הושקה הרפורמה החדשה בנמלים: פתיחת התחרות תוביל לירידה ביוקר המחיה

היסטוריה בנמלים: ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרת התחבורה מירי רגב, ושר האוצר בצלאל סמוטריץ’ חתמו היום (ראשון)\ על תיקון כתבי ההסמכה לנמל הדרום, נמל המפרץ, נמל אשדוד ונמל חיפה – ובכך נפתחות בפני הנמלים הזדמנויות חדשות להרחבת הפעילות ושיפור השירות, אשר יתרמו להפחתת יוקר המחיה, ייעול שרשרת האספקה ושיפור השירותים הימיים לטובת המשק ואזרחי ישראל.
האסדרה החדשה תתרום להקלה בעומסים בנמלים באמצעות פתיחת רציפים נוספים אשר יפחיתו את זמני ההמתנה ויגבירו את קצב הפריקה.
הגברת התחרותיות נעשית באופן מאוזן תוך שמירה על החוסן והיציבות של ענף הנמלים, כמו גם שימור נמל אשדוד כנמל לאומי בבעלות המדינה בכדי להגן על האינטרסים הלאומיים והאסטרטגים של מדינת ישראל.
האסדרה החדשה מספקת מענה מקיף לעומסים איתם צפויים להתמודד הנמלים, הן בשינוע מטען כללי והן בקליטת מכולות. המהלך הינו צעד חיוני ומתבקש נוכח העובדה שישראל היא “מדינת אי” אשר 99% מהיקף הייבוא והייצוא שלה עוברים דרך נמלי הים.
האסדרה כוללת צעדים פרטניים לכל נמל, בהתאם למאפייניו ולצרכיו, במטרה לאפשר לכל אחד מהם להתחרות בנמלים האחרים בתנאים הוגנים.
לנמל חיפה יוקצו שטחים נוספים לצרכים לוגיסטיים ומסחריים. ההקלות וההתאמות הרגולטוריות בפעילות הנמל יורחבו בכדי לספק לנמל את האמצעים הנדרשים למתן שירות מיטבי.
לנמל המפרץ תינתן הרשאה לשימוש בשני רציפים (7-8) שיטפלו במטען כללי וצובר.ההרשאה תיתן מענה לביקושים ולצרכי התשתית של מדינת ישראל, תסייע בהפחתת העומסים בנמלים ותצמצם את זמן ההמתנה לפריקת המטען.
רציפים 7-8 אושרו להפעלה עבור מטען כללי וצובר, בהיקף ניטול מירבי עד 750 אלף טון לכל סוג מטען לשנה קלנדרית. מגבלות הניטול ניתנות להסרה במקרה של מעל 30 אוניות ממתינות. האישור ניתן עד לסוף שנת 2031.
לנמל הדרום ניתנה הרשאה לשימוש ברציף 28 שתיתן מענה למטען כללי וצובר , ההרשאה תסייע בהפחתת העומסים בנמלים ותצמצם את זמן ההמתנה לפריקת המטען. רציף 28 אושר להפעלה למטענים כלליים וצובר, בהיקף ניטול מירבי עד 750 אלף טון לכל סוג מטען לשנה קלנדרית. מגבלות הניטול ניתנות להסרה במקרה של מעל 30 אוניות ממתינות. תוקף האישור עד סוף שנת 2031.
לנמל אשדוד ניתנה הרשאה לשימוש בשטח, בהיקף של 40 דונם בשטח רציף 25 למשך 6 שנים.
שרת התחבורה מירי רגב: “היום אנחנו משיקים מהפכה של ממש בתשתיות התחבורה הימית שלנו, שמטרתה הורדת יוקר המחיה, שיפור השירות וחיזוק הכלכלה – למען כלל אזרחי ישראל. היום, יותר מתמיד, אנו מבינים את החשיבות בשמירה על שימור הרציפות והעצמאות התפקודית בשערי המסחר המרכזיים של ישראל. המלחמה לימדה אותנו עד כמה קריטי שמדינת ישראל תחזיק בידיה את נכסיה האסטרטגיים וביניהם נמל לאומי כדי שגם בזמני חירום יהיה לנו גב יציב ומוכן לפעולה.
“לכן החלטתי כי נמל אשדוד ימשיך לשמש כנמל הלאומי שלנו, סמל לחוסן לאומי ויכולת להמשיך לתפקד בכל מצב. אני מחויבת להמשיך בחיזוק התחרותיות והיעילות בנמלים, אך מבלי לוותר על העצמאות והביטחון הלאומי שלנו.
“אני מבקשת להודות למנכ״ל משרדי משה בן-זקן, למשרד האוצר, לשר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ וצוותו, לשר דודי אמסלם וצוותו, ליו״ר ועדת כלכלה דוד ביטן, להסתדרות הכללית ולהסתדרות הלאומית, ליו״ר חנ״י ולרספ״ן על שנה מאתגרת שבסיומה הבאנו בשורה אדירה לתושבי ישראל״.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳: ״רק תחרות תביא להקלה ביוקר המחיה. אנחנו עושים היום צעד חשוב נוסף ברפורמת התחרות בנמלים שהוביל השר ישראל כץ בתפקידו כשר תחבורה, במטרה ליעל את עבודת הנמלים, להגדיל את התחרות, להוזיל את עלויות היבוא והיצוא ואת המחירים לאזרחי ישראל. אנחנו פותחים רציפים נוספים, מסירים מגבלות שהוטלו על פעילות הנמלים החדשים, ומאפשרים למעשה לכל הנמלים להתחרות על כל סוגי המטענים.
“בכך אנחנו מחייבים אותם להיות זולים יותר ויעילים יותר ולהוריד את יוקר המחיה של אזרחי ישראל. אני מודה לשרה מירי רגב ולשר דודי אמסלם ולכל אנשי המקצוע בגופים השונים ובנמלים על שיתוף הפעולה בקידום הרפורמה”.
מנכ”ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: “99% מכלל הייבוא לישראל, שהיקפו מסתכם ב-330 מיליארד שקלים בשנה, עובר דרך נמלי הים שלנו. מכאן שכל שיפור וייעול בפעילות, כמו גם כל עיכוב בשינוע, משפיעים ישירות על עלות מוצרי הייבוא, ומגולגלים בסופו של דבר לכיסו של הצרכן. לכן שמה לה שרת התחבורה מירי רגב למטרה לחזק את התחרותיות ואת היעילות של נמלי הים בכל הדרכים.
“לשם כך אנו משקיעים מיליארדים בשיפור דרכי הגישה לנמלים, הן בתשתיות הכבישים והן במסילות ומסופי מטענים המתחברים ישירות לנמלים. בשם אותה מטרה אנו משיקים היום את האסדרה המשופרת, המעניקה לנמלים כלים מתקדמים לשיפור והרחבת השירות בכל אחד מהם, ולהתחרות בתנאים הוגנים ושוויוניים תוך הצעת שירות ומחירים טובים יותר.”
תגובות
אין תגובות