מערכת תשלומי זקנה פועלת מ-’73: המחשוב של הביטוח הלאומי בפיגור מדאיג

14 שנים אחרי תחילתו: פרויקט מערכת המחשוב הלאומית ('תבל') שהיה אמור להסתיים בשנת 2020 עדיין רחוק מסיום • המערכת המטפלת בקצבאות זקנה ושאירים פועלת מ-1973 - אך הוצאה מתכולת הפרויקט, יחד עם 18 מערכות ליבה נוספות
נוחי גולד
י"א חשון התשפ"ה / 12.11.2024 15:59

מדו”ח מבקר המדינה שפורסם היום (שלישי) עולה, כי פרויקט שדרוג המחשוב של הביטוח הלאומי חורג משמעותית מהתכנון המקורי.

פרויקט ‘תבל’, שהחל בשנת 2010 ותוכנן להסתיים בשנת 2020, צפוי להימשך לפחות עד 2025, כשעדיין אין צפי למועד השלמתו המלא.

הדו”ח חושף, כי הביטוח הלאומי החליט לגרוע מהפרויקט 19 מערכות ליבה (50%) מתוך 38 שתוכננו במקור – ביניהן המערכת המטפלת בתשלומי קצבאות זקנה ושאירים שפותחה ב-1973 – לפני 51 שנים – ועדיין פעילה.

גם מערכות קצבאות מילואים, אבטלה וילדים נגרעו מהפרויקט.

מתוך 38 מערכות ליבה שתוכננו להיות מושלמות עד 2020, רק 10 מערכות (26%) מומשו עד כה. תשע מערכות נוספות טרם מומשו, והיתר נגנזו.

המבקר מזהיר: “היכולת הטכנולוגית וזמינות אנשי המקצוע להמשיך ולתחזק את המערכות המיושנות הולכת ומצטמצמת”.

הפרויקט, שתוכנן להסתיים בעלות של 477 מיליון שקל, צפוי לעלות לפחות 1.5 מיליארד שקל עד 2025 – חריגה של כמיליארד שקל.

המבקר מדגיש: “לביטוח הלאומי אין הערכה לגבי העלות הצפויה של התוכנית הרב-שנתית הבאה, ולפיכך אין הערכה בנוגע לעלותו הכוללת הצפויה של הפרויקט במועד סיומו”.

הדו”ח מצביע על כשלים בניהול הפרויקט. הביטוח הלאומי מעדכן בדיעבד את השעות המתוכננות לביצוע כל משימה בהתאם לשעות הביצוע בפועל, מה שמונע בקרה אמיתית על חריגות. “בהיעדר דיווח אמין על נתוני התכנון, לא ניתן לבצע בקרה תקציבית ותהליכית אפקטיבית”, קובע המבקר.

למרות זאת, המערכת החדשה מצליחה לשרת חלק מהציבור: ב-2022 טופלו באמצעותה 270,000 מבוטחים, הוגשו 140,000 תביעות והתקיימו 50,000 ועדות רפואיות.

המבקר קובע: “החריגות המהותיות בפרויקט מחייבות את הנהלת הביטוח הלאומי להפגין מעורבות ניכרת בניטור הגורמים שהביאו לחריגות אלו, להבנות מנגנונים לצמצומן ולקבוע באופן סופי ומחייב את מועד השלמת הפרויקט ואת תקציבו”.

תגובת הביטוח הלאומי:

דוח המבקר הגיע בעיצומו של שינויים תהליכים ועבודת מטה מעמיקה עם הגיעו של סמנכ״ל מחשוב חדש לביטוח הלאומי.

למרות שהשינויים היו בעיצומם ולמרות שהדבר נאמר למבקר והוצגה לו תוכנית העבודה, הביקורת התקיימה.

זו הסיבה שבדו״ח אין התייחסות לארועי סייבר או דליפת מידע כתוצאה מרשלנות ועיקר הביקורת מתרכזת רק בהיבטים מינהלתיים בלבד, שגם עליהם אנו שמים דגש.

כל מה שעלה בדו״ח כבר נמצא בתוכניות העבודה שחלקו כבר הסתיים ושודרג.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות