צהר לנתניהו: “אל תיגרר אחרי סחטנות פוליטית של החרדים”

נחמן גור
|
ב' חשון התשע"ה / 26.10.2014 10:19
לקראת הדיון שיתקיים מחר בוועדת החוקה של הכנסת על ‘חוק הגיור’ של ח”כ אלעזר שטרן, קראו בארגון רבני צהר לראש הממשלה ש”לא להיגרר אחרי הסחטנות הפוליטית של העסקנים החרדים” – ולאשר את ‘הצעת המחליטים’ בממשלה • הרב חיים דרוקמן: “החוק הוא נורא – הצעת המחליטים בממשלה עדיפה” • אז על מה, בעצם, מתנהלת המלחמה?

בוועדת החוקה של הכנסת יתקיים מחר (שני), דיון דחוף ב’חוק הגיור’ של ח”כ אלעזר שטרן. זאת לאחר שבתחילת שבוע שעבר הודיע ראש הממשלה לשרת המשפטים ציפי לבני ולראשי סיעות הקואליציה, כי החליט להסיר את הצעת המחליטים בנושא מסדר יומה של הממשלה, וזאת כדי לא ליצור קרע סופי עם החרדים. ‘הצעת המחליטים’ הייתה אמורה לעלות היום להצבעה בממשלה, תוך הסכמה של סיעות הקואליציה.

ועדת חוקה, בראשה עומד ח”ד דוד רותם, אישרה את הצעת ‘חוק הגיור’ לקריאה שניה ושלישית כבר בחודש מרץ. לאחר אישור ההצעה, הגישו סיעות ש”ס, יהדות התורה והבית היהודי בקשה לדיון חוזר (רביזיה) על אישור הצעת החוק ועל דחיית ההסתייגויות שהוגשו עליה.

הדיון בבקשה לרביזיה נדחה בעבר מספר פעמים, ובמקביל גובשה ‘הצעת מחליטים’, כתחליף ל’חוק הגיור’, שהיתה אמורה לקבל את אישור הממשלה. וזכתה להסכמה רחבה גם בקרב רבני הציונות הדתית, אך להתנגדות חרדית.

כעת פועלים הח”כים החרדים להפלת החוק בוועדת החוקה. אולם ההערכה במערכת הפוליטית היא, כי העברת החוק בכנסת עשוי להצליח בסבירות גבוהה מאוד, וזאת לאור הרוב הקיים בוועדת חוקה ובמליאת הכנסת להעברת החוק, וההסכמות שהושגו בנושא בין סיעת התנועה לסיעות יש עתיד, העבודה, ישראל ביתנו ומרצ.

רגע לפני הדיון הדחוף הוציא ארגון רבני צהר הודעה חריפה לראש הממשלה, בה קורא הארגון לראש הממשלה שלא להיגרר אחרי “הסחטנות הפוליטית של העסקנים החרדים”, כלשונו, לחזור בו ולהביא את ‘הצעת המחליטים’ להחלטת הממשלה בישיבתה הקרובה.

“דחיית ההחלטה על ידי הממשלה משמעותה, הפקרת מאות אלפי עולים ממדינות חבר העמים ומתן יד להתבוללות רחבת היקף בתוך מדינת ישראל. בארגון רבני צהר מזכירים כי ראש הממשלה התחייב בפגישה עם רבני הארגון כי ההחלטה תאושר בממשלה ללא דחיות. אסור ששיקולים פוליטיים צרים יפגעו בצביונה היהודי של המדינה”, אומרים בארגון.

גם הרב חיים דרוקמן טוען כי עדיפה ‘הצעת המחליטים’, אותה טרפד בשבוע שעבר ראש הממשלה, מול ‘חוק הגיור’ של ח”ד שטרן, לו מתנגדת מפלגת ‘הבית היהודי’ בכל תוקף, ואף איימה כי אם יקודם בכנסת – תפרוש מהממשלה.

“אנשים מבלבלים”, אומר הרב דרוקמן, “מדברים באופן כללי על חוק הגיור כשהם מתכוונים גם על החלטת הממשלה, ולא יודעים את ההבדל: חוק הגיור הוא שלילי לחלוטין, משלוש בחינות בולטות: הראשונה היא שהוא מפקיע את הגיור לחלוטין מהרבנות הראשית לישראל, מה שאין כן בהחלטת הממשלה – בה הרב הראשי לישראל הוא החותם על כל תעודת גיור. בידיו הסמכות הבלעדית לחתום על תעודות הגיור”.

בנוסף, קבע הרב דרוקמן, “בהחלטת הממשלה יש ועדת היגוי של רבנים המפקחת על בתי הדין של רבני הערים, מדריכה אותם, מכוונת אותם, מפקחת עליהם, וביניהם גם ראש מערך הגיור. בחוק של ח”כ שטרן זה כלל לא קיים. בחוק יש גם סעיף המקנה זכויות גם לרפורמים, דבר שאין לו שום זכר בהחלטת הממשלה”.

“לכן החוק הוא נורא”, סיכם הרב דרוקמן. “לא התלהבנו גם מהחלטת הממשלה כמו שהיא, אך היא עדיפה פי כמה מהחוק הגרוע והנורא. אנחנו לא הצענו לא את זה ולא את זה, אבל במציאות הקיימת שהיה צורך לקבוע בתי דין לגיור של רבני ערים, העדפנו את החלטת הממשלה שאין להשוות אותה לחוק. החוק הוא גרוע, נורא. החוק לא יהיה שווה את הנייר עליו הוא ייכתב. איש לא יכיר בו. אף רב לא יכיר בגיור על פי אותו החוק. מה שלא כמו בהחלטת הממשלה”.

חיים דרוקמן

נזכיר כי ‘חוק שטרן אמור להכשיר רבני ערים, להקים בתי דין לגיור ולפתוח את אזורי הרישום לגיור, כך שכל אזרח יוכל לבחור את בית הדין שבו יתבצע תהליך הגיור ללא קשר למקום מגוריו.

ההבדל המרכזי בין ‘הצעת המחליטים’ שהושגה כפשרה ובין הצעת ‘חוק הגיור’, היא העובדה שהצעת החוק עלולה לקדם את מעמדם של הרפורמים והגיור הרפורמי במדינת ישראל. כמו כן, לדעתם של משפטנים רבים, הצעת החוק עלולה לפגוע ביכולתם של הרבנים הראשיים לפסול גיורים שיבוצעו בניגוד לדעתם.

הצעת המחליטים עליה סוכם בחודשים האחרונים הייתה אמורה לעדן את חוק שטרן ולפיה רבני ערים יוכלו להקים בתי דין לגיור, אך בניגוד להצעת החוק, היא איננה משנה את המצב החוקי הבסיסי שלפיו כל גיור שנעשה בישראל מקבל את תוקפו החוקי אך ורק מכוח חתימתו של הרב הראשי לישראל המשמש בארץ כ”ראש העדה הדתית”. כמו כן היושבים בבתי הדין יהיו רק רבנים מוסמכי הרבנות הראשית.

נזכיר כי בשבוע שעבר שיגר הראשון לציון הגר”י יוסף מכתב עידוד לראש הממשלה, בו שיבח אותו על הפלת ‘הצעת המחליטים’ בממשלה.