מבדיקת התוכנית ‘צבע הכסף’ ברשת ב’ עולה כי חברת ‘ויסוצקי’ – שהוכרזה כמונופול בשוק התה על ידי רשות התחרות בחודש יוני 2023, מוכרת את מוצריה במחירים הגבוהים פי חמישה מעלות הייצור.
חמישה כוכבים: חופשת פסח שעוד לא הייתה אף פעם במגזר החרדי
על פי הבדיקה, עלות הייצור של אריזת תה ירוק לימונית ולואיזה (25 שקיקים) של ויסוצקי, הכוללת את כל מרכיבי העלות – חומרי גלם, אריזה, שינוע, אחסון וכוח אדם – עומדת על 3.67 שקלים בלבד.
לעומת זאת, המחיר לצרכן נע בין 17.30 שקלים ועד 27.90 שקלים, תלוי ברשת השיווק.
גל שולמן, לשעבר מנהל מסחרי ברשתות קמעונאות מובילות, מסביר: “כשמסתכלים על תהליך ייצור של תה ירוק, זה תהליך כמעט אוטומטי לחלוטין. הוא פחות מושפע מעלויות כוח אדם”.
לדבריו, המחיר הגבוה בישראל חריג במיוחד בהשוואה בינלאומית – באנגליה וגרמניה אותו מוצר נמכר בכ-6 שקלים בלבד.
הפערים ניכרים גם בהשוואה למותגים הפרטיים בישראל: בעוד שתה ויסוצקי נמכר בממוצע סביב 25 שקלים, המותגים הפרטיים של רשתות השיווק מציעים מוצר דומה במחיר של 8.90 עד 10.50 שקלים בלבד.
פערי מחירים קיצוניים נמצאו גם במקרה של שוקולית עלית (500 גרם), עם פער של כמעט 80% בין הרשתות השונות.