הילדים שנשכחו: הזעקה של ילדי הורים גרושים דורשת חשבון נפש

הרב אברהם מנחם אייזנבאך
|
ל' כסלו התשפ"ה / 31.12.2024 14:57
“זה כבר לא שקט – זו סופה שמרעידה את הכל”: הרב אברהם מנחם אייזנבאך, מייסד מרכז ‘מגדלור לחינוך ונפש’, מציג את הזעקה של הילדים להורים גרושים בציבור החרדי

עמוק בלב החברה שלנו, בתוך השכונות החרדיות, בין בתי המדרש ובתי הספר, מסתתרת זעקה דוממת –  זעקה שלא נשמעת ולא נראית.

אלו הילדים להורים גרושים, הילדים שאיבדו את הבית שלהם, את היציבות ואת התחושה שהעולם שלהם בטוח. הם חיים בינינו, לומדים בכיתות של ילדינו, משחקים בחצרות של בתי הכנסת, אבל הם נושאים בליבם כאב שאיש אינו מדבר עליו.

כשמדברים על גירושין, העין נוטה להתמקד בהורים – בכאבם, במאבקם, בקשייהם לבנות מחדש חיים. אך לעיתים קרובות מדי, דווקא הילדים – הנפגעים העיקריים – נותרים באפלה.

במגזר החרדי, בו ערכי המשפחה עומדים בלב החיים הקהילתיים, הילדים להורים גרושים חווים צעקה פנימית, שקטה אך צורבת, שאיש לא שומע.

המשפחה נתפסת כגרעין הקדוש ביותר של חיי האדם. ערכים של מסורת, חינוך ושלמות הבית עומדים בראש סדרי העדיפויות. אך מה קורה כאשר הבית מתפרק? כאשר ה”שלמות” מתנפצת? הילדים מוצאים את עצמם בעולם שמקדש שלמות, אך הם חיים עם שבר. והם שואלים את עצמם, לעיתים בשקט ולעיתים בזעקה פנימית: מה מקומי עכשיו?

הילדים הללו הם נשמות עדינות ופגיעות, אבל במגזר החרדי פעמים רבות הם נותרים ללא מענה. החברה החרדית, שמציבה דגש רב על צנעת הפרט ועל שמירת כבוד המשפחה, לעיתים מעדיפה שלא לדבר על “הנושא המורכב”.

הילדים לומדים להסתיר את כאבם, להיות “חזקים”, ולהמשיך כאילו הכל כרגיל – גם כשבפנים הם נאבקים לשרוד.

הכאב שאינו מובע: “מה יגידו עליו”

הגירושין, שאולי נתפסים כסוף של סיפור אחד בין ההורים, הם רק תחילתו של מסע מורכב וכואב עבור הילדים. כשהקירות מתמוטטים, והמשפחה המוכרת מתפרקת, הילדים נותרים עם שאלות שאין להן מענה: למה זה קרה? האם זה בגללי? איך אוכל לבחור צד?

בעולם החרדי, בו המשפחה היא ערך יסוד, הכאב הזה מקבל ממד נוסף. ילד שהוריו גרושים עלול להרגיש שהוא חריג, שונה, בולט לרעה. הוא עלול להרגיש דחוי על ידי חבריו או לחשוש “מה יגידו עליו”.

אבל לא מדובר רק בכאב פנימי. לעיתים, הילדים נקרעים בין שני הורים שאינם מצליחים לתקשר זה עם זה. הם הופכים למתווכים, לשליחים, למי שנדרש לעמוד בלחצים רגשיים שאינם מתאימים לגילם.

המגזר החרדי נודע בלכידות הקהילתית שלו, אך אותה לכידות יכולה להפוך לכלוב של ביקורת חברתית. ילד להורים גרושים לא רק מתמודד עם תחושת אובדן ובלבול – הוא גם נושא על כתפיו את משקל הסטיגמה. הוא שומע לחישות בכיתה, הוא מתמודד עם מבטים בשמחות משפחתיות, והוא לעיתים קרובות חי בתחושה שהוא “פחות” מאחרים, פשוט משום שמשפחתו שונה מהנורמה.

עבור ילד חרדי, שולחן השבת הוא הרבה יותר מאירוע משפחתי. הוא מקום של קדושה, חיבור ושייכות. כשהאב חסר, התחושה היא של קרע. המילים הבלתי נאמרות, הכיסא הריק – כל אלה זועקים לילד שדבר מה בסיסי בעולם שלו אינו שלם.

מערכת החינוך: שומרת או שותקת?

מערכת החינוך החרדית, המתאפיינת במבנה שמרני ותובעני, אינה ערוכה תמיד להכיל ילדים ממשפחות מתגרשות. המחנכים, שגם הם חלק מאותה חברה, לא תמיד יודעים כיצד להתמודד עם הקשיים הרגשיים של הילדים. לעיתים הם בוחרים להתעלם, או לחלופין מטפלים בנושא באופן שטחי, מבלי לתת מענה אמיתי לכאבם.

בתי הספר החרדיים מיועדים למשפחות “שלמות”, ולעיתים קרובות אין בהם הכלים הנדרשים להתמודד עם ילדים ממשפחות מתפרקות. המחנכים, שאינם מודעים לקשיים הרגשיים, עלולים להתמקד רק בהישגים הלימודיים ולא לשים לב לסערות הפנימיות. הילדים מוצאים את עצמם ללא מקום לבטא את כאבם או לעבד את תחושותיהם.

אחד האתגרים הקשים ביותר של ילדים להורים גרושים הוא תחושת האשמה העצמית. הם שואלים את עצמם: אולי זה קרה בגללי? אולי אם הייתי מתנהג אחרת, ההורים לא היו מתגרשים?

תחושות אלו, במיוחד בקרב ילדים צעירים, עלולות להפוך לבסיס של דימוי עצמי נמוך שמלווה אותם לאורך שנים.

המחנק החברתי – והקריאה לקהילה

בקהילה החרדית, המרחב הציבורי לעיתים צר וצפוף. ילדים להורים גרושים נתקלים לא רק בתחושת הבדידות הפנימית, אלא גם בלחצים חיצוניים: “למה אין לך אבא באסיפת הורים?” או “למה אתה תמיד הולך לסבא וסבתא בשבת?”.

שאלות אלו, שלעיתים נשאלות בתמימות, עלולות להפוך לפצע מדמם עבור ילד שמרגיש שונה מכל חבריו.

הפתרון מתחיל בהקשבה. ילדים להורים גרושים אינם זקוקים לרחמים – הם זקוקים למרחב בטוח שבו יוכלו להביע את כאבם מבלי להרגיש שונים.

1. תמיכה רגשית מובנית – יש להקים קבוצות תמיכה ייעודיות בתוך המוסדות החרדיים. הילדים צריכים לדעת שהם לא לבד.

2. הכשרה למחנכים – אנשי חינוך חייבים לקבל כלים מקצועיים לזיהוי מצוקות רגשיות ולמתן מענה רגיש ומכיל.

3. שיח ציבורי אמיץ – הקהילה החרדית צריכה לפתוח שיח על הנושא, ללא שיפוטיות. שתיקה והסתרה רק מעצימים את הכאב.

מה ההשלכות אם לא נשמע את הזעקה?

התנתקות רגשית: כאשר ילדים אינם מקבלים מענה לכאבם, הם עלולים להתנתק רגשית מסביבתם. זה מתחיל בשתיקה בבית הספר, ממשיך בהסתגרות בבית, ועלול להידרדר להתרחקות מוחלטת מהמשפחה ומהקהילה. ילד שמרגיש שאיש אינו שומע אותו – מפסיק לנסות להישמע.

הרב אברהם מנחם אייזנבאך

בעיות רגשיות ונפשיות: ללא תמיכה נכונה, ילדים עלולים לפתח בעיות רגשיות כמו חרדות, דיכאון, וכעסים פנימיים שאינם מוצאים פורקן. הטלטלה של הגירושין, יחד עם תחושת הבדידות, יוצרת פצע נפשי עמוק שעלול ללוות אותם כל חייהם.

בריחה למסגרות זרות: כאשר הילדים אינם מוצאים מקום בטוח בקהילה, הם עלולים לחפש נחמה במקומות אחרים – לעיתים מסגרות שאינן מתאימות לערכי המשפחה החרדית. זהו סיכון אמיתי של איבוד הדרך ותחושת שייכות.

קושי לבנות משפחה בעתיד:  ילד שגדל בבית מפורק עלול לשאת עימו תחושת חוסר ביטחון גם בבגרותו. רבים מהם מתקשים לפתח קשרים בריאים או לבנות משפחה יציבה, מתוך חשש לחוות שוב את הטראומה שהם עצמם עברו.

איפה אנחנו, כחברה? מה  לעשות?

כאן בדיוק נכנס המקום שלנו כחברה. האם עצרנו פעם לשאול את עצמנו: “מה עם הילדים?”.

במקום להתמקד רק במחלוקות בין ההורים או בשאלת האחריות שלהם, עלינו להביט לילדים בעיניים ולשאול:

האם אנחנו רואים את כאבם? האם אנחנו מקשיבים למה שהם אינם אומרים? האם אנחנו מבינים את האחריות שלנו כלפיהם?

בעוד אנו עסוקים בחיי היומיום, יש ילדים שנושאים עימם משא כבד של בדידות, כאב, ופחד. ילדים שאינם יודעים איך להתמודד עם העולם החדש שנכפה עליהם.

מה עלינו לעשות?

1. לראות את הילדים.

לראות באמת. לא רק לשאול “איך אתה מרגיש?”, אלא גם להקשיב בין השורות, לראות את השינויים בהתנהגותם, להבין שהשקט שלהם הוא לא תמיד שקט של שלווה.

2. לשבור את השתיקה.

החברה החרדית נוטה לעיתים לעטוף נושאים כאלו בשתיקה, מתוך חשש להפר את ה”שלמות” החברתית. אבל השתיקה הזו היא חנק לילדים. הגיע הזמן לדבר, להעלות את הנושא לדיון פתוח ואמיץ, ולהבין שזה לא נושא מביש, אלא קריאה לאחריות.

3. להושיט יד לעזרה.

לא כל משפחה יודעת איך להתמודד עם הקשיים של הגירושין. כחברה, עלינו לעודד פנייה לאנשי מקצוע – יועצים חינוכיים, מטפלים רגשיים ומסגרות תמיכה שיכולות לתת לילדים את הכלים להתמודד עם הטלטלה הרגשית.

4. חיזוק הקהילה.

הקהילה החרדית ידועה בערבות ההדדית שבה. אבל האם אנחנו זוכרים את הילדים האלו? האם אנו נותנים להם את התחושה שהם שייכים, שהם אהובים, שהם חלק?

התקווה: לא לשכוח את הילדים

כמו כל צעקה, גם זעקתם של הילדים להורים גרושים רוצה להישמע. היא מבקשת קבלה, אהבה, והבנה שאפשר לבנות חיים שלמים ובריאים גם מתוך קרע. כקהילה וכפרטים, עלינו לזכור: ילדים אלה אינם שבורים. הם נשמות יקרות שיכולות לפרוח – אם רק נושיט להן יד.

כחברה ששמה את ערך המשפחה בראש סדר העדיפויות, אסור לנו לשכוח את הילדים האלו. הילדים שנקרעו בין עולמות, שנשאבו למציאות שלא בחרו בה, שמחפשים נואשות את המקום הבטוח שלהם.

הזעקה שלהם אולי שקטה, אבל ההשלכות של ההתעלמות רועמות. אם לא נקשיב להם היום, אנו עלולים למצוא עצמנו מתמודדים עם תוצאות כואבות יותר בעתיד – התפוררות אישית, חוסר יציבות רגשית, ואובדן של ילדים שהיו יכולים לגדול להיות בני תורה וקהילה מחוזקים ואיתנים.

זה הזמן שלנו לעצור, לחשוב, ולהחליט: לא עוד התעלמות. לא עוד שתיקה. לא עוד ילדים שנשארים לבד. עכשיו תורנו לשמוע, לפעול, ולבנות עולם טוב יותר עבורם.

• הרב אברהם מנחם אייזנבאך הוא מייסד מרכז ‘מגדלור לחינוך ונפש’