נס בפולין: פריצת דרך מדעית גרמה למשותק לחזור ללכת

כתוצאה מדקירה נקרע עמוד השדרה של דארק פידיקר לשנים והוא שותק מן המותן ולמטה • בעקבות פריצת דרך מדעית השתילו מנתחים פולנים בגבו של האיש תאי עצב מן האף - והוא החל ללכת
אליעזר היון
כ"ח תשרי התשע"ה / 21.10.2014 23:48

פריצת דרך רפואית: דארק פידיקר, גבר בולגרי בן 36, נדקר בגבו ועמוד השדרה שלו נחצה לשנים. כתוצאה מכך הפך פידיקר למשותק בפלג גופו התחתון.

אלא שכעת, 4 שנים מאוחר יותר, הושתלו בגבו תאים תומכי עצב, והתחושה אל הרגליים חוזרת אליו שוב, כך דווח בחדשות 10.

מי שעומד מאחורי ה’נס’ הרפואי הזה הוא פרופסור ג’פרי רייזמן האנגלי, שגילה וכתב את יסודות ההליך החדש. את הניתוח עצמו ביצע פאבל טבאקוב הפולני, הנחשב לאחד המובילים בתחום.

במהלך הפרוצדורה לקחו המנתחים תאים תומכי-עצב מאפו של הנכה, והשתילו אותם בגבו במקום שנפגע, כדי לאפשר לרקמות לצמוח מחדש. הסיבה לשימוש בתאים מן גב האף דווקא, היא משום שהתאים הללו יוצרים ישירות מהמח ואינם עוברים דרך חוט השדרה הפגוע.

הרופא האנגלי רייזמן אמר לנכה שהחל ללכת: “אתה עושה היסטוריה עכשיו. בשבילי זה יותר מרשים מאדם שהולך על הירח”.

לטענת מומחים, הניתוח שנוסה לראשונה על בני אדם, נערך דווקא בפולין, מאחר שבאנגליה עדיין לא ניתן היה לקבל הסכמה לפרוצדורה ניסיונית כזו.

פרופסור רייזמן אומר כי הוא מאמין כי בדרך זו ניתן יהיה כבר בזמן הקרוב לטפל בעוד שלושה נכים משותקים בפולין: “המטופל מסוגל כעת להזיז את ירכיו ומותניו, ורוב שרירי הרגל השמאלית שלו החלימו. הוא מסוגל ללכת בעזרת הליכון, ולחזור לרוב פעולות חייו הרגילות. הוא עדיין לא רוקד, אבל הוא מאושר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות