הטיוטה נחשפת: החטיבה החרדית החדשה היא לא מה שחשבתם

חיים טוויל
|
כ"ד חשון התשפ"ה / 25.11.2024 13:03
במסע היח”צ לחטיבה החרדית עושים בצה”ל מאמץ להציג מצג ‘מהדרין’ • אלא שמבט מדוקדק בטיוטת ‘טופס ההצטרפות’ חושף ‘מוקשים’: יכול להיות שהמתגייס חותם במו-ידיו על הסכמה לשירות מעורב? משום צה”ל מתחייב לספק שירות על בסיס הפרדה מוחלטת – אבל רק אם לא יהיו “אילוצים מבצעיים” • עוד חשש מטריד: האם יתכן שלוחם שהפר הוראה מהכללים, עלול למצוא עצמו משרת ביחידה מעורבת – ללא זכות ערעור?

ביום ראשון בשבוע שעבר התקיים במחנה גלילות כנס ייעודי למתגייסי החטיבה החרדית החדשה שצה”ל מקים – חטיבת ‘חשמונאים’, בראשות מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים, אלוף דוד זיני, מקים החטיבה אל”מ אבינועם אמונה, ובהשתתפות בנות הזוג של המתגייסים.

כפי שדווח בחרדים 10, למרות ההצהרות של צה”ל כי בחטיבה תישמר הפרדה מגדרית מלאה, בכנס המציאות הייתה שונה: גרם מדרגות בלבד הפריד בין עשרות הנשים שהשתתפו באירוע לבין הגברים שבאולם – תוך חריגה ברורה מהנהוג בציבור החרדי באירועים ציבוריים בהם מוצבת מחיצה.

במסע היח”צנות לחטיבת ‘חשמונאים’ החדשה עושים בצה”ל כל מאמץ כדי להציג מצג של ‘חטיבה למהדרין’, כזו שתאפשר למתגייסים החרדים ‘להיכנס חרדים ולצאת חרדים’.

כך, למשל, הדרישות שהמיועדים לשירות ב’חשמונאים’ נדרשים לחתום עליהן כוללות ההתחייבויות רוחניות, כמו – ‘אם אני מגדל זקן או פאות לפני הגיוס לא אגלח/אסיר אותם בכל זמן השירות; תפילות וסעודות שבת אלבש בגדי שבת כנהוג בחברה החרדית ואף חליפה וכובע; אשתמש רק בטלפון מפוקח מסונן ומוגן; לימוד תורה ותפילות חובה’ ועוד.

אלא שמבט מדוקדק יותר ב’טופס בקשת ההצטרפות לחטיבת חשמונאים’, עליו אמורים לכאורה לחתום המתגייסים, מדליק נורה אדומה וחושף את ה’מוקשים’ שנשתלו בדרך: הלוחמים מהחטיבה עלולים לשרת עם בנות, ואף להיקלע למצב בו יועברו ליחידה חילונית ומעורבת למשך כל השירות הצבאי.

במה מדובר? הצבא מייח”צן את ‘חשמונאים’ כמי שמיועדת רק ל”חרדי ירא שמים” וש”מטרתה לאפשר ללוחם החרדי לשרת במסגרת התואמת את אורחות חייו ומקפידה על שמירת זהותו… שירות בסביבה המקיימת אורחות חיים חרדיים… אתה יוצא כמו שאתה נכנס”. או בקיצור, כמו שמבטחים המגייסים לחטיבה: “נכנס חרדי, יוצא חרדי”.

אבל מה קורה בפועל? הכתב הצבאי של ‘קול ברמה’ מנדי ריזל חשף את “טופס בקשת ההצטרפות לחטיבת חשמונאים וההתחייבות לנהוג לפי הכללים שנקבעו” – עליו יחתמו המתגייסים לחטיבה. גם כלי תקשורת נוספים הציגו את הטופס שחשף ריזל ככזה שיעוגן בפקודות מטכ”ל.

בצה”ל טוענים, כי מדובר בטופס טיוטה שדלף וכי “יוכנסו בו שינויים”. לא ברור אילו שינויים יבוצעו בטופס, והאם יהיו אלה שינויים מינוריים בלבד, אך למרות מספר פניות אל דובר צה”ל, לא הצלחנו לקבל את הטופס עליו יחתמו המתגייסים בפועל.

מעיון בטופס ‘הטיוטה’ עולים ‘המוקשים’ שמונחים בדרכם של המתגייסים: הלוחם לא קיים הוראה מהכללים שנקבעו? הוא עלול למצוא עצמו ביחידה אחרת בצבא. איזו יחידה? לדברי גורמים בצה”ל הוא יחזור ל’מדור חרדים’ ומשם יופנה ליחידה אחרת כמו “נצח יהודה ודומיה”. זאת, בתקווה שאתם בוטחים בצה”ל שהוא לא יופנה ליחידה חילונית ומעורבת, לאחר שהפר את הכללים ב’חשמונאים’, וכל זאת ללא יכולת לטעון שום טענה.

משום שכך כתוב בצורה ברורה בטופס הטיוטה: “ידוע לי כי אם אודח ואורחק מהחטיבה, אני עלול להיות מועבר ליחידה אחרת במסגרת שירות חרדים בצה”ל או לכל יחידה אחרת בצבא, ללא זכות ערעור ומבלי לבוא בטענות כאלו ואחרות”. שחור על גבי לבן.

גלות ביחידה מעורבת

לפניכם ציטוטים ישירים מהטופס, עליו חותם המתגייס:

“אני החתום מטה… מתחייב לנהוג בכל זמן שירותי בחטיבה, הן במסגרת הצבא והן מחוצה לו, לפי הכללים הבאים: לקיים כל הזמן אורח חיים הנהוג החברה החרדית וההולם אותה; להקפיד כל הזמן על נקיות הדיבור, ללא דיבור שאינו ראוי.. אתנהג כל הזמן בצניעות לפי הכללים הנהוגים”.

עוד מתחייב המתגייס על לימוד תורה ברבים חובה, שלוש תפילות במנין חובה, לבוש חרדי חובה גם בסעודות שבת ובחופשות, ועוד.

עד כאן נשמע הגיוני. אבל ‘המוקשים’ טמונים בהמשך. בסעיף 10 מתחייב המתגייס:

“אני מודע לכך ששמירת כל הכללים הנ”ל בקפדנות, ככתבם כלשונם וכרוחם, הינה תנאי מקדים ומוחלט לשירות בחטיבה, מרגע הגיוס עד רגע השחרור.

“אני מודע לכך שאי קיום אפילו אחד מהכללים יהווה עילה להדחתי מהחטיבה ללא זכות ערעור. אני מצהיר בחתימתי כי קראתי את המדיניות של החטיבה, הבנתי אותה ואני מתחייב לעמוד בה.

“ידוע לי כי אם אודח ואורחק מהחטיבה, יהיה עלי לשרת משך שירות מלא על פי חוק.

“ידוע לי כי אם אודח ואורחק מהחטיבה, אני עלול להיות מועבר ליחידה אחרת במסגרת שירות חרדים בצה”ל או לכל יחידה אחרת בצבא, ללא זכות ערעור ומבלי לבוא בטענות כאלו ואחרות”.

המשמעות: מרגע החתימה יש בידי צה”ל מסמך חתום על המתגייס, כי הוא מסכים שיעבירו אותו גם ליחידה מעורבת לחלוטין, ללא יכולת לטעון שום טענה ושום זכות לערער – ויהיה עליו לשרת משך שירות מלא על פי חוק.

איך? פשוט מאוד: אם לא הקפדת כל הזמן על נקיות הדיבור, ללא דיבור שאינו ראוי, ואולי איחרת לתפילה במניין, או בחופשה מהצבא יצאת להתאוורר קצת בטיול בלבוש קל יותר – הצבא יכול לסלק אותך מחטיבת ‘חשמונאים’ לאיזו יחידה שיבחר, כולל יחידה מעורבת.

גורם חרדי, ששירת שלוש שנים ביחידה קרבית, אומר לחרדים 10: “זה צודק לעשות ככה לאנשים?! להבטיח להם ‘שמירה על הזהות החרדית’, אבל להחתים אותם שניתן יהיה אפשר לסלק אותם ליחידה חילונית מעורבת?! אפשר לקבל דבר כזה? זה מילכוד!”

אותו גורם מוסיף: “יש עוד בעיה – בעוד התחייבויות המתגייס מפורטות בהרחבה, ובמילים משפטיות נוקשות, כפי שראינו, וכל הפרה מעניקה לצבא את האופציה להעבירו ליחידה מעורבת – התחייבויות הצבא כלפיו, לשמירת שבת, כשרות וכדומה מוזכרות במשפט אחד בלבד! וגם זה במילים כלליות, קצרות ולא מחייבות.

“וכל זאת מבלי לדבר על כך שבהרבה מקרים הצבא לא עמד בהתחייבויות שלו לחרדים או לדתיים, כפי שמעידים קצינים וחיילים חרדים ודתיים, גם בפומבי בכנסת ובתקשורת. תראו את זעקתם של ראשי ישיבות ההסדר, שנים רבות, שהצבא לא מקיים התחייבויותיו כלפיהם, ותלמידיהם מתחלנים בצבא”.

מעשה ב”אילוצים מבצעיים”

אבל כל זה הוא רק הקדימון לגרוע מכל: המתגייס, בעצם, חותם במו-ידיו על הסכמה לשירות מעורב גם תוך כדי שירות בחטיבה החרדית.

לא מאמינים? ובכן, כבר בתחילת המסמך המתגייס מחויב להצהיר על כך בפירוש.

הנה הציטוט מטיוטת ‘טופס ההתחייבות’: “אני מודע לכך שבמהלך השירות בחטיבת ‘חשמונאים’ יספק לי הצבא שירות על בסיס הפרדה מגדרית מוחלטת, למעט אילוצים מבצעיים בלבד”.

במילים פשוטות: הצבא מתחייב לספק שירות בנפרד מבנות – רק אם לא יהיו “אילוצים מבצעיים”.

מהם “אילוצים מבצעיים”? זהו כבר מושג כללי מאוד הפתוח לפרשנות. לא מדובר רק על פשיטות קומנדו בעומק האויב. כל שמירה רגילה, טיפול בציוד או אפילו נסיעה פשוטה ברכב יכולים להיכנס בקלות תחת הגדרה כזו.

הגורם החרדי מסביר: “בנות משרתות כמעט בכל מקום בצה”ל, ורוצים לשלבן בעוד מקומות, אז לא ייתכן שחייל חרדי לא יתקל בהן. התפרסמו מקרים רבים של חיילים חרדים ודתיים, שנאלצו לשרת ממש עם חיילות. צריך לזכור, החטיבה החרדית היא מבצעית. הצבא לא מגייס חיילים בשביל לשבת בבית המדרש. ולכן, שהייה מעורבת בשמירה בלילה? זה אילוץ מבצעי!”

הגורם מדגיש: “אני מכיר את הצבא. כדאי לדעת – כל חייל מקבל ברגע כניסתו לצבא מספר זהות חדש, מספר צבאי, וכעת יש לו זהות חדשה. אתה בעולם אחר. בטירונות אמרו לנו: ‘תקלטו שעכשיו אתם רכוש צה”ל’. זו מערכת של כפייה וציות מוחלט לממונים עליך. החייל כפוף לגמרי לפקודות הצבא, ולהוראות מפקדיו, והם לפקודות הרמטכ”ל. לא לאף אחד אחר. מפקדיו מצווים עליו מה לעשות מבוקר וגם בלילה.

“ועוד דבר: כמה שיבטיחו שתהיה יחידה נפרדת לחרדים, היא עדיין תהיה חלק בלתי נפרד מהצבא החילוני, והצבא פועל על פי אילוצים דחופים. אני ראיתי בשירות שלי איך פתאום לוקחים חיילים מיחידה אחת, מעלים אותם על רכב ומסיעים אותם נגד רצונם לשרת במקום אחר לגמרי, כי שם נוצר צורך.

“אז מה יהיה כשיצטרכו חיילים חרדים במקום מעורב? לא פלא שהרב אייל קרים, הרב הראשי לצה”ל, אמר בכנס הקמת החטיבה, כי ‘בכל הנושאים הדורשים מעבר בבסיסים שיש בהם בנות, נתייעץ עם ההנהגה החרדית’. אתם קולטים על מה מחתימים את הבחורים שלנו?!”

הגורם מוסיף ומתריע: “יש כאן גם פתח לסחיטה אישית. המתגייס לחטיבה חותם: ‘אני מודע לכך שאם תוגש נגדי תלונה… בנושאים ערכיים, שתוכחנה כנכונות… הדבר יהווה עילה להדחתי מהחטיבה ללא זכות ערעור’. ואז מה עלול לקרות? תארו לעצמכם מצב, שחייל חרדי שבאמת אכפת לו, יתלונן בצדק שהצבא הפר התחייבות שלו, למשל בכשרות המזון או שמירת שבת. חיילים חרדים העידו בכנסת שדברים כאלה קורים לעיתים קרובות.

“בתגובה לכך, מישהו יכול לחפש בתיק הרישום שלו ולמצוא איזה כלל שהוא לא עמד בו ‘בכל זמן’ שהוא, ‘הן במסגרת הצבא והן מחוצה לו’, ‘ככתבם כלשונם וכרוחם’ – והלוחם יקבל איום מיידי על סילוק ליחידה מעורבת!

“זו מלכודת. בכוונה או לא בכוונה? איני יודע, ואיני מאשים. אבל אנא תיזהרו. כי מחתימים אתכם”.