יהודה משי זהב: “ההתנדבות עושה אותנו אנשים טובים יותר”

זה התחיל בקומץ מתנדבים שטיפלו במסירות בגופות חללים. כיום זק"א הוא ארגון חירום בינלאומי הפועל גם לקירוב לבבות • יהודה משי זהב מספר על העשייה והתרומה לחברה הישראלית
בת חן בן עמי סונין, גלובס
ד' חשון התשע"ה / 28.10.2014 15:58

ליהודה משי זהב, סיפור חיים מרתק ורב תהפוכות. בצעירותו היה אחד ממובילי הפעילות של “נטורי קרתא” נגד מדינת ישראל ומוסדותיה וכונה קמב”צ העדה החרדית. המהפך המשמעותי בחייו חל בסוף שנות השמונים, כאשר ייסד את ארגון זק”א (זיהוי קרבנות אסון) שהפך לאחד מארגוני החירום החשובים בארץ. כיו”ר זק”א, משי זהב פועל רבות לקירוב בין דתיים לחילונים, ופעיל בסוגיות חברתיות שונות בחברה הישראלית בכלל ובעדה החרדית בפרט. בשנת 2003 הוא הדליק משואה בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל, כשהכרזתו “לתפארת מדינת ישראל”, סימלה את המפנה החד שעבר. בחודש ספטמבר האחרון השתתף משי בכנס אילת של פורום CFO, והרצאתו זכתה להתעניינות רבה. בראיון לערוץ CFO TV, הוא מספר על האתגרים הייחודיים בהנהלת ארגון, מתנדבים בינלאומיים והיעדים הבאים של הארגון.

הזרוע הארוכה של המדינה

“לזק”א שני כובעים: זיהוי קרבנות אסון ושליחות של קירוב אחים. מטרתנו היא לחבר קהלים רבים תחת כובע ההתנדבות, יש לזה כוח גדול, שובר מחיצות ומקרב, והערך המוסף שאנו משיגים הוא לא פחות מעבודת ההתנדבות עצמה.

זק”א זה ארגון של עם ישראל, אנחנו רק החיילים שעושים את העבודה בשטח”, מספר משי זהב ומוסיף כי זק”א הוא אחד משלושת הארגונים הבודדים במדינת ישראל שהוכר על ידי האו”ם כארגון בינלאומי: “יש לנו למעלה מ-2,600 מתנדבים בארץ ויותר מ-600 מתנדבים בחו”ל. אנו משמשים זרוע ארוכה של המדינה לא רק באסונות טבע, אלא בעיקר בטיפול באירועים בחו”ל, ומשיגים תוצאות מצוינות.

“מאז הפיגוע בבית חב”ד בהודו לפני ארבע שנים, התחלנו להכשיר יחידות אורגניות בקרב קהילות יהודיות בעולם. עד היום הכשרנו 22 יחידות שהקמנו בארצות שונות, האחרונה בהן בברצלונה לפני כמה חודשים. היום, לצד ארגון הצלב האדום, יש ארגון יהודי בינלאומי בשם זק”א, שפועל למען האינטרסים של מדינת ישראל ואכן העשייה שלנו זוכה להצלחה רבה”.

 שתף אותנו באתגרים הניהוליים שעומדים בפניך,האם הם שונים מאתגרים שעומדים בפני מנהלים של ארגון עסקי?

 “לנהל ארגון מתנדבים זה מקצוע לכל דבר. יותר מכך, בתחום בו אנו מתעסקים זה ממש לא מובן מאליו, משום שהמתנדבים שלנו הם הראשונים להגיע ולפעול במקומות שאחרים בורחים מהם. בשל אופי העשייה ההתנדבותית, המשימה הגדולה שלי היא לסייע בשמירה על המוטיבציה, על רוח הקרב וגאוות היחידה בקרב המתנדבים, שיסכימו לעזוב הכל בכדי להתעסק ברע מכל”.

“כשאתה עומד בראש ארגון של עובדים בשכר, אתה בוס שמשלם משכורת, נותן הוראה ואחרים חייבים לבצע אותה. פה כולם מתנדבים, אי אפשר לתת להם הוראות והם לא חייבים להישמע לך. לכן, אנו חייבים ליצור חיבור לנשמה, למצווה ולהומניטאריות שבדבר. עלי לדאוג לכך שבזמן אמת יהיו לנו מספיק חיילים עם רוח קרב שיסכימו לעסוק בדברים הקשים”.

“המתנדבים של זק”א מגיעים מכל מגוון האוכלוסייה שאנו מכירים: דתיים וחרדים, אנשים שאינם דתיים, מימין ומשמאל, וגם בני מיעוטים. בכנסים שלנו ניתן להבחין בחרדים עם קפוטות, ערבים עם גלימות, חבר’ה עם קוקו ופירסינג, בני נוער ואפילו בני נוער בסיכון.

אספר לך סיפור: באסון התאומים בארה”ב סייענו בזיהוי החללים וכשציינו שמונה שנים לאסון הזמינו נציגות של הארגון להשתתף בטקס. יצאתי עם יחידה של מתנדבים בדואים מהדרום, בפיקודו של חברי הטוב, עקל אל אטרש. אכלנו ביחד, ישנו ביחד, הסתובבנו במנהטן יחד – אני בלבושי החרדי, והוא בלבוש השייח’ ובכל רגע עצרו אותנו בכדי לשאול אם זה אמיתי או שמצלמים פה סרט.

“יש לנו יחידת מתנדבים צוללים שמונה יותר מ-170 איש, רובם לא דתיים, בוגרי שייטת וקיבוצניקים, ויש לנו גם קבוצה קטנה של דתיים שקוראים לעצמם ‘צוללים כהלכה’.

בסופו של דבר, אנו מגיעים ממקומות שונים אך כולנו עושים את אותה עבודה ולעיתים צריך לטפל גם בגופת מחבל רוצח, תוך כדי חריקת שיניים, אך עם הזמן כולנו למדנו שכאב הוא כאב, ובכי זה בכי, וצער זה צער, וזה לא משנה מי האדם שעומד מולך וצריך להגיש לו עזרה וסיוע.

יותר מאשר אנחנו נותנים, אנחנו מקבלים, מפני שההתנדבות עושה אותנו אנשים טובים הרבה יותר”.

כשאתה מסתכל אחורה, מתי חלה התפנית המשמעותית שהפכה את זק”א לארגון לשעת חירום כפי שהוא היום?

“בתקופת הפיגועים הקשים בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90, ראו לראשונה את מתנדבי זק”א רצים באפודים הצהובים למקומות התופת. כל שרצינו היה לעזור ולסייע. מהר מאוד הבנו, שנספק עזרה משמעותית רק אם נפעל במתכונת של משטר צבאי, כמו בכל ארגוני החירום וההצלה בישראל. הקמנו שישה מחוזות, כשבכל מחוז יש מפקד מחוז, מפקד מרחב, מפקד עיר ומפקד צוות.

המתנדבים עוברים קורסים והכשרות מקצועיות, כל יחידה בתחום שלה, בסיוע של גורמי מקצוע מהצבא ומהמשטרה, וכך הפכנו לארגון מאוד מקצועי בעל ניסיון רב, ששמו הולך לפניו לא רק בארץ אלא גם בעולם כולו. כששאול מופז היה שר הביטחון הוא הכריז על זק”א כארגון עזר לשעת חירום”.

מהו הפרויקט הנוכחי שזק”א יוזם בימים אלה?

“אנו מקבלים פניות רבות מאזרחים שרוצים להתנדב למשפחת זק”א, אך אומרים שהם לא בנויים לעיסוק בדם ובכבוד המת. לכן בנינו יחד עם גופי החירום מתכונת חדשה, ואנו מקימים יחידות לשעת חירום בפריסה ארצית ברחבי הארץ. היעד שלנו הוא 50 אלף אזרחים מתנדבים שנוכל להביא בלחיצת כפתור לכל אירוע במצב חירום, אך לא בתחום של זיהוי חללים כך נהפוך לארגון ההתנדבות הגדול בארץ, עם יכולת ארגונית ולוגיסטית, שתאפשר לנו להיות לעזר לגופי החירום וההצלה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות