תפנימו לאן הולך המיינסטרים: אנשי תקשורת על סערת ‘שלטון הכופרים’

איש התקשורת משה גלסנר טוען כי ההתנכלות לבחורי הישיבות מובילה להקצנה בציבור החרדי: "תפנימו שמחוללי קמפיין גיוס החרדים הם שותפים אסטרטגים של נטורי קרתא" • העיתונאי אריה ארליך: " החוגגים בחתונה רוממו קצת את הרוח בסטייל של 'לא ישברו אותנו'"
אבי כץ
י"ב אדר התשפ"ה / 12.03.2025 17:24

איש התקשורת משה גלסנר התייחס היום (רביעי) לסערה שחוללה שירת “בשלטון הכופרים אין אנו מאמינים” של אלפי בחורי ישיבות ואברכי כוללים בחתונת בנו של הגאון רבי שלום בער סורוצקין, ראש מוסדות ישיבת ‘עטרת שלמה’.

מתחת הכותרת “כמה נקודות על הסרטון המרעיש של הרב סורוצקין” – גלסנר מזהיר כי מדובר בסימן ברור למגמת הקצנה הולכת וגוברת בציבור החרדי, כתוצאה ישירה מההתנהלות בחוק הגיוס ורדיפת הציבור החרדי.

“השיר ‘בשלטון הכופרים אין אנו מאמינים’ הוא המנון ‘נטורי קרתא’. כדאי שתפנימו לאן המיינסטרים החרדי הולך בעקבות ההתנהלות הנוכחית מולו”.

בהתייחסו לתקציבים שקיבלו מוסדות ‘עטרת שלמה’, גלסנר מציין: “‘ישיבת עטרת שלמה’ זה שם המוסדות. בפועל יש להם גם רשת בתי ספר יסודיים. רוב מוחלט מהתקציב שקיבלו הוא לילדים בבתי הספר. הברז לישיבות ולאברכים סגור מזה זמן כמעט באופן מוחלט.

“אחרי עצירת התקציבים לאברכים והקפאת הסיבסוד למעונות, אפשר כבר לראות את התוצאה המסתמנת בעקבות ההתנהלות הכוחנית והחד צדדית בנושא הגיוס מול החרדים: תהליכי הקצנה מהירים, במסגרתם מיינסטרים חרדי שר את המנון ‘נטורי קרתא'”.

גלסנר מתייחס למעמדו של הרב סורוצקין בקרב קהילות בחו”ל: “הרב סורוצקין הוא גדול מגייסי התרומות בהיסטוריה של המגזר. בסיבוב הבא שלו בארה״ב, הוא ללא ספק יהיה אורח הכבוד בסאטמר, הנדיבים שם יתגמלו אותו ביד נדיבה. ככל שה’ציונים’ ישמיצו אותו יותר, כך התרומות יגדלו”.

הוא מזכיר: “במבחן התוצאה, אחרי ששנים דרשו ‘תשלחו צווים לכולם’, ההישג ללא ספק מרשים – 1.77% גיוס. מה יש לדבר, הפלג הירושלמי גאה”, כתב בציניות

לטענתו, הקמפיין לגיוס החרדים מביא לתוצאה הפוכה לחלוטין: “מתי תתחילו לקלוט שהכיוון הנוכחי מספק תוצאה הפוכה ב-180 מעלות – הקצנה של ציבורים מתונים, ירידה בגיוס, והפיכת ציבור גדול לאנטי ישראלי. תפנימו שמחוללי קמפיין גיוס החרדים הם שותפים אסטרטגים של נטורי קרתא. שניהם חותרים יחד לאותה תוצאה: הפיכת הציבור החרדי לקיצוני ועוין למדינה”.

״אז מה כן אתה מציע לעשות?”, הוא מצטט את השאלה שרבים מרבים לשאול, ומציע להימנע מגישה כוחנית: “אל תהיו צודקים, תהיו חכמים. תזיזו הצידה מעיסוק בעניין את כל הגורמים ששנאת חרדים וציניות פוליטית מדברים מגרונם במסווה של דאגה לביטחון. תחזלשו היומרה ללכת לחרדים על הראש ולקבל תוצאה חיובית.

“מי שיושב ולומד באמת – לא יתגייס, יש מספיק חרדים לגייס מקרב אלו שאינם לומדים. בלי להסכים על זה, אין סיכוי להסכמות. חבל שתקלטו את זה כשכל החרדים יהיו נטורי קרתא”.

הוא קורא להביא “חוק גיוס ריאלי בהסכמה עם הרבנים והנציגים החרדים, ומזהיר כי ללא הסכמה כזו אין שום סיכוי. “⁠צה”ל מעולם לא באמת רצה ולא באמת ניסה לגייס חרדים, אז אל תנופפו ב’עד היום זה לא הצליח'”.

גלסנר, המשרת במילואים כסרן, שירת במלחמה האחרונה במילואים ב’מחנה שורה’ במשך 430 ימים. הוא חותם את דבריו בפנייה למבקריו: “תחסכו את התגובה הפבלובית ‘לך תתגייס'”

גם איש התקשורת אריה ארליך, עורך מגזין ‘משפחה’ הגיב בחשבון הטוויטר שלו על סערת השיר “בשלטון הכופרים”:

1. אין לי כח להיגרר לדיונים מתישים בנושאי חרדים. במונחי טוויטר זו כמעט התאבדות. החרדים פה מיעוט, לעמדתם אין קשב ובטח שלא לייקים, ותמיד יבוא החוכמולוג התורן שינסה להשיג ראטיו וירגיש שבכך חתם את הדיון (חכמה גדולה, רוב החרדים לא נמצאים פה). אז אני בהדממה רוב הזמן.

2. ולמרות זאת – לא ממש יודע למה – מדגדג לי להגיב על הסערה סביב סרטון “בשלטון הכופרים” בחתונת הבן של הרב סורוצקין.

3. נתחיל מהסוף – הדרמה האמיתית קטנה מאוד. לא תאמינו כמה. אף אחד לא מתכנן שיר כזה מראש, אין פלייליסט שהוכן בקפידה, ומועצת ראשי הישיבה אינה מתכנסת לאשר את רשימת השירים.

4. שעת לילה מאוחרת, חתונה שנערכת יומיים לפני פורים, צמד הזמרים – ששניהם מחסידויות קנאיות. מה לעשות, הליטאים לא יודעים לשיר – מחליטים ספונטנית לנגן את השיר באווירה חצי אקטואלית חצי פורימית. הציבור באקסטזה גם ככה וייצא העגל הזה.

5. היחס בין המהומה ברשתות לבין איך שזה מרגיש באירוע עצמו (שבו הייתי בזמן אמת) – הוא שמים וארץ. אגב, ככה נראות רוב סערות הטוויטר: הלימה אפסית בין המציאות לסערה.

6. מה כן? החרדים בהחלט נדחקו בתקופה הזו לפינה. בחורי הישיבות מוקצים מחמת מיאוס בתקשורת ובמערכת הפוליטית, מטילים עליהם סנקציות פליליות, הם אשכרה חוששים להתהלך ברחוב, כי זה עלול להסתיים או ביריקה של איזה מורעל-תקשורת תורן או ממעצר של שוטר משועמם, מגבילים אותם מכל כיוון ובקושי מתירים להם לנשום מתוך מחשבה מטופשת שככה הם ירוצו לבקו”ם.

7. מה שקשה מכך – בתקשורת ובמערכת הפוליטית מתאמצים לסכל כל בדל ניסיון להגיע לחוק שיגייס חלק וישאיר את אלה שלומדים בישיבה.

8. אז כן, בשיאה של תקופה שעולם הישיבות מרגיש שהוא במערכה על המשך קיומו שרו את השיר הזה ורוממו קצת את הרוח בסטייל של ‘לא ישברו אותנו’. טוב ששרו. תמיד בריא להוציא אגרסיה.

9. האידיאולוגיה החרדית המיינסטרימית לא השתנתה. המנון ‘נטורי קרתא’ לא הפך להמנון הזרם החרדי המרכזי.

10. אבל כן, קרו כאן לאחרונה אירועים שמצריכים את שני הצדדים לפתוח את הראש לתהליכים בצד השני: החילונים והסרוגים שנטחנים במילואים עד אינסוף ונגמר להם האוויר והחרדים שמרגישים איום קיומי על אורח החיים ועל המשכיותו של עולם התורה, שבלעדיו אין לנו קיום.

11. אז שיח הטוויטר הוא נחמד, לעתים משעשע, אבל לא משקף במאומה את המציאות ובטח לא מקדם דבר.

12. בתמונה: אני עם הרב שלום בער סורוצקין, שהוא לא רק ראש ישיבה דגול – אלא גם גדול מגייסי התרומות לעולם התורה, שליטרלי מגייס בחו”ל מאות מיליונים (!) בשנה, ומכניס למדינה כסף במטבע זר, הרבה יותר משהוא מקבל ממנה.

13. ואגב, אולי עדיף באמת שיפסיק לקבל תקציב מהמדינה עם כל הפטרונות האינסופית שנלווית לזה ותגידו תודה שאנחנו נותנים לכם לנשום וכל זה. אני בטוח שבסיבוב הבא בניו יורק הוא יהיה הגיבור של סאטמר שתציע לו להיפרד מהמדינה ולפתוח לעצמו עוד אינסוף ערוצי תמיכה.

14. הרב סורוצקין הוא איש עם אהבת ישראל גדולה. תדברו איתו, תדבר איתנו, ויחד נביא תרופה לעם המותש הזה. עזבו אתכם מטוויטר.

 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות