‘חוק הגיור’ עבר בוועדת חוקה ואושר לקריאה שניה ושלישית

שרי רוט
|
ג' חשון התשע"ה / 27.10.2014 11:48
ועדת החוקה לא קיבלה את בקשות הרביזיה של סיעות הבית היהודי, ש”ס ויהדות התורה ו’חוק הגיור’ של ח”כ שטרן אושר להצבעה לקריאה שנייה ושלישית • האם הח”כים הערבים נעלמו מהוועדה בגלל ‘דיל’ שהציע שר החינוך? • בשלב זה מסתמן: למרות האישור בוועדה – ‘חוק הגיור’ לא יעלה להצבעה בכנסת, והממשלה תאשר את ‘הצעת מחליטים’

בוועדת החוקה של הכנסת הצביעו היום (שני) בצהרים על בקשות הרביזיה שהגישו סיעות ש”ס, יהדות התורה והבית היהודי. ועדת חוקה דחתה את הבקשות ו’חוק הגיור’ של ח”כ שטרן אושר להצבעה לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת.

בעד בקשת הרביזיה תמכו חברי הכנסת: יריב לוין, אורי מקלב, אברהם מיכאלי, אורית סטרוק ושולי מועלם-רפאלי. נגד בקשת הרביזיה התנגדו חברי הכנסת : דוד רותם, מירב מיכאלי, דב ליפמן, אלעזר שטרן, משה מזרחי ויפעת קריב.

יו״ר הוועדה ח״כ דוד רותם: ״אני שמח שהחוק שהתחלתי לקדם בכנסת הקודמת מגיע לישורת האחרונה. היה לנו חשוב להביא את החוק להצבעה בהקדם האפשרי. החוק יאפשר למאות אלפים שעלו לישראל באמצעות חוק השבות להצטרף ולהיות חלק מהעם היהודי, יתגבר ויחזק את הרוב היהודי במדינת ישראל, ויסייע לרבים להינשא כדת משה וישראל״.

יחד עם זאת, בשלב זה מסתמן כי למרות ההצבעה בוועדה, ‘חוק הגיור’ של ח”כ אלעזר שטרן לא יעלה להצבעה בכנסת לקריאה שניה ושלישית, אלא יחזור אל הממשלה בדמות ‘הצעת המחליטים’ – הצעה מתונה יותר המקובלת על רבני הציונות הדתית.

זאת לאחר שהתנהל משא ומתן בין סיעות הקואליציה בנוגע להורדתו של ‘חוק הגיור’ וחזרה למתווה של ‘הצעת מחליטים’ שתוגש לממשלה – אותה החלטה שנתניהו הודיע בתחילת שבוע שעבר על הפלתה, ובכך נתן את האות למשבר הקואליציוני.

ההחלטה הבשילה לאחר שכל השותפים לקואליציה רוצים להימנע ממשבר, לאור הודעת סיעת הבית היהודי כי במידה והחוק יקודם בכנסת, היא תפרוש מהממשלה.

ועדת החוקה כונסה על ידי יו”ר הוועדה ח”ד דוד רותם, לאחר שהושג רוב לחוק.

לקראת ההצבעה על ‘חוק הגיור’ ביקש ח”כ משה גפני מהח”כים הערבים להצביע נגד החוק – והם הביעו נכונות להיענות לבקשתו. במידה ואכן היו מצביעים בוועדה נגד החוק – הוא היה נופל.

בניסיון להציל את החוק, פנה שר החינוך לח”כים הערבים והציע להם ‘שוחד’ בדמות דיל: היעדרות מההצבעה תמורת כיתות לימוד וסיוע בחינוך.

הח”כים הערבים קיבלו את ‘הצעת השוחד’ ולא הגיעו לדיון. בלשכת שר החינוך מכחישים, וטוענים: להד”ם.

אלא שבשלב מסוים דחה יו”ר ועדת חוקה את ההצבעות על בקשות הרביזיה עד לשעה 13:00 בצהריים – לאחר שבמאמץ של הרגע האחרון ביקשה סיעת הבית היהודי זמן להתייעצות. במהלך ההפסקה ניהלו הח”כים מהבית היהודי משא ומתן גם מול לשכת ראש הממשלה להחזיר את ‘הצעת המחליטים’ להחלטת ממשלה.

כאמור, לאחר ההפסקה אישרה הוועדה את החוק.

שי פירון

ח”כ משה גפני: “ליבי שותת דם. כואב לי ולכן אני צועק”

ח”כ אורית סטרוק אמרה בדיון: “להצעה הוכנס סעיף שייטיב עם הזרמים הקונסרבטיביים והרפורמים כדי לקנות את מפלגת העבודה שיתמכו בהצעת החוק”. לדבריה, “הרבנים שלנו אמרו לנו שבשום פנים ואופן לא נקדם את ההצעה שעשויה לגרום להקמת ספרי יוחסין ולמנוע נישואין בין הפלגים השונים בעם היהודי”.

סטרוק טענה ש”המתנה שכביכול ניתנה לציבור החרדי, אינה אלא מתנה למפלגת התנועה כיון שההחלטה לא לאשר את הצעת המחליטים בממשלה, תאפשר העברת החוק בכנסת”.

ח”כ יריב לוין שתומך עקרונית בהצעת החוק, אמר שהוא יצביע בעד הרביזיה. לדבריו, “אי אפשר לבצע הסדר כזה ללא הסכמה רחבה של לפחות חלק משמעותי מהממסד הרבני”.

ח”כ משה גפני אמר: “הנושא הינו ציפור הנפש של היהדות. אם ההצעה תתקבל, לא יהיה שום ערך לגיור. יהיה יותר קשה להתקבל לארגון שותי הבירה, מאשר ליהדות. אני אומר את זה כשליבי שותת דם. הולכים לקרוע את העם היהודי”.

ח”כ מירב מיכאלי שאלה את גפני: “מדוע אתה צועק?”

גפני השיב: “כשכואב, צועקים. כואב לי ולכן אני צועק”.

ח”כ אורי מקלב אמר: “רשות הגיור הנוכחית, היא המקלה ביותר שהייתה עד היום, רוב הדיינים, שייכים לציונות הדתית, והם לא רוצים לגייר אנשים שאתם מבקשים לגייר. צובט לי בלב שעל בניה בשטחים אתם מערערים את הקואליציה אבל לא על נושא הגיור”.

ח”כ אברהם מיכאלי פנה לח”כ אלעזר שטרן ושאל: “האם היית מעיז להביא לשינוי תקנה קטנה בסמכויות נשיא בית המשפט העליון? אתה תשנה את כללי המשחק! בסוף לא יהיה פה כלום. החוק יביא להרס טוטאלי של ממסד הגיור והרבנות בישראל”.

סגן שר הדתות הרב אליהו בן דהן אמר: “יש בישראל עשרות אלפי אנשים שחיים כיהודים והם אינם יהודים, כיון שהם עלו מכח חוק השבות”. לדבריו, “בשנה, מתגיירים בארץ בין 1,500 ל-2,500 איש. השאלה היא, איך גורמים שנשים רבות יותר תבואנה להתגייר. עתידו של העם היהודי תלוי יותר בנשים מאשר בגברים”, אמר בן דהן.

“ח”כ שטרן העלה רעיון להוסיף רבנים מגיירים, ובכך יהיו יותר מתגיירים. לאף אחד אין וודאות שזה מה שיקרה”.

לשאלת יריב לוין מדוע שר הדתות לא הביא לממשלה את ההצעה כהצעת מחליטים השיב בן דהן: “שר הדתות לא יכול להביא הצעה, שהרבנים הראשיים מתנגדים לה. להצעה אין הסכמה של אף רב גם לא של הרב סתיו”.

בן דהן סבור שלא יהיו רבני ערים שיקימו הרכבים. וגם אם יהיה רב עיר, לא יהיו לו שני רבנים נוספים שותפים להרכב.

ח”כ מירב מיכאלי אמרה: “התורה מסיני ניתנה לעם היהודי ולא לבית היהודי. מן הראוי שיבוטל לגמרי החוק שיכתיב מי ראוי לגייר ומי לא”. לדבריה, “הדברים כאן חושפים את ההיפוך בהיררכיה. במדינת הלכה ח”כים כפופים לרבנים”.

ח”כ גפני שאל את ח”כ מיכאלי: “למה לקחנו את ארץ ישראל מהערבים? מה יישאר מהיהדות בארץ ישראל? אני מחכה שהערבים יבואו וישאלו למה באתם לפה למה לא הלכתם לאמריקה?”

ח”כ יוני שטבון אמר: “יצא המרצע מן השק, הסיפור אינו הגיור. כי מי שחושב שהחוק ירבה גיור, טועה. בדיוק להפך. מבקשי הגיור לעולם לא יסכימו להתגייר בצורה שנויה במחלוקת שלא מתואמת עם הרבנים הראשיים. לב הדיון הוא מעמד הרבנות הראשית בישראל, ומעבר לזה מקומה של היהדות במדינת ישראל. כל חבר כנסת שאופייה היהודי של המדינה חשוב לו, צריך לעצור את החוק הזה”.

ח”כ דב ליפמן מיש עתיד, התומך בחוק, אמר: “מי שיקשיב לדיון הזה עוד יכול לטעות ולחשוב שמדובר כאן בחוק המנוגד להלכה היהודית. ההפך הוא הנכון. ההלכה מאוד ברורה ותומכת בכל הנוגע לתהליך הגיור של זרע ישראל”.

כאשר במהלך הדיון טען סגן שר הדתות שהוא אינו יכול לפעול נגד דעת הרבנות הראשית – הגיב ח”כ ליפמן: “לצערי המפלגות החרדיות והבית היהודי בהתנגדותם לחוק רק מחריבים את הבית היהודי ולא בונים אותו. במקום לפעול על פי ההלכה ולקרב את העם, הם נאחזים בדעות קיצוניות ומפלגות את העם. כל יום שעובר מבלי שאנחנו פותרים את נושא גיור זרע ישראל הוא יום בו היהדות הקיצונית מנצחת את היהדות השפוייה”.

חיים דרוקמן

הרב חיים דרוקמן: אנשים מבלבלים, לא מבינים ההבדל בין ‘הצעת המחליטים’ לחוק

הרב חיים דרוקמן טוען כי עדיפה ‘הצעת המחליטים’, אותה טרפד בשבוע שעבר ראש הממשלה, מול ‘חוק הגיור’ של ח”כ שטרן, לו מתנגדת מפלגת ‘הבית היהודי’ בכל תוקף, ואף איימה כי אם יקודם בכנסת – תפרוש מהממשלה.

“אנשים מבלבלים”, אומר הרב דרוקמן, “מדברים באופן כללי על חוק הגיור כשהם מתכוונים גם על החלטת הממשלה, ולא יודעים את ההבדל: חוק הגיור הוא שלילי לחלוטין, משלוש בחינות בולטות: הראשונה היא שהוא מפקיע את הגיור לחלוטין מהרבנות הראשית לישראל, מה שאין כן בהחלטת הממשלה – בה הרב הראשי לישראל הוא החותם על כל תעודת גיור. בידיו הסמכות הבלעדית לחתום על תעודות הגיור”.

בנוסף, קבע הרב דרוקמן, “בהחלטת הממשלה יש ועדת היגוי של רבנים המפקחת על בתי הדין של רבני הערים, מדריכה אותם, מכוונת אותם, מפקחת עליהם, וביניהם גם ראש מערך הגיור. בחוק של ח”כ שטרן זה כלל לא קיים. בחוק יש גם סעיף המקנה זכויות גם לרפורמים, דבר שאין לו שום זכר בהחלטת הממשלה”.

“לכן החוק הוא נורא”, סיכם הרב דרוקמן. “לא התלהבנו גם מהחלטת הממשלה כמו שהיא, אך היא עדיפה פי כמה מהחוק הגרוע והנורא. אנחנו לא הצענו לא את זה ולא את זה, אבל במציאות הקיימת שהיה צורך לקבוע בתי דין לגיור של רבני ערים, העדפנו את החלטת הממשלה שאין להשוות אותה לחוק. החוק הוא גרוע, נורא. החוק לא יהיה שווה את הנייר עליו הוא ייכתב. איש לא יכיר בו. אף רב לא יכיר בגיור על פי אותו החוק. מה שלא כמו בהחלטת הממשלה”.

נזכיר כי ‘חוק שטרן’ אמור להכשיר רבני ערים, להקים בתי דין לגיור ולפתוח את אזורי הרישום לגיור, כך שכל אזרח יוכל לבחור את בית הדין שבו יתבצע תהליך הגיור ללא קשר למקום מגוריו.

ההבדל המרכזי בין ‘הצעת המחליטים’ שהושגה כפשרה ובין הצעת ‘חוק הגיור’, היא העובדה שהצעת החוק עלולה לקדם את מעמדם של הרפורמים והגיור הרפורמי במדינת ישראל. כמו כן, לדעתם של משפטנים רבים, הצעת החוק עלולה לפגוע ביכולתם של הרבנים הראשיים לפסול גיורים שיבוצעו בניגוד לדעתם.

הצעת המחליטים עליה סוכם בחודשים האחרונים הייתה אמורה לעדן את חוק שטרן ולפיה רבני ערים יוכלו להקים בתי דין לגיור, אך בניגוד להצעת החוק, היא איננה משנה את המצב החוקי הבסיסי שלפיו כל גיור שנעשה בישראל מקבל את תוקפו החוקי אך ורק מכוח חתימתו של הרב הראשי לישראל המשמש בארץ כ”ראש העדה הדתית”. כמו כן היושבים בבתי הדין יהיו רק רבנים מוסמכי הרבנות הראשית.

נזכיר כי בשבוע שעבר שיגר הראשון לציון הגר”י יוסף מכתב עידוד לראש הממשלה, בו שיבח אותו על הפלת ‘הצעת המחליטים’ בממשלה.