טרור בבירה • פורעים ערבים ניסו לרצוח ילדים: השליכו אבנים על גן

שי וייספיש
|
כ"ט תשרי התשע"ה / 23.10.2014 09:32
אירועי הטרור בירושלים אינם מפסיקים: פורעים רעולי פנים יידו אבנים על גן ילדים בשכונת מעלה זיתים, על הרכבת הקלה ועל שוטרים בעיסאוויה • בכל המקרים לא היו נפגעים • ביומיים האחרונים כמעט כל חמש שעות מתקבל במשטרה דיווח על אירוע לאומני • מאות שוטרים נשלחו באופן מיידי לתגבר את הכוחות בבירה • המשטרה: “נגיע לכל מי שיפר סדר”‎

פיגוע הדריסה היה אולי השיא של הטרור בחודשים האחרונים, אבל  הבוקר (חמישי) התעוררו שוב תושבי ירושלים אל מציאות שהפכה כבר לשגרה: פורעים רעולי פנים ערבים ידו אבנים לעבר גן ילדים בשכונת מעלה הזיתים בראס אל עמוד שבמזרח ירושלים, ואל הרכבת הקלה בציר שועפט. אין נפגעים בשני המקרים, אך לרכבת נגרם נזק. החשודים נמלטו וכוחות משטרה ומג”ב עורכים מצוד לאיתורם.

אתמול אירע מקרה דומה באותו המקום בשועפט, שגרם אף הוא לנזק. גם בתקרית זו לא היו נפגעים. האירועים נמשכו כשבשכונת עיסאוויה הושלכו אבנים לעבר כוח משטרה ומג”ב. לא היו נפגעים גם במקרה זה.

ביומיים האחרונים כמעט כל חמש שעות מתקבל במשטרה דיווח על אירוע לאומני, לרוב מדובר במקרים של יידוי אבנים.

מאז רצח הנער מוחמד אבו ח’דיר לפני ארבעה חודשים גואה גל האלימות בירושלים. בחודשים שחלפו מאז הרצח, הוגשו כ-300 אישום בשל אירועים לאומניים, כ-60 מתוכם מתייחסים לאירועים הקשורים לרכבת הקלה.

בנוסף עצרה המשטרה כ-800 חשודים בפעילות לאומנית, כש-100 מתוכם קשורים לאירועי זריקות אבנים וגרימת נזק לרכבת. ההערכה היא שכ-50 בני אדם נפגעו מידויי אבנים ובקבוקי תבערה בחודשים האחרונים ונזקקו לטיפול רפואי.

גורמים ברכבת הקלה ציינו אמש כי בשלושת החודשים האחרונים דווחו כ-50 אירועי זריקות אבנים, יידויי בקבוקי תבערה וגרימת נזק לרכבת – סך הכל כ-150 מקרים לפחות. האירועים פגעו פעמים רבות בתנועת הרכבות, עיכבו את תדירות נסיעתן והשביתו קרונות רבים – עקב נזקים.

ראש עיריית ירושלים ניר ברקת תקף בערב יום כיפור את השר לביטחון פנים,  ואף שיגר מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, בו מתח ביקורת על עבודת המשטרה בעיר. לטענת ברקת, המשטרה אינה מצליחה להתמודד עם האירועים בגלל אהרונוביץ.

אמש, לאחר הפיגוע, שוב קרא ברקת לשנות את הטיפול באירועים הלאומניים וטען כי המצב הפך “בלתי נסבל”. הפעם המשטרה נלחצה, ומפכ”ל המשטרה הורה לתגבר מיידית את הכוחות בבירה – ומאות שוטרים נשלחו באופן מיידי.

לפי הודעת המשטרה, המפכ”ל הורה להתחיל מיד בתכנית ההיערכות שאושרה אתמול בבוקר, והיא תיכנס לתוקף החל מהטווח המידי. בנוסף הוחלט כי מאות שוטרים ולוחמי מג”ב, ובתוכם יחידות מיוחדות יתגברו את המחוז, והכוחות בירושלים יוצבו על פי הערכות מצב,תמונת מודיעין ובמוקדי חיכוך ידועים.

משטרת ירושלים הדגישה כי תגלה “אפס סבלנות כלפי כל אירוע אלימות, תשיג ותניח ידה על כל מי שיפר את הסדר בעיר ותפעל למצות עימו את מלוא חומרת הדין”.