מיארה נגד חוק הגיוס: “המוטיבציה תהיה שמישהו אחר יתגייס”

אריה ריבקינד
|
כ' שבט התשפ"ה / 18.02.2025 17:42
המשנה ליועמ”שית הציג את עמדתה בדיון בוועדת החוץ והביטחון: “למודל של החוק הנוכחי אין שיניים אפקטיביות והגורל שלו יהיה כמו של החוקים שנפסלו בבג”ץ” • יולי אדלשטיין: “יהיו סנקציות אישיות ומוסדיות. אנחנו רוצים להביא חיילים ולכן, החוק שיצא יכלול מענה מקיף וכולל”

ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, בראשות ח”כ יולי אדלשטיין, התכנסה היום (שלישי) לדיון נוסף בהצעת חוק שירות הביטחון, שהתמקד בסעיף הנוגע להפחתת התמיכה התקציבית בישיבות בשל אי עמידה ביעד הגיוס השנתי הכולל.

חמישה כוכבים: חופשת פסח שעוד לא הייתה אף פעם במגזר החרדי

ח”כ יולי אדלשטיין הבהיר: “יש דרישה של אגף תקציבים לסנקציות אישיות. אפילו יצא מהם מכתב בנושא. אז אני מודיע: יהיו סנקציות אישיות ומוסדיות. אנחנו רוצים להביא חיילים לצה”ל ולכן, החוק שיצא מהוועדה הזו יכלול מענה מקיף וכולל”.

מדבריו של המשנה ליועמ”שית, דוקטור גיל לימון, בדיון עלה כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה מתנגדת לחוק הגיוס המתגבש בוועדת חוץ ובטחון  – ומתריעה שלא יעבור בג”ץ.

לימון אמר: “הסעיף שעליו אנחנו דנים מחזיר תקצוב מלא לישיבות. לפי המצב היום – אין תקציב לישיבות. אם החוק ייכנס לתוקף, בשנה הקרובה הישיבות יקבלו תקצוב מלא. במקרה כזה לכל אחד מהפרטים, המוטיבציה תהיה שמישהו אחר יתגייס. זה לא פוגש את הפרט”.

הוא הוסיף: “אם אנחנו רוצים להגיע לסנקציות אישיות עדיף לדבר עליהן קודם. אנחנו מציעים סנקציות אישיות שפוגשות את הפרט. כדי שהסנקציות האישיות יפגשו את הפרט, הפרט צריך לקבל צו עם כתובת ותאריך. החוק הזה לא כולל את זה.

“אנחנו לא מבינים איך חובת גיוס קהילתית מתכתבת עם סנקציות אישיות. אנחנו חושבים שהמודל הזה של חובת גיוס קהילתית זה מודל שאין לו שיניים אפקטיביות והגורל שלו יהיה כמו של החוקים שנפסלו בבג”ץ”.

במהלך הדיון הובאה סקירת הייעוץ המשפטי לוועדה על מנגנון הפחתת תקציב הישיבות.

בהצעת החוק מוצע כי שיעורי הפחתת התמיכה יעלו באופן הדרגתי על פני מספר שנים: 20% בשנתיים הראשונות לאי-העמידה ביעדים, 40% בשנה השלישית והרביעית, 60% בשנה החמישית והשישית ו-80% בשנה השביעית ואילך.

לפי המוצע, רק בשנה החמישית לאי עמידה ביעדים ההפחתה עולה על 50% (והיא גם אף פעם לא מגיעה ל100%-)

לפי עמדת הייעוץ המשפטי לוועדה, אין הלימה בין שיעור אי העמידה ביעדי הגיוס לבין ההפחתה התמיכה לישיבות. מנגנון החלת הפחתה הוא קבוע, והוא אינו מייחס משמעות לשיעור אי העמידה ביעדי הגיוס. כלומר, שנתיים רצופות בהן שיעור אי העמידה ביעד יעמוד על 94% זהה למצב בו שנתיים רצופות שבהן שיעור העמידה ביעד יעמוד על ,20% ואלו יובילו לאותו שיעור הפחתה בתקציב הישיבות.

על פי עמדת הייעוץ המשפטי יש לבחון האם שיעורי ההפחתה וקצב גידולם אפקטיביים דיים כדי להוות תמריץ לעמידה ביעדים, או שיש לקבוע שיעורים גבוהים יותר או קצב גידול מהיר יותר. כמו כן, ראוי לבחון את התאמת הסנקציה למידת אי העמידה ביעד הגיוס, כך שתיוחס משמעות לשיעור העמידה בהסדר, ולא רק לעצם העמידה בו.