אמרתי על דבריך שזהו מדעת עצמך וכו', וכמובן להד"ם, וב"ה שגם במצבנו כעת אין לפלוני בן פלוני מה לעשות אלא לעסוק בלשון הרע ורכילות וכדי בזיון וקצף".
מיהו "פלוני בן פלוני"?
מהסיפא של הדיווח האחרון מבצבץ רמז למי שהחל לפעול במרץ רב ברקע. הכוונה היא [-לכאורה] לדמותו של יוסף יצחק אהרונוב ופעלתנותו, אשר הרב קפלן אינו יכול לעצור בעד עצמו מלהביע מורת רוח, שתוך כדי מלחמה קיומית כל-כך על דמותה של חב"ד ומעמדה, על שמו הקדוש של הרבי וכל מערך יחסי הגומלין עם האדמו"רים ועם אגודת ישראל, ובמקביל המאבק החשוב לא פחות להגשמת רצון קודשו של הרבי ויישום דעתו הנחרצת לסיכול ממשלת 'מערך' והקמת ממשלת ימין צרה - יש מי שמצית אש זרה מהצד, מבקש לגזור קופון על ידי הבאשת ריחו של עסקן מסור ונאמן, חייל ולוחם בשירות הרבי.
מעבר לכך, ניתן לראות בשורה זו סוג של רמיזה דקה בה נוקט הרב קפלן כלפי נמען המכתב. במידה מסוימת, ניסוח דבריו של הרב קפלן - מקפל בתוכו מסר נוסף, נוקב וכאוב, שרק ר' לייבל קפלן, בתבונתו ובכישרונו, יכול היה לנסח. וכפי שחז"ל אומרים על משה רבינו שלא אמר לפרעה-הרשע ערב מכת בכורות כי הוא עצמו עתיד לרוץ ולהתרוצץ ולחפש אחריו בכדי להתחנן שבני ישראל יצאו ממצרים, אלא נקט בלשון 'דיפלומטית' באומרו "וירדו כל עבדיך אלי".
הרב קפלן במילים אחדות, ובשולי דיווחו, מבטא צער על כך ש"פלוני בן פלוני" מוצא לנכון, במצבנו כעת, לעסוק בלשון הרע ורכילות; ואי אפשר שלא למצוא רמיזה עדינה לכך, ש"הפלוני- בן-פלוני" אינו אלא הנמען עצמו.
וכדי ביזיון וקצף.
פרק ראשון:
סודות של 35 שנה נחשפים לראשונה: 'התרגיל המסריח' שטלטל את חב"ד
פרק שני:
פגישות חשאיות נחשפות, 'חבית חומר הנפץ' מתפוצצת - ונפילה למלכודת סבוכה
פרק שלישי:
כשעודד בן עמי שאל את הרבי: "אז רצוי שמר שמיר יהיה ראש הממשלה?"
פרק רביעי:
השבועה של שרון והעָרֵב המסתורי: שיחה דרמטית ורוויית רגש עם הרבי