ביבי ייפגש עם ראשי הסיעות • הבית היהודי: נפרוש אם חוק הגיור יקודם

על רקע משבר 'חוק הגיור': נתניהו זימן את ראשי מפלגות הקואליציה לפגישה משותפת שתיערך מחרתיים • מקורביו: מדובר בפגישה שגרתית • איילת שקד: ראש הממשלה לקח סיכון גבוה • דרעי: "הסיפור הוא לא 'הגיור'"
כ"ז תשרי התשע"ה / 21.10.2014 11:38

האם חוק הגיור הוא שיביא להפלת ממשלת נתניהו?

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, זימן את ראשי המפלגות המרכיבות את הממשלה לפגישה מחרתיים. מקורבי נתניהו הסבירו כי מדובר בפגישה שגרתית הנערכת לפני פתיחת מושב הכנסת, אולם הפעם תהיה לפגישה משמעות רבה, זאת עקב המתיחות בין סיעות הקואליציה ומשבר ‘חוק הגיור’.

אתמול הודיע ראש הממשלה לשרת המשפטים כי הוא מתנגד לחוק הגיור שקידמה סיעת ‘התנועה’, והסיר את החוק – ה’בייבי’ של ציפי לבני – מסדר יומה של הממשלה. החוק היה אמור לעלות להצבעה ביום ראשון הקרוב, וזאת על פי סיכום עם מפלגת ‘התנועה’. נתניהו גם הבהיר כי אם יוגש החוק בכנסת כחקיקה פרטית, הוא יצביע נגדו ויביא להפלתו. הסיבה להתנגדותו של נתניהו: אישור חוק הגיור יביא לגט כריתות פוליטי עם החרדים.

‘חוק הגיור’ אמור להפקיע מידי הרבנות הראשית את הסמכות הרבנית על הגיור ולאפשר לכל רב יישוב לגייר בעצמו. לטענת גורמים רבניים מכל החוגים, גיור מופרט עלול להביא ליצירת חלקי ציבור מפוצלים שלא יוכלו להינשא זה לזה.

ח”כ אלעזר שטרן מ’התנועה’, שהגיש את הצעת החוק, תקף הבוקר בראיון בגלי צה”ל את ראש הממשלה. “למה שכנעו אותי ללכת על החלטת ממשלה? ביקשו ממני אנשי ראש הממשלה, תביא את זה להחלטת ממשלה והכל יהיה בסדר”. לדבריו, ההצבעה בממשלה נדחתה פעם אחר פעם, בתחילה בגלל המבצע ואחר כך בתירוץ של התקציב. “אמרו לי מהסביבה הכי קרובה של ראש הממשלה, רק נעביר את התקציב בממשלה והכל יהיה בסדר”.

שטרן העריך כי אם החוק יעלה להצבעה בכנסת הוא יעבור, אך ציין כי ישנם תרגילים פוליטיים שבהם יכול נתניהו למנוע את החקיקה. “יותר מתאים לראש הממשלה להיות חבר של אריה דרעי מאשר של ציפי לבני”, אמר.

לעומתו, ח”כ יוני שטבון מהבית היהודי – שהציגה אולטימטום נגד החוק – בירך על החלטת נתניהו למשוך את תמיכתו בחוק. “אופן הגיור והנישואים הם בחינת הדבק האחרון שמאפשר את החיבור שלנו כעם אחד ולא כקבוצות מפוצלות”. שטבון הוסיף כי הוא “מברך את ראש הממשלה על שגילה אחריות לאומית. זוהי החלטה אמיצה, המעדיפה את אחדות העם היהודי על פני אחדות הקואליציה. יש דברים שהם מעבר לשיקול הפוליטי הצר של הרכב קואליציוני. הפרטת הגיור הוא סכנה רוחפת מעל אחדות ישראל, עצירתה היא צו לאומי”.

יו”ר סיעת הבית היהודי, ח”כ איילת שקד, מתנגדת להחלטת ראש הממשלה למנוע העלאת נושא הגיור בהחלטת ממשלה, ובכך להביא להצבעה חופשית במליאה. בבית היהודי איימו כי יפרשו מהקואליציה במידה והחוק יקודם בכנסת. לדברי שקד, “חוק הגיור קודם בוועדת חוקה בכנסת בגלל הליכוד – ועל הליכוד לדאוג לעצור את החוק. הסיכון שראש הממשלה לוקח הוא גבוה ובאחריותו ובידיים שלו שהחוק לא יעלה במליאה. החלטת הממשלה נכונה יותר מהחוק”.

במקביל נראה כי נתניהו לוקח בחשבון אפשרות של הקדמת הבחירות, ובתכניתו לקיים פריימריז בליכוד כבר בסוף חודש נובמבר או בתחילת חודש דצמבר.

ומה הגיב אריה דרעי על ההתפתחות? יו”ר ש”ס בחר לתקוף את הממשלה דווקא על רקע אחר – הרקע החברתי: “הסיפור הוא לא ‘הגיור’, הסיפור הוא ‘הדיור’, לממשלה שמאז הקמתה לא עשתה כלום בשביל לתת סיכוי לזוגות צעירים לקנות דירה, ופוגעת יום יום ברווחתם של מאות אלפי אזרחים, וכשאזרחים מפוטרים מעבודתם היא לא נוקפת אצבע – אין יותר זכות קיום.

“צריך להקים ממשלה חברתית אמיתית שתפסיק עם הסיסמאות ותתחיל במעשים למען האזרחים”.

דבריו מהווים איתות לכך שאם תתפרק הממשלה תצא ש”ס למערכת בחירות לא על רקע נושאי דת, כי אם על נושאים חברתיים – נושאי הדגל של ש”ס מאז ומעולם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות