כוננות שיא: הלוויית המחבל מהפיגוע ותפילות יום השישי

שי וייספיש
|
ל' תשרי התשע"ה / 24.10.2014 01:53
אחרי העימותים בין פורעים לשוטרים ביום חמישי, היום מתקיימים שני אירועים שעלולים להצית אש: הלוויית המחבל מפיגוע הדריסה ותפילות יום השישי • המשטרה הזרימה מאות שוטרים נוספים, אבל הלוחמים מתלוננים: “אנחנו כבולים”

שני אירועים נפיצים מדאיגים את ראשי כוחות הביטחון: היום (שישי) תתקיים בירושלים הלוויית המחבל שביצע את פיגוע הדריסה הרצחני בתחנת הרכבת הקלה בגבעת התחמושת, כשבמקביל יתקיימו גם תפילות יום השישי, המהוות בחודשים האחרונים כר פורה למהומות והפרות סדר.

בעקבות כך, המשטרה תתפרס בכוחות מתוגברים, כאשר 450 שוטרים נוספים מתגברים את הכוחות בירושלים.

החל מיום ראשון יתפרסו בעיר 1,000 שוטרים נוספים, ובמשטרה מתכוונים להיכנס אל תוך השכונות והכפרים של צפון ומזרח ירושלים לפעילות ממושכת.

“אנו רוצים להחזיר את מערכת אכיפת החוק למזרח ירושלים”, אמרו אמש בכירים במשטרה לחדשות 2. “נשתדל גם להידבר עם הנכבדים, אבל נאכוף את החוק בכל מקרה”.

הפורעים הערבים החלו בפעולות טרור כבר בשעות הבוקר, לאחר שרעולי פנים השליכו אבנים לעבר גן ילדים בשכונת מעלה הזיתים ולכיוון הרכבת הקלה. 

בהמשך, לאורך כל היום, התנהלו עימותים בין מאות רעולי פנים לשוטרים.  כוחות המשטרה ומג”ב השתמשו בעיקר ברימוני הלם, כדי להניס את המתפרעים.

לוחם מג”ב שהתראיין בעילום שם לתכנית ‘שש’ עם רינה מצליח, מתח ביקורת קשה על מפקדיו ועל הפיקוד הבכיר. לדבריו, הם לא מותירים ללוחמים בשטח כל אפשרות פעולה או התגוננות. “הקצינים בשטח אמנם נמצאים איתנו, הם באים לממש 10 דקות, רבע שעה. ככוח משטרה, תפקידנו לשמור על השקט – אבל לא לעמוד כמו בובות.

“לגז מדמיע הם כבר רגילים. אנחנו מבחינתנו, הם עולים מדרגות, זורקים אבנים, אחרי זה בקבוקי תבערה. למה הם בעצם כל פעם חוזרים לזירה? כי הם מרגישים שאנחנו כבולים”.

מהומות ערבים במזרח ירושלים

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, ביקר במהלך ביקורו בארצות-הברית בבית החולים ‘וולטר ריד’ בוושינגטון. במהלך הביקור התייחס לאירועי הטרור בירושלים ולרצח התינוקת חיה זיסל הי”ד: “הסכסוך מבחינת הפלסטינים לא יסתיים בקווי 67′. לב הסכסוך הוא חוסר רצונם להכיר בנו ובזכותנו להתקיים כמדינה יהודית. מערכת החינוך הפלסטינית והרטוריקה הפלסטינית הן אלו שגורמות לאירועים כפי שמתרחשים בירושלים.

”אתמול ראינו את התוצאה של זה ברצח התינוקת בירושלים על ידי צעיר בעל רקע חמאסי ובעל עבר ביטחוני.

“מדוע זה קרה? זה קרה כיוון שכבר בגן הילדים ברשות הפלסטינית, ילדים בני שלוש מתחנכים, למשל, לחגור חגורות נפץ ולהרוג באמצעותן יהודים. כל עוד זה המצב, וצעירים פלסטיניים מתחנכים להרוג יהודים, לא יהיה כאן באמת שלום”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו  נפגש עם השוטר שרדף וירה במחבל שביצע את פיגוע הדריסה ושיבח אותו, ולאחר מכן קיים דיון מיוחד על ההסלמה בירושלים עם ראש השב”כ והשר לביטחון הפנים. נתניהו אמר: “אנו נחזיר את השקט והביטחון לירושלים” – והדגיש שהמתקפה על העיר “נתמכת על ידי אבו מאזן”.

פעילי ימין  קיימו אמש הפגנת מחאה באזור הפיגוע בתחנת הרכבת הקלה בגבעת התחמושת, קראו לנקמה ודרשו כי השר לביטחון פנים יתפטר. 12 מפגינים נעצרו.

הפגנה בירושלים