מהפכה בתחבורה הציבורית: זה הנוהל החדש ברב-קו ומערך הבקרה

משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית הכריזו היום (שלישי) על שינוי משמעותי במערך הבקרה בתחבורה הציבורית – במטרה להפוך את חוויית הנסיעה לנעימה יותר ולהעניק שירות אנושי ומכבד לכלל האוכלוסייה.
התוכנית החדשה, שגובשה ביוזמת שרת התחבורה מירי רגב ומנכ”ל המשרד משה בן זקן, מציבה במרכז את זכויות הנוסע ואת השירות האנושי והמכבד, תוך התחשבות מיוחדת באוכלוסיות מגוונות – כגון קטינים, אזרחים ותיקים ואנשים עם מוגבלות.
במסגרת הנוהל החדש, תתאפשר גמישות בתיקוף ותשלום עבור נוסע אחר באמצעות רב-קו בהסדרי נסיעה שאינם לפי זכאות אישית. שינוי זה מהווה הקלה משמעותית עבור משפחות ומלווים, ומבטא את התפיסה החדשה של שירות ממוקד אזרח.
הנוהל החדש מסדיר באופן מיוחד את הליך דרישת תשלום תעריף מוגדל לקטינים בגילאי 12-18, תוך הקפדה על יידוע ההורים והתחשבות בגילם הצעיר של הנוסעים. זאת, לצד חובת החתמת הנוסע על אישור קבלת דרישת תשלום, במסופון דיגיטלי או במסמך נייר, מה שיבטיח שקיפות מלאה בתהליך.
אחד החידושים המשמעותיים בתוכנית הוא הגבלת מספר הבקרים באוטובוס למספר הדלתות, למעט במקרים מיוחדים ובאישור מראש. שינוי זה נועד למנוע תחושת הצפה ולחץ בקרב הנוסעים, ולהבטיח בקרה מידתית ויעילה.
התוכנית קובעת במפורש חובת הפעלת שיקול דעת בבקרה על אנשים עם מוגבלות, ילדים, אזרחים ותיקים, נוסעים עם עגלות תינוקות וכבודה כבדה, ובכך מעגנת את ערכי ההתחשבות והנגישות במערך התחבורה הציבורית.
במסגרת הרחבת זכויות הנוסעים, הוארך זמן הגשת בקשה לביטול תעריף מוגדל (קנס) ל-45 יום וזמן ביצוע התשלום ל-60 יום. כך יתאפשר לנוסעים זמן ארוך יותר להתמודד עם דרישות תשלום.
בנוסף, נקבע איסור מוחלט על עיכוב זמני נסיעה של האוטובוס במסגרת הבקרה, כדי להבטיח עמידה בלוחות הזמנים ושירות אמין לנוסעים.
עם כניסת הנוהל החדש לתוקף, יעבור מערך הבקרים הכשרה מיוחדת שתדגיש את ערכי השירות האדיב והמקצועי, וכן תיושם מערכת בקרה ופיקוח על עבודת הבקרים עצמם.
שרת התחבורה מירי רגב: “אני גאה להוביל היום מהפכת שירות נוספת בתחבורה הציבורית בישראל, שתהפוך את חוויית הנסיעה למכבדת, נעימה ויעילה יותר עבור כל אזרחי המדינה.
“התוכנית שאנו מציגים היום היא צעד משמעותי בשיפור במערך התחבורה הציבורית הראויה למדינת ישראל המתחדשת. היא פותחת עידן חדש בתחבורה הציבורית בישראל, עידן של שירות מכבד, שקיפות ואמון הדדי. אני מאמינה שהדרך לעודד שימוש בתחבורה ציבורית עוברת קודם כל דרך שירות איכותי, הוגן ומכבד. זוהי רק ההתחלה של שורת צעדים משמעותיים שנקדם כדי להעלות את התחבורה הציבורית בישראל לסטנדרטים הגבוהים ביותר״.
מנכ”ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: ״הנוהל החדש שגובש ברוח המדיניות שמובילה שרת התחבורה היא תוצאה של תפיסה חדשה בתחבורה הציבורית, המציבה במרכז את הנוסע במטרה להעניק לו שירות מתקדם. בזכות החזון והמדיניות של השרה רגב הצלחנו ליצור נוהל מאוזן המשלב בין יעילות הבקרה לבין כבוד האדם והשירות. במקביל, אנו משקיעים משאבים רבים בהכשרת הבקרים עצמם, כדי להבטיח שירות מקצועי ואדיב. זהו נדבך חשוב במהפכה הכוללת שהשרה רגב מובילה בתחבורה הציבורית במדינת ישראל״.
תגובות
אין תגובות