הממשלה אישרה את הצעת השרה רגב: תוקם ועדת שרים לבטיחות בדרכים

אריה ריבקינד
|
כ"ד חשון התשפ"ה / 24.11.2024 22:52
במסגרת הדיון נקבעה חובת העברת מידע של משרדי הממשלה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים • במהלך ישיבת הממשלה, הציגה השרה בפני השרים את הגורמים העיקריים לתאונות הדרכים • השרה מירי רגב: “משימה לאומית ראשונה במעלה. יותר מידי חיי אדם הולכים לאיבוד בכבישים”

בישיבת הממשלה שנערכה היום (ראשון) התקיים דיון על המאבק בתאונות הדרכים.

שרת התחבורה מירי רגב אמרה בדיון: “מדינת ישראל מצויה במאבק בשתי חזיתות משמעותיות, חזיתות אשר לצערנו גובות מאתנו מחיר דמים כבד. החזית הראשונה היא כמובן החזית הביטחונית, החזית השנייה, הינה החזית האזרחית, תאונות הדרכים אשר גובות מחיר דמים יותר מכל מלחמות ישראל”.

במהלך הישיבה, הציגה השרה בפני השרים את הגורמים העיקריים לתאונות הדרכים: היעדר אכיפה והרתעה בשל אכיפה נמוכה, תהליכים משפטיים ארוכים ולא יעילים – והגורם האנושי שהוא הגורם המשמעותי ביותר, כגון, נהיגה במהירות מופרזת, הסחות דעת של הנהג, נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים ומשתנים נוספים.

שרת התחבורה סקרה את פעולות המשרד למאבק בתאונות הדרכים, כשבראשן תכניות לתחבורה ציבורית איכותית ונגישה לצד השקעה מסיבית במוקדי סיכון וכבישים אדומים. “צו השעה מחייב אותנו להירתם ולפעול ככל יכולתנו להפחתת הקטל בכבישים – לשם כך נדרשת התגייסות של כלל הרשויות – הרשות המבצעת, המחוקקת והרשות השופטת. כשהנחת היסוד היא כי פעולות אלו יסייעו להפחית את הגודש בכבישים ואת מספר כלי רכב הפרטיים על ידי מעבר לשימוש בתחבורה הציבורית”.

משרד התחבורה פועל באפיק הזה בעצימות גבוהה ומשדרג את שירות התחבורה הציבורית ומערכות הסעת ההמונים לאזרחי ישראל במגוון אמצעים.

השרה ציינה, כי בעבר תשתיות כבישים היוו גורם מרכזי שהשפיע באופן ישיר על מספר תאונות הדרכים, אך בעקבות פעילות יסודית של משרד התחבורה להרחבה ושדרוג תשתיות בכבישים רבים ברחבי הארץ ישנה ירידה בהשפעת התשתיות על מספר תאונות הדרכים. היא ציינה כי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הקצה בשנת 2024 והשיג בתקציב 2025 תקציב של מאות מליארדי ש”ח בשנה לטובת שיפור תשתיות בכבישים, סל מוקדי סיכון, סל כשלים ברשת, סל לחברה הערבית, סל פיתוח תחבורה בתווך העירוני, תקציב לטיפול בכבישים אדומים ועוד.

כמו כן, הודגש הצורך בהגברת האכיפה הטכנולוגית של המשטרה בכבישים, ובמתן עונשים מרתיעים וקיצור הליכי השפיטה לנהגים מפרי חוק.

בישיבת הממשלה הוחלט על הקמת ועדת שרים ייעודית למאבק בתאונות הדרכים, במטרה למקד מאמץ ממשלתי בהתמודדות מתואמת בין כלל גורמי הממשלה הקשורים בנושא הבטיחות בדרכים והמלחמה בתאונות הדרכים.

בראשות הוועדה יעמוד ראש הממשלה ושרת התחבורה והבטיחות בדרכים תהיה ממלאת מקומו הקבועה. בוועדה יהיו חברים שרי האוצר; הביטחון הלאומי; הבריאות והמשפטים ובהשתתפות יושב ראש ומנכ”ל הרלב”ד וראש אגף תנועה במשטרת ישראל.

בנוסף, במטרה לרכז את כלל המידע בדבר פעילותם של כל הגורמים הממשלתיים הנוגעים בנושא המלחמה בתאונות הדרכים בידי גורם אחד, במטרה לשפר את תכלול וניהול כלל הפעילות הממשלתית בנושא בצורה מתואמת, הוחלט בישיבת הממשלה לקבוע חובת דיווח ומסירת מידע של כלל גורמי הממשלה העוסקים בתחום המלחמה בתאונות הדרכים לרלב”ד.

שרת התחבורה מירי רגב: “המאבק בתאונות הדרכים הוא משימה לאומית ראשונה במעלה. יותר מידי חיי אדם הולכים לאיבוד בכבישים. על מדינת ישראל מוטלת חובה לעשות הכל, כולל הכל, על מנת לצמצם דרמטית את מספר הנפגעים. זו תופעה מחרידה, שעל מנת למנוע אותה, נדרשת הירתמות של כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים, כל אחד בתחום סמכותו, על מנת למגר את התופעה. לצד שדרוג תשתיות התחבורה, הפיקוח והאכיפה, מניעת תאונות מתחילה קודם כל בנו, הנהגים; תשומת הלב שלנו לכביש, הקפדה על חוקי התנועה, התרכזות בנהיגה ללא הסחת דעת, וגם התנהגות סובלנית, זהירה ומתחשבת. אלו עושים את כל ההבדל ברגעי האמת”.

מנכ”ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן-זקן: “כל המציל נפש אחת, כאילו קיים עולם מלא”, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנפשות רבות כל כך, שהמוות המיותר שלהן היה יכול להימנע. בהנחיית שרת התחבורה, מירי רגב, משרד התחבורה משקיע משאבים מרובים ופועל באופן שוטף להגברת הבטיחות בדרכים ובמגוון פעולות – שיפור תשתיות, הנגשת חלופות תח”צ וחקיקה תואמת. גם במסגרת דיוני תקציב 2025 משרד התחבורה פעל ביתר שאת על מנת לקבל תקציבים נוספים ובכדי שנוכל ליישם את תכניות העבודה להפחתת מספר הנפגעים ותאונות הדרכים”.

יו”ר הרלב”ד, יורם הלוי: “העלייה החדה בשיעור של כ-20% במספר ההרוגים בתאונות דרכים בשנת 2024 נובעת בין היתר מחוסר הרתעה ומגבירה את הצורך בהצבת הנושא כיעד ממשלתי. ממשלת ישראל חייבת ליישם תוכנית עבודה רב שנתית למלחמה בתאונות הדרכים. התוכנית תכלול הגברת אכיפה, הגברת פעילויות הסברה, פעילויות חינוך וקידום שיתוף פעולה בין המשרדים השונים על מנת להוריד את מספר התאונות וההרוגים מתאונות דרכים בישראל”.

מנכ”ל הרלב”ד (בפועל), יעקב זכריה: “העלייה החדה והמדאיגה בהרוגים מחייבת את המדינה להציב את נושא המאבק בתאונות דרכים כיעד ממשלתי. עלינו לשלב ידיים כולנו יחד משרדי ממשלה רשויות הדרך ורשויות מקומיות גורמי מקצוע ושותפים מתחומים שונים ולפעול לטיפול בתשתיות, בהגברת ההרתעה והאכיפה, בחינוך, בהסברה, בשפיטה, בחקיקה ולפעול ליצירת מערכת בטוחה בכבישי ישראל ולהביא לירידה בתאונות ובנפגעים”.