שלמה פילבר, מבעלי מכון הסקרים ‘דיירקט פולס’, מסביר מדוע הסוקרים בארה”ב כשלו בתחזיות על תוצאות הבחירות לנשיאות ארצות הברית, שהסתיימו בניצחון מוחץ של דונלד טראמפ – תוך התעלמות מנורות אזהרה בוהקות.
פילבר כתב:
“למה כל אנשי המקצוע בקמפיין בארה”ב העדיפו להתעלם מנתונים פשוטים וקלים לניתוח, שהיו נורת אזהרה ענקית והיו יכולים אולי לשנות עבור מיליוני אנשים וטריליוני דולרים את התוצאה?
ננסה לפתח שיח ענייני ומקצועי על הקמפיין בארה”ב.
• קמפיין הבחירות של הדמוקרטים עלה בהוצאה ישירה ושמרנית הרבה מעל מיליארד דולר.
• במעגלים השניים – עובדי מפלגה, ארגונים מוסדות, מדינות, גופים פיננסיים. מדובר בהרבה טריליוני דולרים.
• בחירות פוליטיות ייחודיות ושונות, יש לך “רק כדור אחד בקנה והוא חייב לפגוע בול במטרה בניסיון הראשון”. למפלגה אין מועד ב’, ולאנשים מסוימים זה חיסול הקריירה לצמיתות.
אני צרכן סקרים פוליטיים שני עשורים, ומתפרס מביצועם ובעיקר מניתוח מעמיק שלהם בחמש השנים האחרונות. לא ביצעתי סקרים פוליטיים בארה”ב מעולם, אבל אני חובב שעוקב להנאתו וכהעשרה מקצועית אחרי הבחירות בארה”ב, הסקרים והקמפיינים.
כבר ב-2020 הבחנתי והתרעתי, כאן ברשת, שהסקרים בארה”ב מוטים לטובת ביידן, ו”הבחירות יוכרעו בסוף על שברי אחוזים במדינות המתנדנדות” ולא על יתרון של 5%-8%.
הפעם הבעתי דעתי – כבר לפני 7 שבועות (ראו סרטון) – לפי ניתוח הסקרים עד אותו שלב (ה-17.10.24 ושלא ממש השתנו מאז) טראמפ ינצח במדינות המפתח ב-3% – מה שאכן קרה.
— Shlomo Filber (@filbers) November 7, 2024
נכון ששמאל והתקשורת אוהבים להתווכח איתי במחוזות האד-הומינם – התייחסות לגופו של אדם במקום לדבריו.
אבל, אם אני בכמה שעות של ניתוח, אז והפעם, הגעתי פעמיים למסקנה נכונה על התוצאות הצפויות רק על סמך סקרים פומביים – אז למה כל מנהלי הקמפיין/ היועצים / האסטרטגים / האנליסטים/ המועמדים במדינות השונות ובעיקר המועמד לנשיאות ואנשיו לא הגיעו למסקנה הזו?
או לפחות היו לוקחים אותה כ-Worst case – האופציה הגרועה, ומתכננים לפיה את הקמפיין או אופציה ב’ אם האסטרטגיה הראשונה לא משפרת את המצב. הרי אם היא תתממש (מה שאכן קרה) הם יפסידו הכל.
זה כמו לתכנן תקיפה באירן ולא לוודא ב-100% שהנ.צ. של הפצצה מדויק – אין טעם להפעיל את כל מערך התקיפה, אם הפצצה הכי חשובה תחטיא ותיפול בסוף 200 מטר מהיעד.
•
מחקר וניתוח פוליטי מדויק הוא מרכיב לא יקר בקמפיין – אחוזים בודדים מהתקציב. הוא ממקד את הקמפיין וחוסך זמן וכסף – עשרות אחוזים של פרסום טיפש ולא יעיל, ובעיקר הם מעניקים פוליסת ביטוח שאתה לא מרסק את חייך הפוליטיים.
גם בישראל מסתובבים ביננו כיום 3-5 פוליטיקאים בכירים ומנוסים, שהולכים אחרי חלילנים שמשחזרים עבורם די בדיוק את טעויות הדמוקרטים, ומקווים שלהם כאן זה כן יצליח.
ושוב שואל באמת (אשמח לתשובות אינטליגנטיות ומעניינות): למה כולם התעלמו מנתונים פשוטים וקלים לניתוח, שהיו יכולים אולי לשנות עבור מיליוני אנשים וטריליוני דולרים את התוצאה?