1.
אל משרדי 'קרפור' שבראשון לציון הגעתי מתוך רצון לפצח את החידה לה חיפשתי תשובה מזה מספר חודשים.
עוד סניף חרדי ועוד סניף חרדי של רשת עולמית, עם מותג 'קרפור', הנושא כשרות מהדרין - מה בעצם מביא רשת קמעונאות בינלאומית, שמרכזה בצרפת, להחליט שהיא מרימה את הכפפה ופונה לקהל יעד ישראלי ועוד חרדי?
"הרב דוד יוסף הגיע וכיבד אותנו בנוכחותו ממש ביום שהוא הוכתר", מספר לי מנכ"ל 'קרפור' בישראל, מיכאל לובושיץ בגאווה לא מוסתרת. הוא לא חרדי, אפילו לא עוטה כיפה לראשו, אבל יודע לכבד את הציבור החרדי. לכל אירועי הפתיחה הוא מגיע חבוש בכיפה, הוא דואג להזמין את הרבנים וגדולי ישראל לאירועים של 'קרפור', כולל רבני ערים שבתחומם מוקם עוד סניף, זאת לצד בכירי הפוליטיקאים וראשי הערים.
8 סניפים כבר הקימה קרפור למגזר החרדי, ועוד ידה נטויה. "זה הרב לאו... זה הרבי מסערט ויז'ניץ... זה הרב מיכה הלוי..."...הוא עובר איתי על עשרות תמונות ויודע את שמו של כל רב או אדמו"ר.
"זו הרשת הכשרה הראשונה של 'קרפור' בעולם", הוא מספר לי. וכן, הוא גאה בכך. למעשה יכלה רשת 'קרפור' להקים בישראל סניפים שפתוחים בשבת. מה לה ולענייני דת, אבל היא בחרה להקים בישראל סניפים המיועדים לציבור החרדי.
2.
רשת קרפור היא חברה צרפתית בינלאומית המפעילה את רשת המרכולים הגדולה באירופה והשנייה בגודלה בעולם מבחינת הכנסות. היא חברה ציבורית הנסחרת בבורסה. בקיצור, רשת רצינית לגמרי.
בעולם היא פועלת בעיקר באירופה, בארגנטינה, בברזיל, בסין, בקולומביה, ברפובליקה הדומיניקנית, באיחוד האמירויות ובערב הסעודית, אבל מפעילה חנויות גם בצפון אפריקה ובחלקים נוספים באסיה.
אני מניחה שהם ערכו בדיקות עומק לפני שהסתערו על השוק החרדי, ומנסה להבין.
המחירים בסניפים זולים יותר, או רק מוצרי מותג 'קרפור' זולים?
"הרשת עצמה זולה", משיב לי מיכאל. אבל זה לא רק המחיר, זו גם חווית הקניה. ופה אני עוצרת אותו ומנסה להבין.
מה בעצם מחפש חרדי – זול, או איכות, או גם וגם?
"ראינו שהציבור החרדי רוצה שיתייחסו אליו כמו אל כל צרכן, רוצה שתהיה לו גם חווית קניה".
ומהמחקרים שלכם, מה יותר חשוב לצרכן החרדי?
"גם וגם, חד משמעית, שיהיה זול, אבל גם שתהיה חווית קניה", משיב מיכאל. "הוא רוצה מחיר זול, משום שאין לו אפשרות כלכלית כמו למגזר הכללי, אבל הוא רוצה גם קניה איכותית וחווייתית. ולמעשה הבאנו למגזר החרדי משהו שהוא לא הורגל אליו".
אני מעלה בזכרוני חוויות קניה מפוקפקות בצרכניות אליהן יצא לי להיכנס במסגרת הקניות השוטפות לביתי. יש צרכניה ספציפית שאליה קשה לי להיכנס משום הריח המאוד לא נעים המלווה את הקניה ולא ברור לי מה מקורו. במוצרים מקולקלים, בחוסר אוורור, ואולי גם וגם. וכשאתה נכנס לצרכניה מבהיקה ומבריקה, העלות – בהתאם, מה שלא כל חרדי יכול להרשות לעצמו. לא איכנס לשמות של רשתות, אבל כל חרדי או חרדית שיצא לו לפגוש במראות הלא נעימים הללו, יודע על מה אני מדברת.
'קרפור' שינתה את זה - ומציעה 'גם וגם'. זו גם תהיה קניה במחיר זול יחסית וגם קניה שהיא חוויה בינלאומית אחרת. ככל שהצרכן יבחר לרכוש את מוצרי 'קרפור' הספציפיים, המחיר עוד יילך ויירד.
אגב, המעניין במוצרי 'קרפור', ויצא לי להתנסות בכמה וכמה מהם, שהטעם שלהם אינו כמו של המותגים הפרטיים אליהם הורגלתי עד היום (ואודה, בדרך כלל אני לא בוחרת בהם אלא במותג המוכר יותר), אלא טעם שווה למותגי על ומותגים בינלאומיים.
מיכאל, אגב, כופר בחשיבה לפיה המגזר החרדי לא מחפש מותגים. "ברור שחשוב להם מותגים". אז אולי מי שבאמת לא יכול להרשות לעצמו מתפשר על איכות נמוכה של תחליפי מותגים, "אבל אם אפשר לרכוש את המוצר של 'קרפור' גם במחיר נמוך בעשרות אחוזים וגם באיכות גבוהה של רשת שמוכרת בחמישים מדינות בעולם, ברור שהם יעדיפו את זה".
3.
כשהוא מדבר על מכירות ל"חמישים מדינות בעולם", מדובר בסניפים וברשתות שאין בהן מוצרים כשרים, לא בכל מקום יש בכלל יהודים. "אז בעצם גיירנו את המוצרים", מסביר מיכאל.
אנחנו בקשר הדוק עם הצרפתים, הם גם מגבים את הסניפים פה בארץ, אבל אנחנו ב'קרפור' מכירים את השוק בישראל ויודעים איפה כדאי לפתוח, באיזה מיקום בדיוק.
הנתונים מעידים על הצלחה. במקומות בהן הוסבו סניפי שוק מהדרין ל'קרפור' הם הכפילו את המכירות - וזה נתון מוכח. יותר אנשים בחרו להגיע ל'קרפור' מאשר לסניף הרשת אליו הורגלו עד היום.
מה שמביא את רשת 'קרפור' העולמית להיות שבעת רצון לחלוטין מהרשת 'המגויירת'.
4.
זה לא רק מוצרי המזון הרגילים, אלו שעל המדפים.
זה הירקות, שהם סוג א' א', "פרימיום", "האיכות הכי גבוהה" ובמחיר מצוין. "אין מצב שרשת 'קרפור' תאפשר לסניפים שלה במקום כלשהו בעולם, לרדת ברמה ולהוריד לעצמה את השם הטוב אותו רכשה בעמל של שנים, ובכשרות הרב אפרתי או בד"צ העדה החרדית.
זה גם מאפיה צרפתית עם מאפים הנאפים במקום, בסניפים עצמם, ובכשרות מהודרת.
יש להם גם מגוון גדול של מוצרי ניקיון במגוון רחב של תחומים.
אבל הבשורה החדשה, שתהיה מאד משמעותית לקראת חג הפסח המתקרב, היא בשורת הבשרים: מותג 'לה מרשה', בשר 100% טרי ואיכותי בכשרות הרב מחפוד, בשרים טריים ובמחירים שמתחרים בקצביות. גם עופות נמכרים בסניפים, כמובן.
מצד אחד, סטנדרטים של 'קרפור', גם במוצרי הבשר, מצד שני שמירה על המחיר. בחלק מהסניפים (לא אלו של המגזר החרדי) יימכר הבשר בכשרות חלק 'אור החיים' בהשגחת הרב אלבז, בסניפי המהדרין יימכר בשר המיוצר במפעלים בפולין ובכשרות הרב מחפוד.
400 קצבים מקצועיים ומיומנים יעניקו שירות ללקוחות, גם בבחירת נתחי הבשר. טרי, 100% טרי, לא קפוא שהופשר או טריקים כאלו ואחרים, וברמה מאד גבוהה. "עם הביגוד של הקצב ושירות אישי הקצב חותך לך מול העיניים".
5.
הדרמה היא, שרשת בינלאומית, שאין לה שום קשר למדינת ישראל, "הבינה את הצורך של המגזר החרדי בישראל, לקחה מוצרים וגיירה אותם והכשירה אותם. תחשבי על זה שרשת בינלאומית עם בד"צ עדה חרדית".
ומה שעוד חשוב להם ב'קרפור' זה שבסניף יהיו רק מוצרים כשרים. "כי שולחים את הילדים ואנחנו לא רוצים להכשיל אף אחד".
הוא מדבר איתי בשפה חרדית, מאד מעניין.
מחמם את הלב לשמוע שיש אנשים, לפחות בתחום העסקי, שמדברים בכבוד למגזר, שמגיע לו גם מחיר טוב וגם קניה מכובדת ובתנאים מתאימים.
מה גם, שלא בכל יום, ובטח לא על רקע העלייה באנטישמיות בעולם, רשת עולמית מרימה כפפה ומסכימה לגייר את מוצריה, תוך מתן כבוד ליום השבת היהודי.