כביש 6: פורסם המכרז להקמת והפעלת הקטע מסומך לבית העמק

פרויקט הענק כולל סלילת כ-22 קילומטרים של כביש דו-מסלולי תלת-נתיבי, ממחלף סומך ועד לבית העמק - והקמת שלושה מחלפים חדשים • עלות הפרויקט נאמדת בכ-3 מיליארד שקלים • פתיחת הכביש מתוכננת לשנת 2028
יוני גרין
א' טבת התשפ"ה / 01.01.2025 01:19

עוד מגה-פרויקט מתקדם לקראת ביצוע: תוכניתה של שרת התחבורה מירי רגב להארכת כביש 6 צפונה עולה שלב, עם פרסום מסמכי המכרז להקמת והפעלת קטע הכביש החדש ממחלף סומך לבית העמק.

הפרויקט יחבר בין הצפון למרכז הארץ ויקצר משמעותית את זמני הנסיעה, יפחית את עומסי התנועה בכבישי האזור, ויאפשר חיבור נוח לערים נהריה, שפרעם, עכו, ג’וליס, טמרה וכרמיאל, ולאזור הקריות.

עלות הפרויקט, שאותו מקדם משרד התחבורה  יחד עם משרד האוצר, באמצעות חברת ‘חוצה ישראל’, נאמדת בכ-3 מיליארד שקלים.

פתיחת הכביש מתוכננת לשנת 2028.

הכביש החדש יפחית משמעותית את הגודש בכביש 4, כביש 70 וכביש 22, ויסייע בהפיכת כביש 4 לציר המשמש בעיקר תחבורה ציבורית. על פי בדיקות שנערכו על ידי חברת ‘חוצה ישראל’, עם סיום הפרויקט תגדל מהירות הנסיעה בשעות השיא בבוקר פי שניים ואף יותר. הארכת הכביש צפויה לעודד צמיחה של מרכזי תעסוקה אטרקטיביים לאורך התוואי, כפי שקרה בעבר עם הגעת כביש 6 ליקנעם ולקרית גת.

ועדת המכרזים הבין משרדית פרסמה היום (שלישי) מכרז לתכנון, מימון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של הארכת הארכת כביש 6 צפון – מקטעים 8 ו-9/א – לתקופה של כ-34 שנה.

פרויקט הענק, שמקודם בהתאם להחלטת ממשלה 654, כולל סלילת כ-22 קילומטרים של כביש דו-מסלולי תלת-נתיבי, ממחלף סומך ועד לבית העמק, והקמת שלושה מחלפים חדשים – אבליים, מכר ובית העמק.

כמו כן, תישמר רצועה למסילת ברזל עתידית. עבודות ההקמה יכללו בין היתר, עבודות סלילה, עבודות עפר, מבני דרך, ניקוז, שיקום נופי, מערכות אגרה, וכלל הרכיבים המשלימים.

שבע קבוצות מובילות עברו את הליך המיון המוקדם (PQ) של המכרז המנוהל בשיטת PPP (Public Private Partnership) על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית לפרויקט, בראשות סגנית בכירה לחשב הכללי ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, משרד התחבורה, חברת חוצה ישראל וחברת ענבל.

בנוסף, אישרה הממשלה השבוע את הצעת שרת התחבורה מירי רגב להעניק הטבה לנוסעים בכביש החדש, כחלק ממאמץ הסיוע לתושבי הצפון בעקבות המלחמה. בשיתוף פעולה עם ועדת הכלכלה בראשות ח”כ דוד ביטן, הוחלט להעניק הנחה של כ-40% מגובה האגרה למשתמשים בתדירות גבוהה במקטעים החדשים, כך שבמסגרת חוזה הזיכיון, תינתן הנחה לרכב פרטי שנסע 20 מקטעים ומעלה בחודש.

שרת התחבורה מירי רגב: “אנחנו מציינים היום עוד שלב משמעותי בדרך להארכה נוספת של כביש 6 צפונה, שתתרום לחיזוק הפריפריה וחיבורה למרכז הארץ. זהו פרויקט שעליו נאבקתי ואישרתי בתקציב הממשלה, ואמשיך לדחוף ליציאה מהירה לביצוע. משרד התחבורה בראשותי מחויב לחיזוק הצפון. השבוע פתחנו את כביש עוקף עפולה, ולפני שבוע הפעלנו מחדש את נמל התעופה חיפה. הצפון יחזור לפרוח ולשגשג, ומשרד התחבורה יספק לו את המנוע התחבורתי הדרוש לצמיחה כלכלית וחברתית.”

מנכ”ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים משה בן זקן: “היציאה להליך המכרז לביצוע הארכת כביש 6 צפונה, היא עוד דוגמה לקצב המהיר שבו אנו מזיזים דברים ומקדמים מגה-פרויקטים במשרד התחבורה. שרת התחבורה רגב, בשיתוף ובתמיכת משרד האוצר, קידמה את אישור התוכנית והתקציב בממשלה, ובכוונתנו להכריז על הזוכה ולהתחיל בעבודות כבר בשנה הקרובה. כל זה קורה במסגרת מחויבותנו העמוקה לפיתוח הפריפריה וחיבורה למרכז הארץ, כחלק מחזון שרת התחבורה לחיבור ישראל. נמשיך לקצר תהליכים ולהאיץ את פיתוחה של מדינת ישראל, מצפונה ועד דרומה.”

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: “פרויקט הארכת כביש 6 צפונה מביא בשורה אמיתית לתושבי הצפון. הארכת הכביש תשפר את הנגישות לצפון הארץ, תסייע בחיבור הפריפריה הצפונית למרכז ותהפוך את הערים ומרכזי התעסוקה הסמוכים למוקדי צמיחה כלכליים ואטרקטיביים. לפרויקט צפויות תועלות כלכליות רחבות היקף, הן בצמצום זמני הנסיעה והן בהגדלת אפשרויות התעסוקה באזור, שישפיעו משמעותית על איכות חיי התושבים. דווקא בתקופה זו, קידום פרויקטי תשתית לאומיים הוא חיוני להתאוששות וצמיחת המשק, ושיטת ה-PPP מאפשרת לקדם פרויקטים אלו, ללא העמדת מקורות תקציביים בשנים הקרובות. נמשיך ונקדם פרויקטי PPP נוספים לטובת כלכלת מדינת ישראל בתחומי התחבורה, אנרגיה, מים, פסולת, בינוי ועוד״.

מנכ”ל ‘חוצה ישראל’, דן שנבך: “הארכת כביש 6 צפונה היא אבן דרך מרכזית בפיתוח התשתית התחבורתית של מדינת ישראל, והיום אנו מציינים שלב חשוב נוסף עם פרסום המכרז לתכנון, מימון, הקמה, הפעלה ותחזוקה של הפרויקט. כביש 6, המשמש כעורק תחבורתי ראשי במדינת ישראל ומשרת מאות אלפי כלי רכב מדי יום, הוא מנוע חשוב לשיפור התשתית התחבורתית הארצית. הארכת הכביש צפונה תהווה מנוף כלכלי ותעסוקתי אזורי, ותוביל להפחתה משמעותית בעומסי התנועה באמצעות חיבור תחבורתי רציף ויעיל בין הצפון למרכז הארץ. חברת חוצה ישראל ממשיכה להוביל פרויקטי תחבורה מורכבים ומתקדמים, לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל, עבור תושביה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות